۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 751673

ماشین در پوست انسان

امیر روحپرور

درست یک دهه پیش بود که من و همکارانم در روزنامه قدس در زمینه هوش مصنوعی پژوهش می‌کردیم، آن زمان به این نتیجه رسیده بودیم تنها ۳۰ تا ۵۰ سال زمان باقی مانده تا روبات‌ها، ماشین‌های هوشمند و رایانه‌ها جای انسان را بگیرند!

شاید کمی زودتر و شاید هم کمی دیرتر! اما ظاهراً این اتفاق زودتر از تمام پیش‌بینی‌ها و احتمالات ذهنی در حال اتفاق افتادن است، حتی در کشورمان ایران. برای اثبات این موضوع کافی است سری به کارخانه‌های دانش‌بنیان بزنیم در همین شهرمان مشهد، شهرک ماشین‌سازی و فناوری‌های برتر.

این روزها سرعت کامپیوترها هر روز بالاتر و بالاتر می‌رود و ماشین‌های جدید با تکنولوژی و کارایی بیشتر در بنگاه‌های تولیدی نصب می‌شوند، ماشین به‌جای انسان!

اما ورود روبات‌ها و هوش مصنوعی در تمام صنایع یکی از تهدیدها برای مشاغل مختلف است که به زودی حضور پررنگ‌تر آن‌ها در محیط‌های کاری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

این موضوع طی سال‌های اخیر مورد مناقشه کارشناسان در عصر غلبه روبات‌ها در زمینه‌های کاری، صنعتی و خدماتی بوده و هست. در حال حاضر در بسیاری از کارخانه‌های تولیدی، با ورود اتوماسیون روبات‌ها، خیلی‌ها بیکار شده‌اند. اتفاقی که به نظر می‌رسد در بازار کسب‌وکار کشورمان و به تبع آن در شهرک‌های صنعتی مشهد نیز روی خواهد داد.

به نظر می‌رسد به مرور زمان این روند ادامه دارد و بی‌تردید تا یک یا دو دهه دیگر افراد بیشتری شغلشان را از دست می‌دهند.

نباید فراموش کنیم در شرایطی که بسیاری از مشاغل به روبات‌ها واگذار می‌شوند، آمار بیکاری در تمامی کشورها سهم قابل‌توجهی را به خود اختصاص خواهد داد، چراکه کارفرمایان می‌توانند نیروی کار خود را با دستمزدی بسیار نازل و پایین به کار بگیرند.

ازاین‌رو به نظر می‌رسد در سال‌های آینده با رشد هر چه بیشتر هوش مصنوعی، انقلاب‌های بزرگی در تمامی عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی رخ خواهد داد. اما اکنون این پرسش مطرح می‌شود ما چقدر برای این انقلاب صنعتی آماده‌ایم؟

در استانی مانند خراسان رضوی و به طور خاص شهر مشهد که یکی از قطب‌های صنعتی کشور محسوب می‌شود اگر قرار باشد در سال‌های نه چندان دور، شاهد بیکاری تعداد زیادی از کارگران واحدهای تولیدی نباشیم آیا از هم اکنون به فکر چاره‌اندیشی برای آن روزها هستیم؟

یادمان نرود، هوش مصنوعی در حال حاضر به ماشین‌های بدون سرنشین و ماشین‌آلات کارخانه‌های دانش‌بنیان نیز وارد شده تا به مرور زمان به حذف انسان‌ها از فعالیت بپردازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.