همدان- صنعت بومگردی در روستاها به دلیل فارغ بودن از مشکلات شهری و آرامش نهفته در آن طی سال‌های گذشته با استقبال بسیاری از هم‌وطنان روبرو بوده است و لقب صنعت سبز به خود گرفت اما شاید کسی باور می‌کرد که روزی یک ویروس ناشناخته و کوچک بتواند این صنعت را به خاک سیاه بنشاند.

«صنعت سبز» به خاک سیاه نشست؛ بومگردی بر بام مشکلات

قدس آنلاین-گروه استان ها: به دلیل جذب گردشگر در نقاط مختلف همدان اقامتگاه‌های بوم گردی بسیاری نیز با توجه به موقعیت منطقه و در شهرستان‌های استان همدان ساخته‌شده است.

جالب است بدانید که بهترین اقامتگاه‌های بوم گردی همدان معماری کاملاً سنتی دارند، بافت این اقامتگاه‌های بوم گردی اغلب کاه‌گل و چوب در حیاطی دل‌باز با درختانی سرسبز و گل‌های رنگارنگ هستند و اتاق‌ها به‌صورت سنتی و باهنر دست‌زنان و مردان هنرمند همدان آراسته‌شده است.

اقامتگاه بوم گردی «مزداگر» در روستای امزاجرد اسماعیل‌زاده؛ «شهر بهار» در بخش ورودی روستای آق‌بلاغ در پنج کیلومتری لالجین و یا اقامتگاه بومگردی «آمادای» در محله جولان،آرتینا در شهر اسدآباد و اقامتگاه بومگردی در نزدیک ورودی روستای ورکانه با بیش از ۴۰۰ سال قدمت تنها بخشی از جاذبه‌های بومگردی این استان است که این روزها حال‌وروز خوبی ندارند.

سیل مشکلات

امید قهاوند یکی از فعالان حوزه گردشگری در این رابطه به ما می‌گوید: از زمانی که سیل سال ۹۸ در این استان سرازیر شد دیگر مسافری به این استان و این اقامتگاه‌ها سفر نکرد!

وی می‌گوید: اگرچه بسیاری از این اقامتگاه‌های به‌صورت خانوادگی اداره می‌شود و نسبت به هتل‌ها از کارکنان کمتری برخوردار هستند اما درهرصورت هزینه نگهداری آن نیز با اوضاع فعلی تأمین نمی‌شود.

قهاوند بابیان اینکه متأسفانه تاکنون کمک قابل‌توجهی هم به صاحبان و متصدیان این اقامتگاه‌ها نشده است اظهار می‌کند: نوروز امسال هم باوجوداینکه محدودیت‌ها برای سفر برداشته شد اما چون این خبر دیر اعلام شد لذا استقبالی از اقامتگاه‌ها نداشتیم.

وی بیان می‌کند: امسال بخشی از مردم به دلیل ترس از کرونا و البته تعدادی هم به دلیل کاهش قدرت خرید چندان راغب به اقامت در بومگردی ها نبودند.

 وی به ما می‌گوید: بومگردی ها در روستاها فقط برای صاحب آن و یا خانواده وی ایجاد اشتغال نکردند بلکه وقتی مسافر به روستا می‌آمد قریب به‌اتفاق اهالی روستا فرصت پیدا می‌کردند تا محصولات خود را به فروش برسانند و بابت حضور گردشگران زندگی خود را رونق دهند.

وی اذعان می کند: در حال حاضر متأسفانه هیچ درآمدی نداریم و حتی اقساطی را که برای احداث اقامتگاه سنتی و سفره‌خانه گرفتیم قادر به پرداخت نیستیم و از طرفی دولت حاضر نیست که نسبت به فرصت برای بازپرداخت اقساط اقدام کند و لذا در یک جمله باید بگویم که به خاک سیاه نشستیم!

ضرورت حمایت از صنعت سبز

در همین راستا رئیس انجمن صنفی اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان همدان بابیان اینکه به دلیل نبود مسافر ناشی از شرایط فعلی و کرونا لذا اقامتگاه‌های بومگردی با مشکل جدی درامد روبرو هستند اظهار کرد: با توجه به وضعیت کرونا و محدودیت‌های کرونایی و مسدود بودن راه‌ها اقامتگاه‌های بوم گردی سطح استان به‌تبع سراسر کشور در حال حاضر دارای مهمان و مسافر نبوده و عملاً تعطیل هستند.

غنی پارسا در این راستا افزود: متأسفانه از ابتدای سال تاکنون به علت تداوم شرایط کرونا و محدودیت‌های جدید کرونایی خانه‌های بوم‌گردی شهرستان به‌تبع خانه‌های بوم‌گردی سراسر کشور جذب مسافر نداشته‌اند و این امر اوضاع گردشگری روستاهای هدف را ناخوش‌احوال کرده است.

وی بابیان اینکه تعطیلات نوروزی هم نتوانست کمکی به درآمدزایی برای اقامتگاه‌های بومگردی بکند ادامه داد: کمتر از ۱۰ درصد نوروز امسال مسافر در این اماکن اقامت گرفتند که حتی حداقل هزینه‌های جاری را هم تأمین نکرد.

پارسا افزود: در سطح استان همدان در حال حاضر ۲۳ اقامتگاه بوم گردی فعال وجود دارد که به علت شیوع کرونا و رکود جذب و پذیرش مهمان در تعطیلات عید و عدم توانایی در پرداخت هزینه‌های جاری به‌ناچار مجبور به تعطیلی شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه در شرایط کرونا هم با رعایت پروتکل‌ها کنترل و حساب‌شده و تحت نظارت‌های دقیق می‌توان صنعت سبز گردشگری استان را حفظ کرده و به نظاره خاموش شدن چراغ گردشگری خانه‌های بوم گردی ننشینیم، ادامه داد: با راهکارهای جدی و لازم توسط دولت باید بانک‌ها تحت کنترل قرارگرفته و قانع شوند که حداقل تنفس و امهال را به اقامتگاه‌های بوم گردی در راستای بازپرداخت اقساط عقب‌افتاده خود بدهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.