اردبیل- استان اردبیل یکی از قطب‌های تولید عسل در کشور است که احتمالاً شما هم در سفر به این استان و یا شهرهایی هم چون اردبیل و سرعین شهد فروش عسل‌های این منطقه را چشیده‌اید.

خشک‌سالی کام تولیدکنندگان عسل را تلخ کرد

قدس آنلاین- گروه استان‌ها: عسل تولیدشده در استان اردبیل که به عسل سبلان معروف است، شهرت ملی و جهانی دارد و به علت حضور پرشمار گردشگران در استان، علاوه بر صادرات، فروش عسل در داخل استان نیز همواره پررونق بوده است.

در استان اردبیل افزون بر ۳ هزار خانوار در کار تولید عسل و زنبورداری فعالیت می‌کنند و لذا بخشی از پایه اقتصادی این خانواده‌ها بر محور همین زنبورهای زرد می‌گذرد.

تولیدکنندگان عسل در این استان اگرچه تا پیش‌ازاین با مشکلاتی هم چون عسل‌های تقلبی روبرو بودند و از جولان دلالان با عسل‌های بی‌کیفیت گلایه داشتند اما این روزها باید مشکلات بسیار دیگری را ازجمله گرانی نهاده‌های تولید، بسته شدن مرز و کاهش صادرات و از همه مهم‌تر خشک‌سالی و تلفات کندو داران را به آن افزود.

تلفات غیرقابل‌جبران

در همین راستا رئیس اتحادیه زنبورداران استان اردبیل بابیان اینکه  ۴۰ درصد جمعیت زنبورعسل استان اردبیل در ایام زمستان گذرانی سال گذشته و نیز در روزهای نخست سال جاری تلف‌شده‌اند اظهار می‌کند:  بیش از ۴۵۵ هزار کندو در این استان داریم که احتساب ۴۰ درصد تلفات این کلنی‌ها رقم بالا و غیرقابل جبرانی را دربرمی گیرد.

رسول حمزه‌ای بابیان اینکه جایگزینی تلفات اتفاق افتاده در زنبورهای استان اردبیل با توجه به خشک‌سالی حادث‌شده در استان بسیار سخت است ادامه می‌دهد: برخی از زنبورداران استان با تلفات اتفاق افتاده و نیز بالا رفتن هزینه تولید عسل، فعالیت در این عرصه را رها و تعطیل کرده‌اند.

وی اظهار می‌کند: تلفات زنبورعسل در ایام زمستان گذرانی در سال‌های گذشته بسیار ناچیز و کم بود ولی امسال تلفات در جمعیت کلنی‌های زنبورداران استان غیرمتعارف و بسیار زیاد بوده است.

تولید به‌صرفه نیست!

وی همچنین تغذیه با شکر ملکه و کلنی‌ها در ایام پیش رو و قبل از آغاز فصل تولید عسل را نیاز کنونی جامعه زنبورداران استان ذکر کرد و افزود: افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی به‌خصوص برابر کردن قیمت شکر تحویلی به زنبورداران با شکر تحویلی به صنعت شیرینی و شکلات و قنادی‌ها اجحاف در حق این جامعه تولیدی است.

رئیس اتحادیه زنبورداران استان اردبیل خواستار تحویل شکر به زنبورداران به قیمت شکر تحویلی به شهروندان شد و گفت: تولید عسل با چند برابر شدن هزینه خرید شکر، دارو، موم، کندو، حمل‌ونقل و دستمزد کارگر برای زنبورداران دیگر مقرون‌به‌صرفه نیست.

وی عنوان می‌کند: سال گذشته تعداد کندوهای مدرن زنبورعسل استان اردبیل ۴۵۵ هزار و ۱۵۲ عدد و تعداد کندوهای سنتی این استان نیز سه هزار و ۸۲۰ کندو بوده ولی با تلفات اتفاق افتاده، هم‌اکنون تعداد کلنی‌های زنده استان کمتر از این رقم است.

عسل سبلان جهانی اما ناشناخته

بنا به اعلام کارشناسان، بااینکه تعداد قابل‌توجهی در عرصه صنعت زنبورداری استان اردبیل مشغول کار هستند اما این اشتغال بهره‌وری و ارزش‌افزوده مطلوبی نداشته  و هنوز شیوه سنتی بر شیوه صنعتی غلبه داشته و درنتیجه آورده این حرفه نیز  چندان چشمگیر نیست.

 کارشناسان می‌گویند: نبود صنایع زنجیره‌ای و صنایع بسته‌بندی، فقدان فرآوری و تولید محصولات جانبی عسل و صدور خام آن ازجمله دلایل عدم صادرات مطلوب عسل سبلان است ضمن اینکه در داخل نیز به علت ارسال خام و بدون فراوری، میزان درآمد شاغلان در این صنعت چندان قابل‌توجه نیست.

به گفته آن‌ها ، حمایت از تولیدکنندگان، ایجاد صنایع زنجیره‌ای و ارتباط حلقه تولید و مصرف عسل، ارائه آموزش‌های تخصصی به زنبورداران، گسترش مراکز پژوهشی عسل، حذف واسطه‌ها و مقابله با افراد سودجو در ارائه محصول تقلبی ازجمله راهکارهای رونق صنعت زنبورداری و حفظ اعتبار عسل سبلان در کشور و عرصه بین‌المللی هست.

 این کارشناسان می‌گویند: نبود استانداردهای لازم در تولید، نبود نظارت بر عسل‌های بی‌نام‌ونشان، نبود نظارت بر قیمت، خام فروشی عسل سبلان، نبود ترغیب و تشویق زنبورداران در تولید بیشتر و اشتغال‌زایی، عدم تخصیص اعتبارات و تسهیلات کم‌بهره به زنبورداران ، مشکلات تأمین اجتماعی زنبورداران ، نبود کارخانه‌های فرآوری و بسته‌بندی عسل ، نبود سرمایه در گردش، نبود آزمایشگاه تشخیص بیماری‌ها و آفات زنبورعسل ، نبود کارخانه‌های کندو سازی استاندارد و پیشرفته، نبود برنامه‌ریزی برای تولید عسل باکیفیت، جایگزین نکردن ملکه‌های اصلاح‌شده و جوان ازجمله تنگناهای تولید عسل سبلان و در کل بخش زنبورداری در استان اردبیل بشمار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.