تبریز-اگر چه این روزها به دلیل شرایط اقتصادی و نوسان قیمت و هم‌چنین کرونا ساخت‌وسازها و پروژه‌های عمرانی هم چون گذشته رونق نداشته و به حداقل رسیده است اما برای همین حداقل پروژه‌ها نیز سیمان یافت نمی‌شود و بازار سیاه قیمت را تعیین می‌کند.

نارضایتی مردم از نبود سیمان؛ مسئولان ادعای نظارت دارند

قدس آنلاین-گروه استان ها: آذبایجان شرقی با داشتن جمعیت چهارمیلیون‌نفری که پروژه‌های عمرانی متعددی در حال اجرا است فقط یک کارخانه تولید سیمان دارد.

کارخانه سیمان صوفیان بااینکه بزرگ‌ترین کارخانه سیمان شمال غرب است ولی تنها کارخانه سیمان در استان آذربایجان شرقی بوده که تولید روزانه بیش از هفت هزار تن در تیپ‌های مختلف کفاف نیازها را نمی‌کند.

کمبود سیمان در آذربایجان شرقی این روزها به موضوعی پر چالش تبدیل‌شده که نه‌تنها پروژه‌های عمرانی، بلکه ساخت‌وسازهای شخصی را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

در شهرهای مختلف استان ازجمله تبریز به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب برای ساخت‌وساز و افزایش نیاز به سیمان در ماه‌های فصل بهار، این مسئله جلوه بیشتری پیداکرده و حساسیت بیشتری در بین مردم و مسئولین استان ایجاد کرده است.

این روزها در بازار تبریز سیمان نایاب شده و شهروندان و پیمانکاران نیز از نبود سیمان در استان گلایه می‌کنند.

افزایش قیمت مسکن

در همین راستا یکی از سازندگان مسکن به خبرنگار ما می گوید: یکی از دلایلی که می‌تواند عاملی برای کاهش میزان معاملات مسکن با توجه به بازار حال حاضر باشد رکود در ساخت و ساز است و این عامل نیز خود نشأت گرفته از مشکلات دیگری است که از جمله عوامل ایجاد تلاطم در بازار مسکن باشد کمبود مصالح ساختمانی یا افزایش قیمت مصالح ساختمانی است که این دو عامل نقش به سزایی در کنترل یا محدودیت بازار دارند.

محسن اسلامی می گوید: نبود و کمبود مصالح ساختمانی به عنوان یکی از اصلی‌ترین پیش نیازها در ساخت و تولید مسکن نقش اساسی نیز در تعیین قیمت تمام شده ساختمان دارد.

وی می افزاید: اگر سیمان به عنوان یکی از مصالح ساختمانی در جامعه کمیاب شود و قیمت آن نیز افزایش یابد نباید انتظار داشت مسکن ارزان شود بلکه شاهد افزایش قیمت تمام شده مسکن حتی تا دو برابر نیز خواهد شد.

این سازنده واحد های مسکونی می گوید: مصالح ساختمانی نقش بسیار زیادی در قیمت تمام شده دارد و لذا وقتی سیمان سه برابر می شود نباید انتظار داشت قیمت تمام شده ساخت و ساز کاهش یابد.

نظارت بر توزیع سیمان

در همین حال رئیس سازمان صنعت معدن تجارت استان آذربایجان از نظارت کامل بر نحو تولید و توزیع این محصول خبر می‌دهد.

حبیب امین زاده بابیان اینکه رعایت قیمت مصوب سیمان از درب کارخانه تا مصرف‌کننده نهایی، نیاز به حذف واسطه‌گری و جلوگیری از دست‌به‌دست شدن این کالا دارد اظهار کرد: بخشی از نیاز استان از طریق کارخانه سیمان صوفیان و بخشی دیگر از طریق واحدهای تولیدی واقع در استان‌های هم‌جوار با مسئولیت شرکت سیمان صوفیان ، تأمین می‌شود که لازم است در هر دو مسیر نظارت‌های سیستمی نظیر ثبت اطلاعات واحدهای تولیدی و توزیعی در سامانه‌های جامع تجارت و همچنین انبار و مراکز نگهداری کالا به‌صورت جدی پیگیری شود.

وی ادامه می‌دهد: تولید، تأمین، توزیع، نظارت و مصرف از عمده مؤلفه‌هایی است که باید در همه کالاهای پرمصرف مورد رصد دائمی و دستگاهی قرار گیرد.

وی بابیان اینکه عدم ثبت اطلاعات در این سامانه‌ها به‌منزله تخلف عرضه خارج از شبکه و احتکار است، اضافه کرد: رعایت درصد منطقی هزینه حمل‌ونقل در تفاوت قیمت سیمان تولید داخل استان با تأمین‌شده از واحدهای تولیدی استان‌های هم‌جوار، از سوی مراکز توزیعی ضروری است.

رئیس سازمان صنعت معدن تجارت استان آذربایجان اذعان کرد: در همین راستا نظارت روزانه بر توزیع سیمان بر اساس فهرست‌های اعلامی از سوی اتحادیه مصالح ساختمانی تبریز برای عاملان توزیع مصارف مردمی، شرکت‌های بتن ساز و تولیدکنندگان قطعات بتنی و طرح‌های صنعتی همچنین معاونت امور عمرانی استانداری برای پروژه‌های عمرانی مهم و زیربنایی به معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت معدن و تجارت در حال انجام است.

وی گفت: بر این اساس کشف هرگونه تخلف در واحدهای خرده و عمده‌فروشی سیمان به‌ویژه گران‌فروشی و احتکار، باعث تعلیق سهمیه واحد یادشده به مدت یک ماه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.