سخنگوی وزارت امورخارجه پس از چند هفته سکوت، مذاکرات بین تهران و ریاض را تایید کرد و هدف از این گفتگوها را رایزنی درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای خواند اما تاکید کرد: برای رسانه‌ای کردن جزئیات این گفتگوها هنوز زود است و باید منتظر نتیجه بمانیم.

تأیید مذاکرات تهران و ریاض/ یادداشت اعتراض وزارت خارجه به دولت عراق/ نگرانی ایران از تحولات افغانستان

قدس آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه با محکوم کردن تعرض شب گذشته به سرکنسولگری کشورمان در کربلا ابرا امیدواری کرد دولت عراق در اجرای مسئولت خود در حفاظت از اماکن دیپلماتیک وفق کنوانسیون ۱۹۶۱ با دقت بیشتری عمل کند و گفت: یادداشت اعتراضی تهران در این زمینه به سفارت عراق در تهران تحویل داده شده است.

جزئیات ترور سردار سلیمان؛ در جریان بودیم

سعید خطیب زاده در نشست خبری امروز خود درباره گزارش یکی رسانه آمریکایی درباره جزئیات جدید از ترور سردار سلیمانی و دست داشتن نیروهای رژیم صهیونیستی و نیروهای امنیتی و ضد تروریسم اقلیم کردستان عراق در این عملیات هم با تاکید بر اینکه مسیر پیگیری‌های پرونده ترور شهید سلیمانی در قوه قضائیه و مجامع بین‌المللی گفتگوهای دوجانبه حقوقی و سیاسی دنبال می‌شود، تلویحا این جزئیات را تایید کرد و گفت: بسیاری از این گزارشها بر ما پنهان نیست و راستی ازمایی آنها از کانال خودش انجام می شود، موضع ما تهم در پیگیری حقوقی و قضایی این پرونده تغییر نکرده و افراد و نهادهایی از هر کشور در این ترور بزدلانه مشارکت داشته باشند مسئولیت کیفری دارند و برخورد با آنها را دنبال می‌کنیم.

تایید مذاکرات تهران و ریاض

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات یک مقام وزارت خارجه عربستان در مورد انجام گرفتن مذاکرات میان تهران و ریاض هم پس از چند هفته سکوت و خودداری از اظهار نظر با تایید این اخبار، گفت: هدف گفت‌وگوها هم مسائل دو جانبه و هم مسائل منطقه ای بوده است. قطعا تنش زدایی در روابط بین دو کشور بزرگ اسلامی در منطقه خلیج فارس به نفع دو ملت و منطقه است. به عنوان کشوری مسئول فکر می‌کنیم که باید همواره از رفع کدورت‌ها و موضوعات بین دو کشور استقبال کنیم.

وی از اظهار نظر درباره جزئیات این گفتگوها خودداری کرد و  افزود: اجازه دهید منتظر بمانیم و بر اساس نتیجه نظر دهیم. هنوز زود است درباره جزئیات آن سخن بگوییم.

خطیب زاده در پاسخ به این سوال که آیا تغییر موضع عربستان جدی است؟ اظهار داشت: در روابط بین‌الملل بیش از نیت خوانی به عمل توجه می‌شود. ما امیدواریم به مفاهمه‌ای در مورد مسایل منطقه ای و دوجانبه برسیم و مساعی جمیله خود را در این مسیر بکار می‌گیریم.

نگران تحولات در افغانستان هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال قدس آنلاین درباره تشدید حملات ترویستی، همچنین درگیری در مناطق مختلف افغانستان و تصرف برخی مناطق توسط طالبان که احتمال جنگ داخلی را افزایش داده و ارزیابی تهران از روندی که آمریکایی‌ها برای صلح و تقسیم قدرت در افغانستان با طالبان در پیش گرفته‌اند؟ با اشاره به اینکه کشته شدن و شهادت کودکان و دختران دانش آموز افغانستانی با زبان روزه که قربانی تروریسم شدند دل هر انسانی را به درد می‌آورد، اظهار داشت: وقایع افغانستان ما را نگران کرده است.

