محمدمهدی عسگرپور تاکید کرد: کل بودجه جشنواره جهانی در زمانی که برگزار می شد تقریبا معادل بودجه یک و نیم تا دو فیلم متعارف بود اما با توجه به شرایط فعلی به اندازه بودجه «نیم فیلم» است.

بودجه امسال جشنواره اندازه «نیم فیلم» است/ فیلمسازان اروپایی سینمای ایران را «بهشت فیلمسازان اول» می‌دانند

به گزارش گروه فرهنگ و هنر قدس آنلاین، نشست خبری سی و هشتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور محمدمهدی عسگرپور دبیر این رویداد صبح امروز ۱۹ اردیبهشت ماه به صورت مجازی و برخط برگزار شد.

در ابتدای این نشست، عسگرپور با اشاره به شرایطی که برای جهانیان در طول این یک سال و نیم به وجود آمد، گفت: این اتفاق اساس و شکل بسیاری از مسائل را در سطح دنیا تغییر داده و در طول یک سال و اندی گذشته جشنواره های جهانی زیادی دستخوش تغییرات شدند و هر حوزه شرایط جدیدی را برای خود تعریف کردند.

وی در ادامه افزود: وقتی از جشنواره‌های سینمایی صحبت می‌کنیم، معمولا چند جشنواره خاص به ذهنمان می‌آید و فکر می‌کنیم نبض سینما در دست همین چند رویداد است. جشنواره جهانی فجر اولین جشنواره‌ای بود که با کرونا مواجه شد. قرار بر این بود پایان فروردین سال گذشته جشنواره جهانی برگزار شود. تقریبا تا اواخر اسفند سال ۹۸ درصدد بودیم جشنواره را برگزار کنیم. آن زمان هم مسئولان می‌گفتند تا خرداد موضوع مرتفع خواهد شد و می توان جشنواره را برگزار کرد.

عسگرپور با اشاره به اینکه در ابتدا بحث تعویق جشنواره مطرح شد، تاکید کرد: با توجه به اینکه برگزاری جشنواره‌های سینمایی در فروردین و اردیبهشت سال گذشته در همه نقاط جهان دستخوش تغییر شد سعی کردیم جشنواره جهانی فجر را به خرداد منتقل کنیم، اما معلوم شد که با یک بیماری ناشناخته مواجه ایم و دورنمای مشخصی برای آن روشن نبود و برهمین اساس ترجیح ما بر این بود که سال گذشته جشنواره را لغو کنیم. اما طی تجربیات جدیدی که حاصل شد پلتفرم‌هایی طراحی کردیم تا برخی فعالیت‌ها به صورت مجازی برگزار شود در کنار این از تجریبات جشنواره های دیگر که طی این دوران برگزار شدند نیز استفاده کردیم.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در بخش دیگری از گفته های خود با اشاره به اینکه انتخاب فیلم‌های جشنواره و کارهای دیگر در قالب دبیرخانه دایمی انجام می‌شود، تصریح کرد: به دلیل اینکه انتخاب فیلم از کشورهای مختلف پارامتر یک مجهولی نیست، همه جشنواره‌ها در طول سال جریان کلی رویدادها و جشنواره‌های دیگر را رصد می‌کنند. از حدود دو سال و اندی پیش به این سو، همکاران ما در ستاد جشنواره کار انتخاب فیلم را انجام دادند. برخی از فیلم‌هایی که برای سال گذشته انتخاب شده بود دیگر قابل استفاده نبودند؛ چراکه یا اکران شده بودند یا در جشنواره‌های دیگر حضور پیدا کردند. به همین دلیل شکل دیگری را پیگیری کردیم و در قالب آن بیش از هزار فیلم رصد شد.

عسگرپور درباره نمایش فیلم های کلاسیک مرمت  شده گفت: این بخش جزو بخش های مورد توجه جشنواره جهانی است که با همکاری فیلمخانه ملی انجام می شود. برهمین اساس امسال ۱۰ فیلم خارجی و ۴ فیلم ایرانی را مرمت کرده ایم که نمایش داده می شوند. در بخش سینمای ژانر نیز ۵ فیلم خارجی و یک فیلم ایرانی حضور خواهند داشت. موضوع کارگاه ها نیز شامل حوزه کارگردانی، موسیقی فیلم و تدوین است.

