۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 751359

پیش از این هم بارها نوشتم و این واقعیت تلخ را که کرونا هیچ قید و بند و تعارفی ندارد و از کوچک‌ترین اشتباه و سهل‌انگاری ما برای گرفتن قربانیانش بهره می‌گیرد، متذکر شدم. اما پی‌درپی و مدام شاهد تصمیمات و اقدام‌های اشتباه و سهل‌انگاری‌های فراوان مردم و مسئولان بوده و هستیم؛ نتیجه‌اش هم اوضاع و احوال کنونی شهر و استان و کشورمان شده است.

براساس گفته‌های متولیان سلامت و کادر درمانی، ظرفیت بیشتر بیمارستان‌ها پر شده و در تعداد بیماران مبتلا به کرونا و مراجعان به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مشهد و خراسان کاهش محسوسی دیده نمی‌شود.

علاوه بر این، همان‌طور که منابع رسمی اعلام کرده‌اند کرونای جهش‌یافته هندی نیز در کشور به گردش درآمده که از انواع خطرناک کووید۱۹ بوده و سرعت و شدت ابتلای بسیار بالاتری دارد و خبر بد اینکه باتوجه به تجربه بیش از یک سال درگیری با انواع مختلف این ویروس، احتمال ورود و شیوع آن در خطه خراسان به‌ویژه مشهد دور از انتظار نیست. هرچند تاکنون گزارش رسمی از ابتلای مردم استان به ویروس نوع هندی کرونا منتشر نشده اما ظواهر امر و شدت بیماری مراجعان به مراکز بهداشتی و درمانی این احتمال را نزدیک به یقین ساخته است.

با وجود این و در حالی که بنابر شنیده‌ها و شواهد موجود، کنترل چندانی در مبادی ورودی استان، فرودگاه‌ها، راه‌آهن و پایانه‌های مسافربری صورت نمی‌گیرد، قطارهای مسافربری بین مشهد و تهران و حتی قم - به عنوان کانون اصلی کرونای جهش‌یافته- مرتب در حال تردد هستند و مسافر به دومین کلانشهر کشور می‌آورند. اتوبوس‌های بین‌شهری هم که مسافر بین شهرهای مختلف استان و کشور جابه‌جا می‌کنند؛ در مرزها و گمرک‌های استان، اتباع خارجی را تنها با گرفتن یک تست کرونا و پیش از آنکه جواب تست مشخص شود، به داخل خاکمان راه می‌دهند. بازارها و پاساژها، رستوران‌ها، باشگاه‌ها و بسیاری دیگر از اماکن عمومی باز هستند و مجالس و مراسم مختلف برقرار است.

از روز گذشته (شنبه) نیز به یکباره مشهد از وضعیت قرمز خارج و فعالیت مشاغل و صنوف گروه یک و دو رسماً آزاد شد تا آن دسته اندکی از کسبه که قانونمند بودند هم کرکره واحد صنفی خود را بالا زده و همه فعالیت‌ها به حالت عادی خود بازگردد. مسئولان در توجیه این اتفاق می‌گویند آمار تعداد بستری‌های کرونایی در بیمارستان‌های استان در هفته گذشته سیر نزولی داشته و از حدود هزار و۵۰۰ به هزار و۲۶۰ نفر کاهش یافته است.

اما واقعیت دیگری که نباید از آن غافل شد، ناتوانی دستگاه‌های مسئول در پاسخگویی به مطالبات مردم و کسبه، جبران خسارت ناشی از کرونا به اقشار مختلف و مهم‌تر عجز آنان در برخورد با متخلفان صنفی و افراد بی‌توجه به محدودیت‌های کرونایی است که بی‌عدالتی و اجحاف بزرگی در حق زیاندیدگان از وضعیت موجود و مایه گلایه‌مندی و اعتراض‌های آن‌ها بوده است.

در عین حال آنچه مسلم است اینکه مسئولان دستگاه‌های مرتبط و دولتمردان باید هرچه سریع‌تر این رویه آزمون و خطا و تسامح و تساهل را به تدابیر کارآمد کارشناسانه در مقابله با کرونا تغییر داده و تمام عزم خویش را به کار بندند تا احساس مسئولیت و حساسیت‌های لازم در اقشار مختلف مردم برای رعایت نکات بهداشتی تقویت شده و هرچه زودتر شاهد قطع زنجیره انتقال کرونا در این خطه و سرزمینمان باشیم.

خلاصه کلام اینکه ارسال یک پالس مثبت مانند تغییر وضعیت یک شهر از رنگ قرمز به نارنجی خود عامل ایجاد حس بهبود اوضاع در شنونده‌ای است که اندک ترسی از ابتلا به این ویروس دارد برهمین اساس بی‌تردید از امروز شاهد بی‌اعتنایی بیشتر شهروندان به دستورالعمل‌ها خواهیم بود در حالی‌که کارکنان فعال در بدنه درمانی نظر دیگر دارند چون به عینه می‌بینند در بخش‌های کرونایی تختی خالی نیست و شرایط مبتلایان حاد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.