وی افزود: زمان آن رسیده که از فضای برادری استفاده شود و در مقابل این تفکر افراطی همه متحد شوند و به صورت یکجا و یکپارچه عمل کنند. جمهوری اسلامی ایران برای افغانستان آینده‌ای آباد آزاد و با ثبات آرزو دارد که تنها از طریق گفتگوهای افغانی ممکن است و ایران همواره به این مسیر کمک کرده است.

امیوداریم از یک بحران جدید در افغانستان جلوگیری کنیم

خطیب زاده در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که این تحولات چه تاثیری بر نگاه تهران به روند مذاکرات صلح و اجلاس استانبول دارد و آیا وزارت خارجه از کانالهای خود با طالبان برای جلوگیری از این تنشها استفاده خواهد کرد، با تاکید بر اینکه تحولات افغانستان و امنیت و ثبات در این کشور ارتباط وثیق و تنگاتنگی با امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دارد گفت: بدیهی است که تحولات رویدادهای این کشور را با دقت و از نزدیک رصد و دنبال می‌کنیم و حضور چندین میلیون میهمان و اتباع افغانستان در کشور ما و سرمایه‌گذاری های جدی که ایران طی سالیان گذشته برای صلح و امنیت و ثبات در این کشور همسایه انجام داده، همه زمینه ایست که ما کنشگری فعال در بشیم.

وی اضافه کرد: ما از همه ظرفیتهایمان برای تسهیل گفتگوهای بین الافغانی استفاده و تلاش کردیم که گفتگوهای اصیلی را فراهم کنیم و فکر می‌کنیم تنها راه وجود یک افغانستان آباد یک دولت فراگیر با خواست مردم افغانستان است. هیچ بازیگر منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای این حق را ندارد که برای مردم با غرور و فهمیده افغانستان درباره آینده سیاسی شان تصمیم بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ما تلاش کردیم این گفتگو ها را تسهیل کنیم. ، خاطرنشان کرد: البته گزارشهایی که در روزها و هفته‌های اخیر دریافت می‌کنیم گزارشهای خوبی نیستند.  نماینده ویژه ما در امور افغانستان دائم با مقامات این کشور و کشورهای دیگر در تماس است و امیدواریم از یک بحران دیگر با کمک گروه‌های افغانستانی جلوگیری کنیم.

تمدید توافق با آژانس یک گزینه است/ تیم مذاکره تصمیم‌گیر نیست

وی در خصوص اظهارات عباس عراقچی در مورد امکان تمدید توافق سه ماهه ایران و آژانس برای ادامه کار دوربین های نظارتی در تاسیسات هسته‌ای هم اظهار داشت: آنچه آقای عراقچی گفت این بود که  قانون مجلس الزام آورد است و توافق ما با اژانس تاریخش قطعی است. ولی چون ما عجله ای نداریم و همزمان نمی‌گذاریم مذاکرات فرسایشی شود نمی‌خواهیم هیچ تاریخی مانع کار ما شود.

وی افزود: ایشان گفتند یکی از انتخاب‌ها می‌تواند این باشد که با توافق دو طرف این مهلت تمدید شود. طبیعی است که تیم مذاکره کننده تصمیم گیر نیست و در تهران تصمیم گیری می‌شود.

تیم مذاکره کننده روزانه به تهران گزارش می‌دهد

خطیب‌زاده درباره اظهارات مطرح شده از  سوی مقامات آمریکایی مبنی بر این‌که واشنگتن فقط تحریم‌های برجامی را برمی‌دارد، و تاکید نمایندگان مجلس بر لزوم تایید هر تصمیمی اظهار داشت:

سیاست ایران در گفتگوهای فنی روشن است و در چارچوب سیاستهای عالی و دستورالعمل ها اقدام و روزانه به تهران گزارش می‌دهد. رئیس مجلس نیز که عضو شورایعالی امنیت ملی است هم در جریان قرار دارند و حتما همکارانشان را از این فرآیند مطلع می کنند. و دکتر ظریف هم دیروز در کمیسیون شترک توضیحات لازم را دادند.

