رییس جمهوری گفت: تحریم ظلم مستقیم به فقیرترین افراد جامعه و ظلم به بیماری است که دارو ندارد و یا ناچار است گران بخرد.

 هر روز یک تکه‌ از دیوار بلند تحریم در  مذاکرات وین پایین می‌ریزد

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: در ماه رمضان درهای رحمت خداوند به روی انسان باز است و نه نیاز است کارتی نشان بدهد نه معطلی دارد سراسر ماه رمضان فیض و لطف خداوند است.

رییس جمهوری افزود: از آن سفره‌ای که خداوند پهن کرده ما را به میهمانی خود دعوت کرده است. خداوند فریاد زده که من میزبان هستم و میهمان را می‌خواهم هر کسی که رفته و وارد این خانه شده این خانه‌ای که خان نعمات بی‌کران الهی است هیچ کس برنگشته، مگر آنکه توانسته به همه آمال و آرزوهای خودش دست یابد.

وی تصریح کرد: ماه رمضان ماه روزه بوده است. خود روزه یک پرده و سپر روبروی آتش است. کسی که روزه می‌گیرد به بدن وی آتش اصابت نمی‌کند مانند همانی که در روایات آمده که کسی که در جبهه جنگ می‌رود و گرد و غباری روی پای وی و بدن وی می‌نشیند، هیچ‌وقت گرد و غبار جبهه با دود جهنم قابل جمع کردن نیست.

روحانی اضافه کرد: هر کسی به میدان جنگ برود خداوند وی را از عذاب نجات داده است. ماه رمضان هم همین است هر کسی که رفته نجات پیدا کرده و ماه رحمت و غفران الهی برای همه ما بوده است. انشاءالله همه ما استفاده کرده باشیم. 

رییس دولت تدبیر و امید گفت: اگر هم کسی خدای ناکرده حداکثر استفاده را نکرده است، به هر حال انسان به بازار عطاران می‌رود می‌ایستد، عبور می‌کند، عطرها را استشمام می‌کند، لذت عطر را او را می‌برد، ولو اینکه نخرد و فقط بایستد و عبور کند.حتی بعدها هم که از بازار عطاران بیرون می‌آید، به او گفته می‌شود تو ساعت‌ها از بوی عطر استفاده کردی و این بوی عطر در بدن وی می‌ماند.

وی ادامه داد: ماه رمضان و مغفرت اگر خدای ناکرده ما هم استفاده نکردیم اگر از کنار عابدان و صالحان و آنهایی که قائم به لیل بودند ، عبور کرده باشیم ما هم از رحمت آنها برخوردار شدیم و استفاده کرده‌ایم.

روحانی اضافه کرد: ما در این شب‌ها چقدر خواندیم و از خداوند خواستیم، که خدای اگر در این ماه پر خیر و برکت خشنودی تو را جلب کردیم تو از ما راضی شدی رحمت تو بر ما نازل شده از تو می‌خواهیم بر ما بیشتر نازل کنی. اما اگر ما نتوانستیم از این خوان نعمت استفاده کنیم تا این لحظه و ساعتی که ما دعا می‌کنیم و همین الان هم به درگاه خداوند می‌گوییم که خدای حالا از ما راضی شو و بگذر و ما الان با دل خالصانه به پیشگاه تو آمدیم.

رییس جمهوری تصریح کرد: این ماه عزیز و پرکت که احتمالا امروز روز پایانی این روز عزیز است و احتمال دارد فردا روز عید سعید فطر و عید بسیار بزرگ اسلامی باشد. عجیب است که عید خداوند هم اول به فکر فقرا، اقشار ضعیف است. حتی برخی‌ها احتیاط کرده‌اند و گفته‌اند کسی که می‌خواهد در نماز عید فطر شرکت کند اول باید ذکات فطره خود را پرداخت کند.

رییس دولت دوازدهم با تبریک عید فطر به ملت ایران و همه مسلمانان جهان گفت:  اساس برنامه در عید فطر کمک به مستمندان است، اینکه از ماه رمضان استفاده کردیم یا نه، امتحان آن آسان است اگر از فردای بعد از ماه رمضان نگاه، زبان، قدم  و قلم ما تغییری نکرده است  معلوم است  که از فرصت های این ماه بهرمند نشده ایم و فقط گرسنگی و تشنگی بوده است.

روحانی افزود: اگر بعد از ماه مبارک  رمضان، قفل خاصی بر زبان ما ایجاد شده و حساب شده حرف بزنیم  و تهمت ، دروغ و بدگمانی را کنار بگذاریم  این نشان می دهد که  از فرصت ماه رمضان استفاده کرده ایم.

