توطئه نخ نمای حمله به کنسولگری ایران در کربلا برای سومین سال متوالی اجرا شد؛ سناریویی که طراحان آن حتی زحمت به روز کردن اجزای اصلی آن را هم به خود نداده‌اند.

انتقام از ایران در بین الحرمین کربلا

پس از آنکه روز یکشنبه «ایهاب الوزنی» یکی از مخالفان دولت عراق به طرز مشکوکی ترور شد و حتی کنسولگری ایران در بیانیه‌ای این ترور را محکوم کرد، یکشنبه شب تشییع جنازه وی، در حرم مطهر سیدالشهدا زمینه‌ای برای سر دادن شعارهای ضدایرانی برخی حاضران را فراهم می‌کند. پس از این تشییع، برخی حضار به کنسولگری ایران در کربلا رفته و با آتش زدن چند لاستیک و کانکس پلیس، شعارهایی علیه جمهوری اسلامی سر می‌دهند که این شعارها مطابق انتظار با پوشش لحظه به لحظه رسانه‌های عربی و غربی همراه می‌شود. عناصر تحریک شده‌ای که قصد داشتند وارد کنسولگری ایران در بغداد شوند با اقدام به موقع پلیس عراق پراکنده شدند. حاضران در تجمع عملاً جوانان شهرهای عراق را به اقدام‌های مشابه در برابر کنسولگری‌های ایران در سایر شهرها تحریک کردند، اما در سایر شهرها مورد استقبال جوانان عراقی واقع نشد.

سال گذشته نیز کنسولگری کشورمان در کربلا شاهد اتفاقات مشابهی بود و حتی شعارهای ضدایرانی به بین‌الحرمین رسید. پس از آن اتفاقات، خبرگزاری صداوسیما در گزارشی تأکید کرده بود بر اساس اسناد موجود نزد مقامات امنیتی عراق، ارتباط اغتشاشگران با سفارت برخی کشورها از جمله آمریکا و تعدادی از کشورهای مرتجع منطقه اثبات شده است. همین اسفند ماه گذشته بود که معاون استاندار کربلای معلا از دست داشتن امارات برای انجام ترورهایی در کربلا و ایجاد تجمعات شهری در این شهر پرده برداشته بود. حمله به کنسولگری‌های ایران در عراق نیز حدود یک ماه پیش از ترور سردار سلیمانی نیز با شدت بیشتری تجربه شد که آن اتفاقات با سلسله‌ای وقایع به ترور شهید سلیمانی منجر شد.

چرا پای رژیم صهیونیستی در کار است؟

«محمد العیسی» نویسنده و روزنامه نگار عراقی در یادداشتی نوشته است نخستین و مهم‌ترین متهم ترور ایهاب الوزنی، موساد اسرائیل است که بیشترین بهره‌برداری را هم از آن می‌کند. او آورده است: «رژیم صهیونیستی اسرائیل از پیروزی‌های جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات اخیر وین به شدت ناراحت و درصدد بر هم زدن اوضاع منطقه است». واقعیت این است که ضربات چند هفته اخیر به رژیم صهیونیستی که حداقل در چند مورد با قبول مسئولیت غیرمستقیم توسط ایران روبه‌رو شده، به شدت این رژیم را عصبانی کرده و سبب شده برخی سناریوهای قدیمی مانند انفجارهای انتحاری در افغانستان، برهم زدن روابط ایران با همسایگان از طریق تعرض به کنسولگری ها و ... را عملیاتی کند. توضیح اینکه در یک ماه گذشته و پس از خرابکاری انجام شده در تأسیسات هسته‌ای نطنز، سلسله ای از اتفاقات مشکوک از جمله در فلسطین اشغالی، آتش‌سوزی در چند پالایشگاه و فرودگاه رژیم صهیونیستی، انهدام پایگاه جاسوسی موساد در اربیل و از همه مهم‌تر شلیک هشدارآمیز موشک به نزدیکی تأسیسات هسته‌ای دیمونا روی داده‌اند که به گمان اسرائیلی‌ها ایران نخستین متهم این وقایع است و برای انتقام از جمهوری اسلامی چه اقدامی بهتر از حمله به کنسولگری‌های ایران در عراق!

تغییر «مسئله» اول در رسانه ها و افکار عمومی منطقه

پس از اتفاقات یکشنبه شب کربلا، صفحه توییتر نورنیوز که از آن به عنوان یک رسانه نزدیک به محافل امنیتی کشورمان یاد می‌شود، در توییتی نوشت: «اتفاقات کربلا و تعرض به کنسولگری ایران، با هدف انحراف افکار عمومی از زنجیره حوادث امنیتی در اسرائیل و توسط مزدوران عبری-آمریکایی رخ داده است». به نظر می‌رسد به‌جز انتقام از ایران، هدف دیگری نیز پشت پرده اتفاقات عراق باشد؛ چرا که حمله به شیعیان در کشورهای منطقه یا ایجاد تنش بین ایران و همسایگان، یک فایده رسانه‌ای نیز برای رژیم صهیونیستی دارد؛ این رژیم در پی حملات وحشیانه نظامیانش به فلسطینی‌ها در مسجدالاقصی و محله شیخ جراح به شکل گسترده‌ای مورد فشار افکار عمومی دنیا قرار دارد، اما با اقدام‌های فوق می‌تواند دوربین ها را از وقایع فلسطین به سمت دیگر کشورها بچرخاند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.