وی خاطرنشان کرد: تهران تصمیم خودش را سال ۲۰۱۴ گرفت و بر همان تصمیم تا امروز باقی است. در خصوص دور جدید گفت‌وگوهای فنی مجددا تهران صریح و شفاف گفته که اگر همه تحریم‌ها برداشته شود و انتفاع ایران از رفع تحریم‌ها راستی آزمایی شود، قطعا ایران به همه تعهداتش منطبق بر برجام نه بیش و نه کم عمل خواهد کرد.

بایدن باید تصمیم بگیرداین دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: این تصمیمی است که واشنگتن نگرفته و همچنان دل در گرو میراث مسموم و شوم دولت قبلی آمریکا و دولت ترامپ دارد. دولت بایدن باید تصمیم بگیرد که آیا همچنان می‌خواهد دل در گرو میراث شکست خورده فشار حداکثری داشته باشد، یا دوست دارد از آن فاصله بگیرد و به تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام برگردد.  

وی گفت:‌ برای واشنگتن تصمیم سختی نیست اگر بتواند قبول کند که به حقوق بین‌الملل و امضای خودش پایبند باشد. ما منتظر آن روز هستیم که واشنگتن این تصمیم را بگیرد. بازگشت آمریکا به برجام کاملا به خود آمریکا برمی‌گردد، صد در صد آن براساس اراده و اقدام آمریکا خواهد بود. منتظر می‌مانیم که این اقدام را ببینیم و راستی آزمایی کنیم.

اظهارات ذوالنوری با رویدادها در وین زاویه جدی دارد

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در مورد اظهارات مجتبی ذوالنوری یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه اظهارات اخیر ظریف در فایل صوتی منتشر شده باعث شده که چین و روسیه در مذاکرات وین پشت ایران را خالی کنند، تأکید کرد: آقای ذوالنوری اظهارنظرهای شخصی خود را مطرح کردند و این نظرات شخصی زاویه جدی با آنچه که با وین در جریان است، دارد و ایشان به عنوان یک نماینده محترم مجلس شورای اسلامی نظر شخصی خود را بیان کرده است.

از هر ابتکاری برای حل موضوع یمن استقبال می کنیم

سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با اخبار منتشر شده در مورد سفر امیر قطر به عربستان و اینکه گفته شده یکی از دستورکارهای این سفر مسئله یمن خواهد بود، گفت: ما از هر ابتکاری برای حل موضوع یمن استقبال می کنیم.

وی با اشاره به وضعیت اسفناک مردم یمن و محاصره مردم این کشور گفت: هیچ کدام از کشورهای اسلامی نباید راضی به وضعیت کنونی یمن باشند و اگر عربستان هر چه زودتر از مسیر اشتباه خود بازگردد و به رنج مردم یمن پایان دهد این به نفع مردم یمن و منطقه خواهد بود.

حضور ایران در یمن صرفا دیپلماتیک است

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به ادعای آمریکا در مرود توقیف محموله سلاح ایران برای نیروهای یمن و اخبار منتشر شده از برخی از رسانه ها مبنی بر اینکه ایران در حال انتقال نیروی نظامی به یمن است، گفت: ما در مورد این گزارش های رسانه ای بی نام و نشان اظهار نظر نمی کنیم و تأکید می کنیم که حضورمان در یمن حضوری دیپلماتیک برای رفع آلام مردم یمن است.

وی افزود: ما بارها تأکید کرده ایم راه حل بحران یمن راه حل سیاسی و دیپلماتیک است و راه حل نظامی ندارد و ما در همین راستا طرح چهار ماده ای خود را ارائه کرده ایم و بر حل سیاسی و دیپلماتیک موضوع یمن تأکید داریم.

از ظریف به سوریه خواهد رفت

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در این نشست به رایزنی اخیر وزیران امور خارجه ایران و سوریه اشاره کرد و گفت: در این گفت وگوی تلفنی از آقای ظریف برای سفر به سوریه دعوت به عمل آمد که ایشان این دعوت را پذیرفتند.