وی تاکید کرد: در حق الناس هم اراده خداوند این است که دخالت کند و باید صاحب حق بگگذرد مگر انتخابات و تغییر قدرت و یک میز تا چه اندازه دارای ارزش است که انسان دروغ بگویید و تهمت بزند و آبروی مردم را ببرد  ما می‌دانیم که از دید اخلاق اسلامی گناه غیبت از  گناه۷۰ زنا بالانر است.

رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: دروغ گناه بزرگی است. پیامبر می فرماید آزمایش شما به نماز و حج نیست به صدق  لسان و ادای امانت است اگر در زبان راست گفتید و امانتدار خوبی بودید مسلمان واقعی هستید ان شالله بتوانیم از این ماه به درستی استفاده کرده باشیم.
وی با اشاره به انفجار مدرسه سید الشهدا در افغانستان که به کشته و زخمی شدن جمعی از دانش آموزان منجر شد، تصریح کرد:این روزها دو حادثه بسیار غمبار اتفاق افتاد، حادثه افغانستان که بسیار دلخراش و غیر قابل تحمل بود مسیر ناحق چگونه وجدان ، عقل و فهم انسان را زیر پا می گذارد. کشتاریک دختر بچه مدرسه ای چه مفهومی دارد و این افراد اسلام را بدنام کردند.

روحانی افزود: جنایت اصلی متعلق به کسانی است که در این کشور دخالت و جنایت کردند چه شرق و چه غرب  این مردم عزیز یک روز راحت نداشتند و در روزهای اول انقلاب تاکنون یک شب راحت ندارند مگر گناه این مردم چیست؟

وی ادامه داد: خدا لعنت کند کسانی را که تندروی را راه انداختند؛ تا روزی که تندرویی وجود دارد همین است. راهی جز اعتدال و میانه‌روی نداریم. اگر راست می گویید که امت پیامبر هستیم باید امت وسط باشیم. شما را با تهمت و حرف های ناروا خسته نکنند ما در پیش خداوند عذر نداریم که یک روز کار نکنیم بگوییم این همه به ما فحاشی کردند و اذیت کردند.

رییس جمهوری گفت: وظیفه ما عمل است همه اینها روزی مشخص می شود. هیچ تردید ندارم که در تاریخ آینده روشن می شود که آدم‌های پاکی که در راه خدا جهاد و تلاش کردند، جهاد آنها گم نمی‌شود در تاریخ ماندگار می‌ماند. این حرف‌های باطل روی آب است که می رود. واقعیت آن آب واقعی است که برای همیشه می ماند.

وی با تاکید بر این که سه امروز با سه جبهه روبرو هستیم گفت: ما در یک جنگی هستیم که سه ضلع دارد و از هر طرف به ما هجمه می شود و ما باید حداقل با این سه ضلع بجنگیم. ما در مثلثی قرار گرفتیم که سه ضلع آن ما باید مبارزه و مقاومت و ایستادگی کنیم. یک ضلع آن تحریم است. تحریم من نمی‌دانم آنها چه می گویند و حرف بعضی‌ها چیست و من نتوانستم در این هشت سال بفهمم که آنها چه می گویند انشاءآلله که می خواهند حرف درست بزنند و بلد نیستند. 

روحانی تاکید کرد: تحریم یعنی حق مردم را خوردن، ظلم مستقیم به فقیرترین افراد جامعه، ظلم به آن بیماری که دارو ندارد یا ناچار است که گران بخرد، ظلم به قشر مستضعفی که به مغازه می رود و می‌خواهد غذاهای روزمره و نان شب خود را بخرد اما ناچار است با قیمت گران بخرد. تحریم یعنی جنسی که می‌خواهیم از خارج بخریم و وارد کنیم  ۲۰ درصد اضافه می‌دهیم آنها پیش خدا و در تاریخ جواب بدهند.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش گفت: وضعیتی که ما امروز در جامعه مشاهده می‌کنیم خدا را شکر می‌کنم. در این سه سال و نیم ملت ما با صبر، مقاومت، ایمان و ایثار ایستادگی کرد، رهبر معظم انقلاب هم ما حمایت و هدایت کرد و ما امروز این صبر و مقاومت را در وین می‌بینیم.