به گفته عسگرپور، پردیس سینمایی چارسو محل برگزاری جشنواره است و امسال بدون برگزاری بخش بازار خواهد بود. همچنین نمایشگاه پوستر فیلم که ـ عمدتاً آثاری که به بازار جهانی هم راه پیدا کردند، مد نظر است ـ برگزار خواهد شد و نکته مهم این بخش پوسترهایی از گرافیست های صاحب نام است. امسال استفاده از سالن های روباز را خواهیم داشت که البته باید تجهیز شود و استفاده از سالن سینما کانون نیز در دستور کار است.

دبیر سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در پاسخ به این که چرا مدیران سینمایی با توجه به وضعیت حاد و نامطلوب جامعه تا این حد به برپایی جشنواره ها علاقه دارند، اظهار کرد: بهتر است در مورد مسائل با دیدی فراتر از اخبار روزمره صحبت کنیم. من اینجا لیستی از جشنواره هایی دارم که طی این یک سال و اندی نه تنها متوقف نشدند بلکه همچنان برگزار شدند و حتی راه های جدیدی هم برای عرضه خود پیدا کردند. برخی از این جشنواره ها به صورت فیزیکی و برخی به صورت آنلاین برپا شدند. بنابراین اگر حرفی داریم آن را با سند و آمار مطرح کنیم.

وی در تکمیل گفته های خود در انتقاد به اینکه چرا هزینه برپایی جشنواره ها صرف اهالی سینما که دچار وضعیت مالی ضعیفی هستند، نمی شود گفت: هیچ جای دنیا شما نمی بینید که جشنواره و فستیوالی هزینه های برگزاری خود را به هنرمندانی اختصاص دهند که وضعیت مالی نابسامانی دارند و عجیب است که فقط اینجا چنین صحبت هایی مطرح می شود. هرجشنواره و برنامه ای برای خودش ردیف بودجه دارد که قابل انتقال به بخش دیگر نیست.

به گفته عسگرپور، یکی از مشکلات تاریخی ما این است که اکوسیستم آن موضوع را متوجه نمی شویم. زمانی که می گوییم سینما چیست، برخی می گویند تولید، برخی تولید و عرضه و برخی می گویند خود سینما و هرکسی به دید خود این مسئله را نگاه می کند، من به دلیل مسئولیتم باید به این اکوسیستم فکر کنم، باید بدانیم با حذف چه چیزی به کجا لطمه می‌خورد. البته که مناسبات جهانی هم هست و باید بگردیم و راه جدید را پیدا کنیم. برخی از رسانه های زرد معتقدند جشنواره ها یک مهمانی است، اما اکوسیستم یک جشنواره موارد مختلفی را در برمی گیرد. شما می گویید کرونا به سینما آسیب جدی زده است و من این را قبول دارم اما در همین شرایط چند فیلم سینمایی تولید شده است که یکی از راه های نمایش فیلم ها همین جشنواره های سینمایی هستند. برخی از دوستان مسائل مالی را مطرح می‌کنند ولی مگر چه منفعتی برای ما دارد؟ من اگر در همین ایام یک سریال می‌ساختم، ده برابر چیزی که جشنواره برای من داشت، عایدی به من می‌داد.

عسگرپور در ادامه با اشاره به رقم بودجه امسال و وضعیت نامشخص بودجه جشنواره سال گذشته که برپا نشد، گفت: یک جریانی مبنی بر شفاف سازی بودجه در وزارت ارشاد شکل گرفته که به نظرم اتفاق خوبی است اما ای کاش این اتفاق درباره رسانه ها هم بیفتد و بودجه آنها را هم بدانیم. گاهی بودجه یک جشنواره به اندازه تولید یک فیلم بلند است. کل بودجه جشنواره جهانی در زمانی که برگزار می شد تقریبا معادل بودجه یک و نیم تا دو فیلم متعارف بود اما در حال حاضر بودجه جشنواره جهانی با توجه به شرایط فعلی به اندازه بودجه «نیم فیلم» است. رقمش هم  بنیاد فارابی اعلام خواهد کرد.

وی درباره بودجه سال گذشته گفت: ردیف بودجه سال گذشته جشنواره یک و نیم میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود و زمانی که ما بخشی از روند کار را آغاز کرده و پیش برده بودیم هنوز کرونا نبود. میهمانان دعوت شده بودند و طبیعتاً هزینه هایی هم برای برپایی جشنواره شده بود.