با دقت پیگیر اتفاقات در سرزمین های اشغالی هستیم

خطیب زاده همچنین در ارتباط با اتفاقات اخیر رخ داده در قدس و واکنش ایران به این موضوع گفت: ما با مردم مظلوم فلسطین اعلام همبستگی می کنیم. جهان اسلام باید به صورت یکپارچه به جنایت های صهیونیست ها واکنش نشان دهند. سازمان ملل نیز در کنار دیگر سازمان های بین المللی مسئولیت قطعی دارد که با این تجاوزات برخورد کند.

وی تصریح کرد: ما اتفاقات در سرزمین های اشغالی را با دقت پیگیر هستیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره این‌که آیا ظریف برنامه‌ای برای حضور در انتخابات دارد؟ اظهار داشت: من سخنگوی وزارت امور خارجه هستم و آقای ظریف در موضوعات شخصیشان خودشان اظهارنظر می‌کند. ایشان اظهارنظر کرده و همه جامعه هم شنیده‌اند.

استیضاح ظریف گمانه‌زنی‌ است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره احتمال ورود ظریف به انتخابات، همچنین نشست روز گذشته کمیسیون امنیت ملی با ظریف و اظهارات برخی نمایندگان درباره استیضاح وزیر امور خارجه نیز گفت: من سخنگوی وزارت امور خارجه هستم و آقای ظریف در موضوعات شخصیشان خودشان اظهارنظر می‌کند. ایشان اظهارنظر کرده و همه جامعه هم شنیده‌اند.

وی افزود: جلسه دیروز مبتنی بر سؤالات نمایندگان درباره فایل صوتی و مذاکرات وین بود و ظریف نیز پاسخ داد. بیش از این گمانه‌زنی‌هایی است که من ورود نمی‌کنم و مجلس از تمامی حقوق خودش برخوردار است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره گزارش منتشر شده مبنی بر این‌که منطقه کردستان عراق اقدام به سدسازی در رودخانه زاب کرده است، گفت: موضوع آب بیش از این‌که به موضوع منازعه در منطقه ما شود، باید به موضوع همکاری تبدیل شود.

وی افزود: همواره از هر اقدامی که یکجانبه باشد و منافع کشورهای همسایه را در نظر نگیرد اجتناب کرده و دیگران را دعوت کردیم که چنین نکنند. البته در موضوع عراق، دولت مرکزی این کشور طرف حساب دولت ایران است و همواره گفت‌وگوهایی شده است.

خطیب‌زاده ادامه داد: درباره همکاری‌های آبی گفت‌وگوهای جدی داشتیم و گفت‌وگوهای جدی با همه کشورهای همسایه بوده و این گفت‌وگوها همچنان ادامه دارد. البته مسئولیت مستقیمی را وزارت نیروی ایران دارد و بخش‌های دیگر که آنها نیز درگیر این موضوعات هستند.

از هر ابتکاری برای حل بحران یمن استقبال می‌کنیم

خبرنگاری درباره سفر امیر قطر به دعوت پادشاه عربستان و این‌که یکی از محورهای این سفر وضعیت یمن عنوان شده نیز اشاره کرد و نظر خطیب‌زاده را جویا شد که وی پاسخ داد: ما از هرگونه ابتکاری برای حل نهایی بحران یمن استقبال می‌کنیم. وضعیت یمن تراژیک شده و یک ملت در محاصره و در بیماری‌های فراگیر هستند و نیازمند آب و غذا و ملزومات اولیه هستند. قطعا هیچ یک از کشورهای اسلامی نباید به این وضعیت راضی باشند. هر چه زودتر دولت عربستان بپذیرد مسیر جنگی که رفته غلط بوده و به درد و رنج مردم یمن پایان دهد برای خود عربستان و منطقه بهتر است.