روحانی عنوان کرد: وقتی من مذاکرات روزانه وین را می‌خوانم، مشاهده می‌کنم که این دیوار بلند تحریم هر روز یک تکه‌اش پایین می‌ریزد و خراب می‌شود و اگر همه دست به دست هم بدهیم در یک زمان کوتاهی برچیده می‌شود.حالا ما می‌خواهیم با بولدوزر این دیوار را جمع کنیم، برخی‌ها می‌گویند نه با فرغون و بیل این کار را انجام دهید، اشکالی ندارد ما این کار را با فرغون و بیل انجام می‌دهیم، کمی دیرتر به نتیجه می‌رسیم. بگذارید تمام شود، بگذارید این تحریم کنار برود.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: افتخاری که دولت یازدهم و دوازدهم به دست آورده این بود که سال‌ها ایران‌هراسی را که در دل افکار مردم جهان جا انداخته بودند، ما این ایران‌هراسی را شکستیم. ما به دنیا گفتیم، ایران اهل منطق و مذاکره است و به عهد خود وفادار است. امروز دیگر هیچ‌کس ایران‌هراسی‌اش نمی‌گیرد، ایرانی که می‌آید پای مذاکره می‌نشیند با قدرت‌های جهان توافق می‌کند، ایرانی که به عهده خود عمل می‌کند و عهدش را زیر پا نمی‌گذارد و طرف مقابل است که این کار غلط را انجام می‌دهد و از عهد خود فرار می‌کند.

روحانی خاطرنشان کرد: ما اکنون ایران‌هراسی را شکستیم، آیا این را هم تردید دارید؟ امروز ایران هراسی به آن مفهومی که ۱۰ سال پیش بود نیست. آنهایی که می‌دانند، متوجه می‌شوند من چه می‌گویم، کسی که تحت فصل هفت شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد یعنی در مرز جنگ و در مرز خطر است، ما کشور را از فصل ۷ درآوردیم آیا این را هم شک دارید؟ قطعنامه‌هایی که با قطعنامه ۲۲۳۱ لغو شد، آیا این را هم نمی‌دانید؟

وی گفت: ما از مهرماه سال گذشته تحریم تسلیحاتی را در کشور برداشتیم، این را هم خبر ندارید؟ این کار که کمک به رزمندگان و میدان است، اینکه دیگر کمک به ارتش و سپاه و روبروی دشمن ایستادن است! این دولت بود که تحریم نظامی را شکست، و بهترین سلاح‌های آفندی و پدافندی را یا ساخت یا تکمیل کرد. اگر شک دارید وزیر دفاع توضیح بدهد، بیان کند و شرح دهد که در هواپیما و ناوچه و زیردریایی چه کارهایی انجام دادیم، در پدافند هوایی و کروز چه کارهایی انجام دادیم. اگر شک دارید وزیر دفاع بیاید و اینها را توضیح بدهد و ببینید که در این ۸ سال چه کارهای عظیم و بزرگی انجام گرفته است.

رییس جمهوری ادامه داد: رژیم صهیونیستی در طول این مدت تلاش می‌کرد این موضوع را جا بیندازند که ایران کشوری است که دشمن همسایه‌های خود است و دشمن اصلی برای منطقه ایران است و برخی از دولت‌ها هم نادانسته یا تحت تاثیر، کم و بیش گاهی باور کرده بودند که ایران دشمن آنهاست.

وی عنوان کرد: دولت یازدهم و دوازدهم تلاش کرد این تفکر غلط را بشکند و در هم بریزد و امروز شما می‌بینید همان همسایگانی که دیروز نظر دیگری نسبت به ایران داشتند، امروز آمده‌اند، صحبت می‌کنند و آماده هستند که رابطه خوب با ایران داشته باشند.

رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: آن تعامل سازنده‌ای که ما از روز اول در سال ۹۲ مطرح کردیم امروز در منطقه و در وین می‌بینید. ما پای تعامل سازنده‌ تا آخر ایستاده‌ایم و تا آخر همه می‌ایستیم، شک نکنید کل تحریم برداشته می‌شود و تردید نکنید ملت ایران پیروز است.در ذهن مردم حرف نادرست و تشویش اذهان درست نکنید، تحریم برداشته می‌شود، تحریم از بین رفته است، ملت ما آزادانه، برای ایستادگی و مقاومت خود سرافراز است است و این جبهه اول است.

روحانی تصریح کرد: جبهه دوم کرونا است، کرونا جبهه‌ای است که تنها مخصوص ما نیست.

ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناآشنا ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    0 0
    اگر آقای رئیس جمهور مقداری ساکت شوند به نفع همگان است. 8 سال ارزش پول ملی را 5 برابر کاهش دادید، بازار را نابود کردید و همین امروز که اینجا نشسته ایم قیمت ها در بازار در حال بالارفتن است. این را همه می فهمند آنوقت از کاری که نکردید تعریف می کنید؟ مگر شما آمریکا هستید که تحریم تسلیحاتی ایران را برداشتید؟!!