کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه از ۱۷۰۰ هکتار سطح زیر کشت گل محمدی در استان بالغ بر ۳۰ درصد سطح زیر کشت تاکنون برداشت شده است، گفت: در سال جاری از این میزان سطح زیر کشت گل محمدی حدود ۳۰۰ تن افزایش عملکرد نسبت به سال گذشته وجود خواهد داشت.

افزایش ۳۰۰ تنی برداشت گل محمدی در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، یوسف گازران در خصوص وضعیت  برداشت گل محمدی در استان اظهار کرد:  در حال حاضر از ۱۷۰۰ هکتار سطح  زیر کشت گل محمدی در خراسان رضوی بالغ بر ۳۰ درصد سطح زیر کشت برداشت شده است. این برداشت از ۱۵ روز پیش از شهرهای گرمسیری استان شروع شده و اکنون در شهرهای سردسیر  استان نیز در حال انجام است و این برداشت‌ها  تا ۲۰ روز آینده در استان ادامه خواهد داشت.

وی در رابطه با عملکرد برداشت گل محمدی در استان افزود:  متوسط عملکرد به ازای هر هکتار سطح زیر کشت گل محمدی ۲۱۷۰ گیلوگرم است. در  سال جاری از ۱۷۰۰ هکتار سطح  زیر کشت گل محمدی حدود ۳۰۰ تن افزایش عملکرد نسبت به سال ۹۹ وجود خواهد داشت. از آنجایی که شهرستان تایباد با ۳۷۰ هکتار بیشترین سطح  زیر کشت گل محمدی را به خود اختصاص داده است به همین دلیل بیشترین عملکرد برداشت این گیاه دارویی در استان مربوط به این شهرستان است.

کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: در سال جاری عملکرد برداشت گل محمدی در استان افزایش پیدا کرده است، زیرا در سال‌های گذشته گلستان‌ها در سال  دوم یا سوم رشد خود به سر می‌بردند، اما در سال جاری به دلیل رسیدن به سال چهارم یا پنجم به اوج گلدهی خود رسیده‌اند.

وی بیان کرد: از آنجایی که  قیمت گل محمدی در سال جاری جهش خوبی داشته است، کشاورزان تمایل زیادی به کشت این گیاه دارویی دارند.

گازران با اشاره به کمبود بارندگی‌ها در استان عنوان کرد: پدیده خشکسالی به تمام محصولات کشاورزی خسارت وارد می‌کند. اصولا کشاورزان بر اساس میزان بارندگی برای کشت خود برنامه‌ریزی انجام می‌دهند، با این وجود گل محمدی گیاهی مقاوم به کم آبی و خشکی است. با افزایش یک تا دو نوبت آبیاری در زمان گل‌دهی میزان گلدهی و برداشت این گیاه بیشتر خواهد شد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.