گروه هفت فراموش کرده اند چه کسی از برجام بیرون رفت

به گزارش فارس، خطیب‌زاده درباره برگزاری نشست گروه هفت به میزبانی انگلستان و صدور بیانیه‌ای در آن که به یکسری موضوعات درباره ایران اشاره شده بود از جمله این‌که ایران در وین با پرهیز از هرگونه تنش فضای لازم را برای گفت‌وگو فراهم کند و همچنین اشاره به برنامه موشکی و هسته‌ای ایران که سؤال یکی از خبرنگاران بود نیز گفت: این بیانیه‌ را دیدم. واقعا جای تأسف دارد در حالی که جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که حرمت قطعی برای تولید، انباشت و استفاده از هرگونه سلاح کشتار جمعی از جمله هسته‌ای دارد، چنین اظهاراتی تبدیل به بیانیه می‌شود.

وی افزود: در فضایی که در وین شکل گرفته، این گونه بیانیه ها به هیچ وجه کمک کننده نیست و نافی فضایی است که الان در وین وجود دارد. گروه هفت و سران این کشورها فراموش کرده‌اند طرفی که از برجام خارج شد و سعی کرد قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را بی اعتبار و همه را به خاطر پایبندی به این قطعنامه تنبیه کند، شریک امروزشان و شریک دیروزشان آمریکا بود و همین کشورهای اروپایی در بی عملی مطلق با آمریکا در تروریسم اقتصادی آمریکا بر ضد ملت ایران در میانه فراگیری کرونا همراهی کردند و آمریکا با وقاحت کامل تلاش کرد که این فشار حداکثری را بر ضد ملت ایران اعمال کند. قطعا این یادآوری برای آنها خوب است و فکر می‌کنم حافظه‌شان آنقدر ضعیف نیست که یکی دو سال قبل را فراموش کرده باشند.

ایران در مورد امنیت ملی خودش با هیچ کشوری اهل مصالحه نیست

خطیب‌زاده ادامه داد: همین امروز که در خدمت شما هستم هنوز تحریم‌ها و تروریسم اقتصادی آمریکا پابرجاست و هنوز کشورهای اروپایی به هیچ کدام از تعهداتشان ذیل برجام در رفع تحریم‌ها و انتفاع ایران از رفع تحریم‌ها عمل نکردند. در مورد موضوعات دیگری که در بیانیه پشت سر هم ردیف کردند، جمهوری اسلامی ایران در خصوص امنیت ملی خودش با هیچ کشوری اهل مصالحه نیست. موشک‌های جمهوری اسلامی ایران و برنامه دفاعی ایران جزیی از سیستم دفاعی ایران هستند و واقعا هیچ تخلفی از قطعنامه ۲۲۳۱ در برنامه موشکی ایران نیست. قطعنامه ۲۲۳۱ کاملا روشن است و اقدامات ایران نیز در همین حوزه کاملا منطبق بر آن است.

وی افزود: بدترین رفتار استفاده ابزاری و سیاسی از موضوع و مفهوم عالی مثل حقوق بشر است که متاسفانه کشورهای اروپایی و آمریکا استاد در سوء استفاده از آن برای مطامع کوته بینانه سیاسی خودشان هستند. آن‌چه امروز در یمن، عراق و افغانستان و در کشورهای آفریقایی و در بسیاری از کشورهای دیگر رخ می‌دهد نتیجه حقوق بشر ساختگی همین کشورهاست که در قالب بمب، موشک و سلاح به این کشورها صادر کردند و امروز به دروغ داعیه دار حقوق بشر شدند. آنها را دعوت می‌کنم به بازنگری صادقانه در مواضع و رفتار خودشان.

وزارت خارجه منبع آگاه و بی نام ندارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر حمل بار توسط کامیون‌های ایرانی به قره باغ و واکنش‌های صورت گرفته در جمهوری آذربایجان نیز اظهار داشت: مرجع همه اخبار در این حوزه، یا وزارت امور خارجه ایران است یا سفارتخانه‌های ما در آذربایجان و ارمنستان. همه را دعوت می‌کنم در فضای همکاری که بین کشورها شکل گرفنه پس از جنگ و توافقات انجام شده، کمک کنند فضا حفظ شود و از هر گونه گزارش‌های تایید نشده اجتناب کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.