دبیر جشنواره در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد: جشنواره جهانی فجر سکوی خوبی برای معرفی فیملسازان جوان ایرانی به ویژه در بخش رقابتی و بازار است و خوشبختانه ما جزو کشورهایی هستیم که هرسال فیلمسازان جوان در آن فیلم جدید می سازند که مشابه آن بسیار کم است. این در حالی است که در کشورهای اروپایی چنین فضایی وجود ندارد و برخی از فیلمسازان اروپایی سینمای ایران را «بهشت فیلمسازان اول» دانسته اند، در همین راستا در این دوره از جشنواره نیز شاهد حضور فیلمسازان جوان ایرانی هستیم.

وی درباره اسامی فیلم های حاضر در جشنواره و نمایش «قهرمان» اصغر فرهادی و دعوت از او در جشنواره تاکید کرد: اطلاعات فیلم ها طی چند روز آینده اعلام می شود. در حال حاضر مشغول مذاکره با برخی از صاحبان فیلم ها هستیم. متاسفانه تجربه نشان داده اعلام این اخبار در حضور یا عدم حضور این آثار تاثیرگذار است و برخی از افراد یا جریان ها روی حضور این افراد در جشنواره تاثیر می گذارند یا آنها را از حضور در ایران برحذر می کنند. برهمین اساس ترجیح می دهیم اسامی فیلم ها را فعلاً اعلام نکنیم.

عسگر پور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اهمیت جشنواره جهانی فجر گفت: گاهی ما قدر و اندازه خود را بی مقدار می بینیم اما من به عنوان عضو فیاپ و دبیر جشنواره می گویم که جشنواره جهانی فیلم فجر جزو بهترین جشنواره ها ارزیابی شده و از بسیاری از جشنواره های جهان جلوتر هستیم اما متاسفانه عادت داریم که مرغ همسایه را غاز بدانیم. بسیاری از دوستان که جشنواره را نقد می کنند، هیچکدام جشنواره های جهانی خارج از کشور را ندیده اند و من خوشحال می شوم کسانی که جشنواره های خارجی را دیده اند هم در این زمینه نظر دهند. موقعیت جشنواره جهانی فیلم فجر در منطقه منحصر به فرد است و بسیاری از کشورهای حاشیه ای از بازار سینمای ایران برای حضور در جشنواره های دیگر استفاده می کنند.

وی درباره باشگاه مخاطبان جشنواره و حضور دانشجویان گفت: نظریه ای مبنی بر برپایی جشنواره در زمان فراغت دانشجویان وجود داشت و در دوره های قبلی هم شرایط بهتری داشتیم اما در حال حاضر اوضاع تغییر کرده است. فعلاً بیش از ۱۰ هزار نفر در باشگاه مخاطبان عضو هستد که حدود چهار هزار نفر آن‌ها فعالند و به نظرم امسال به این آمار اضافه خواهد شد.

عسگرپور در پاسخ به سوالی درباره برگزاری بزرگداشت هنرمندان در این دوره جشنواره گفت: امسال هیچ بزرگداشت و نکوداشتی نخواهیم داشت چرا که برگزاری این مراسم ها باید فیزیکی باشند و امسال به دلیل کرونا چنین امکانی فراهم نیست.

دبیر جشنواره با اشاره به تفاوت حضور فیلم‌های ایرانی در دو جشنواره ملی و جهانی فجر هم گفت:‌ توجه کنید که جشنواره ما، جشنواره ملی فجر نیست. در جشنواره جهانی بخشی از سینمای ایران با بخشی از سینمای جهان رقابت می‌کند و در بازار همدیگر را ارزیابی می‌کنند. جشنواره جهانی فجر تریبون سینمای ایران نیست و همانطور که دیدیم بعضی از فیلم‌ها در جشنواره ملی فجر نبودند ولی در بازارهای جهانی اتفاق خوبی برایشان رخ داده است پس ممکن است بعضی فیلم‌ها با جشنواره ملی سازگار نباشند و باید به فیلم‌هایی که در این مدیوم سازگار هستند توجه کرد.

در پایان از پوسترهای جشنواره رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.