هرمزگان- سفرهای نوروزی تجربه ای تلخ پیش روی بسیاری از مردم است که با عادی انگاری چه بلایی بر سر هم‌وطنان ما آورد و چگونه جان بسیاری از آن‌ها را گرفت و لذا بسیاری مسئولان نگران هستند که تعطیلات پیش رو در عید فطر دوباره به تکرار این تجربه تلخ منجر شود.

«صله رحم» با دیدوبازدید مجازی در عید فطر؛ قشم از پذیرفتن میهمان معذور است

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: تعطیلات عید فطر یک‌بار دیگر این نگرانی را دامن می‌زند که‌موج مسافران به این سواحل زیبا موج کرونا را بلندتر کند از همین رو فرماندار قشم برای اینکه خیال تمامی گردشگران را راحت کند اعلام کرده که با توجه به وضعیت قرمز کرونایی در قشم و ممنوعیت سفر در تعطیلات عید سعید فطر، سفر به این جزیره نیز ممنوع است.

علیرضا نصری در همین راستا اذعان کرد: این ممنوعیت بر اساس تصمیم ستاد کرونای استان اجراشده است و تا بهبود شرایط شیوع بیماری ادامه دارد.

شور عید

یکی از آخرین و مهم‌ترین اعمال ماه رمضان، نماز عید فطر و پذیرایی از میهمانان خدا با سفره‌های رنگی در جزیره قشم است. در این روز در منزل همه قشمی‌ها به روی دوست و ناشناس باز است و همه می‌توانند از آن سفره بهره ببرند.

مردم قشم شیعه و سنی در ساعات اولیه عید فطر به مساجد خود می‌روند و نماز عید را برپا می‌دارند بلندگوهای مساجد از ساعت اولیه صبح «لبیک ـ لبیک اللهم لبیک» را پخش می‌کنند.

مردم هم با زمزمه این عبارت به سمت مساجد سرازیر می‌شوند.

در این روز دل انگیز زیباترین لباس‌ها برتن جوانان و مردم قشم است و در این روز مردها و جوانان عطرهای خوش‌بو و مخصوص به خود می‌زنند و به نماز می‌روند. قبل از این مردها و جوانان وزنان به پیرایش و آرایش خود اهمیت می‌دهند و بدون استثنا مردها موها را اصلاح می‌کنند.

بعد از نماز عید فطر مردم قشم سری هم به اهل قبور می‌زنند و فاتحه می‌خوانند.

در سفره روز عید فطر انواع شیرینی‌هایی که توسط بانوهای قشمی درست‌شده که بسیار خوشمزه هم است دیده می‌شود.ازجمله خوردنی‌ها بر سر سفره عید فطر می‌توان به انواع کمپوت‌ها مثل: آناناس و خوخ و انواع آجیل و میوه و نخود جوش داده‌شده با طعم و سلیقه‌های مختلف اشاره کرد.

در این روز مردم با لب‌هایی خندان و بدون کینه و کدورت به خانه همدیگر می‌روند و یکی از زیباترین و جذاب‌ترین صحنه‌ها را به تصویر می‌کشند. این اتفاق تا پایان ظهر ادامه دارد و بعد از نماز ظهر و عصر هر کس به خانه خود می‌رود و بر سر سفره ظهر که در آن سفره پلو مخصوص قشمی درست‌شده می‌نشینند.

بعدازظهر هم نوبت زن‌های قشمی است. زن‌هایی که در طول روز در عید فطر از میهمانان پذیرایی کرده‌اند و آنان در عصر آن روز بهترین لباس‌های دوخته‌شده محلی خود را می‌پوشند و به خانه همدیگر می‌روند و تبریک عید می‌گویند و این مراسم تا شب ادامه دارد. اما واقعیت این است که امسال تمامی این آداب‌ورسوم تحت تأثیر کرونا قرارگرفته و لذا بنا بر اظهارات مسئولان باید به‌صورت مجازی دیدوبازدیدها را انجام داد.

دیدوبازدیدهای مجازی

فرماندار قشم در همین راستا از رسانه‌ها می‌خواهد تا برای پیشگیری از شیوع کرونا در تعطیلات عید فطر وارد عمل شوند.

علیرضا نصری اظهار می‌کند: فعالان مطبوعاتی باید با ایجاد جریان رسانه‌ای، از شیوع این ویروس در آیین‌های عید سعید فطر جلوگیری کنند.

وی تصریح می کند: دیدوبازدید مجازی و انفاق سفره‌های کریمانه عید فطر برای دستگیری از نیازمندان، علاوه برافزایش برکات و خیرات ماه مبارک رمضان، مهم‌ترین راه قطع زنجیره بیماری و نجات جان‌عزیزانمان است.

رئیس ستاد مدیریت بیماری کرونا شهرستان قشم تأکید می کند: ستاد استانی کرونا با برگزاری نماز عید سعید فطر در فضای باز و با جمعیت محدود موافقت کرده است که لازم است همه دستورالعمل‌های برگزاری آن موردتوجه مردم قرار گیرد.

وی با این‌حال از رسانه‌ها خواست تا مردم را به ادای نماز عید در خانه به‌عنوان انتخاب ایمن تشویق کنند.

نصری ادامه می دهد: آیین‌های عید فطر به‌عنوان یکی از سنت‌های زیبا و ماندگار مردم جزیره قشم است اما به دلیل امکان شیوع ویروس در تجمعات و مراسم دورهمی، لازم است از برگزاری آن خودداری کنند تا شاهد ایجاد موج جدید شیوع بیماری نباشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.