عضو هیئت مرکزی شورای وحدت اصولگرایان می‌گوید حضور چهره‌های مختلف اصولگرا در رقابت‌های انتخاباتی اتفاق مفید و مؤثری است که امکان استفاده از همه ظرفیت‌های این جریان برای تشریح و اثبات برنامه‌ها و فرصت مناظره ها را می‌دهد اما تا مرحله مشخصی از رقابت باید منتهی به وحدت و نامزد واحد بشود.

 نامزد پوششی نداریم/ اتفاق نظر بر روی آقای رئیسی می‌تواند به لیست واحد شوراها هم کمک کند

قدس آنلاین: ماراتن انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم با مشخص شدن چهره های داوطلب رقابت در آن وارد مرحله تزه‌ای از قابتها می‌شود. کار بررسی و احراز صلاحیت این داوطلبان که کم شمار هم نیستند به گفته شخنگوی شوای نگهبان از فردا آغاز می‌شود و نهایتاً ظرف ۱۰ روز رقبا و نامزدهای نهایی مشخص خواهند شد.

با وجود رقابت فشرده و مهم دو جریان اصلی این انتخابات اما دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب شاهد ثبت نام تعداد زیادی از چهره‌های شاخص و شناخته شده خود در انتخابات بودند. اتفاقی که شاید بتوان گفت در ادوار گذشته اگر بی‌سابقه نبوده اما کم سابقه است.

در ادوار مختلف این رفتار از جناح اصلاح طلبان اگرچه به دفعات انجام گرفته و هدف از آن زیر سؤال بردن شورای نگهبان در پی رد یا عدم احراز صلاحیت نامزدهای اتوبوسی بوده اما این دوره در جناح اصولگرا در شرایطی که دو تشکل اصلی و محوری در حمایت از یک نامزد اصلی و محوری تفاهم و اتفاق نظر داشتند باز هم شاهد به میدان آمدن تعداد زیادی از چهره‌ها و شخصیت‌های مهم  بودیم. اتفاق که این نگرانی را ایجاد کرده که آرای جریان اصولگرایی در این دور از نتخابات که پیش بینی می‌شود به دلایل مختلف که در حوصله این نوشتار نیست مشارکت پایین‌تر از ادوار گذشته باشد موجب شکسته شدن آرا بشود.

اگر چه این انتظار می‌رود و قابل پیش‌بینی است که در ادامه مسیر این کثرت به سمت وحدت و تمرکز آرا پیش برود اما راهکار آن چیست؟ و از فضای موجود چگونه می‌توان برای رونق فضای انتخابات و هموار کردن مسیراستفاده کرد؟،موضوعی است که گروه سیاسی قدس آنلاین آن را با دکتر لاله افتخاری عضو هیئت مرکزی شورای وحدت اصولگرایان به بحث و گفتگو گذاشته است. حاصل را در ادامه بخوانید.

* خانم دکتر افتخاری، در این دوره ازانتخابات به تعبیر طنزگونه رسانه‌ها شاهد مشارکت حداکثری داوطلبین و چهره‌های سیاسی در ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری بودیم. موضوعی که در جناح اصولگرایی هم با وجود حضور آقای رئیسی و تأکید دو تشکل محوری اصولگرایان بر حمایت از وی نیز رخ داد. ارزیابی شما از این اتفاق و وضع فعلی چیست؟

** خوب من معتقدم تنوع ورود افراد و به ویژه چهره‌های شاخص و با تجربه می‌تواند اتفاقی میمون و مبارک باشد و به ایجاد شور و نشاط انتخاباتی کمک کند. و در حقیقت حضور این چهره ها یک فضای فعالتر و پر شورتری را در روزهای باقی مانده تا انتخابات ۱۴۰۰ فراهم می‌آورد و این اتفاق خوب و ارزشمندی است اما به شرط اینکه این حضور حساب شده، همسو با فرآیند وحدت و هماهنگ باشد و منجر به هم افزایی ظرفیت‌ها و سرانجام آرا بشود نه اینکه سبب شکستن و خرد شدن آرا باشد.

من به این اتفاق به عنوان یک ظرفیت نگاه می‌کنم که می‌تواند به هدف نهایی جریان اصولگرایی که خدمت به مردم و کشور برای عبور از مشکلات موجود و اصلاح وضعیت جاری است کمک کند. این ظرفیت‌ها و توانهای مدیریتی، تخصصی و اقبال اجتماعی می‌توانند به هم کمک کنند تا به نقطه اتصال و وحدت برسند.

این اتفاق می‌تواند ارزشمند باشد از  طرف دیگر این موضوع ، نشان دهنده رویش‌ها و زایش‌های انقلاب و نظام در ۴۰ دهه عمر مفید آن است که امروز این تعداد از نیروها خود را آماده حضور در این صحنه و خدمت می‌بینند و اتفاق مبارکی است که این تعداد نیروهای با تجربه و توانمند وجود دارند که می‌توانند خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهند. موضوع مهم اینست که تعداد زیادی از این نیروها شخصیت های باورمند، ارزشی و متعهد هستند که توان آنها اگر در مسیر حل مشکلات به خدمت گرفته شود یک توان مضاعف را برای دولت آینده می تواند ایجاد کند.

انتظار داریم در نهایت همه نامزدهای اصولگرا به وحدت برسند

* همانطور که اشاره کردید این نگرانی هست که کثرت نامزدها باعث شکسته شدن آرا شود هم دو تشکل اصلی اصولگرایان یعنی شورای وحدت و شورای ائتلاف در مورد حمایت از آقای رئیسی اتفاق نظر دارند. چه تدبیری خواهید اندیشید که آرای اصولگرایان خرد نشود؟ باقی ماندن چه تعداد نامزد می‌تواند برای رونق انتخابات مفید باشد؟

تعدد نامزدها از نظر ما اشکالی ندارد اما تا یک جایی از انتخابات نه تا روز رای گیری. به هر حال هرکدام از نامزدها حامیان و ظرفیت رأیی دارند و نامزدهای جناح اصولگرا در فرآیند تبلیغات هرکدام می‌توانند دیدگاه‌ها و برنامه‌ها را تبیین و مخاطبان خود را ترغیب کنند و نقش اثباتی داشته باشند.

ما باور داریم که همه چهره‌های اصولگرا که ثبت نام کرده‌اند افراد توانمندی هستند  و حضور و مشارکت آنها در مناظره‌ها و فرآیند تبلیغات بسیار مهم  و یکی از ابزارهای رقابت با جریان مقابل است که باید روی آن حساب کرد. ولی انتظار داریم در نهایت همه نامزدهای اصولگرا روی یک گزینه واحد به تفاهم برسند و در زمان مناسب به نفع او انصراف بدهند که از نظر ما این گزینه آقای رئیسی است.

انصراف نامزدها به نطر ما در این فرآیند و در زمان خودش مفید و ارزشمند است و فکر می‌کنیم انصراف چهره‌ها در همین ابتدای کار مفید نیست زیرا نه به ایجاد شور انتخاباتی و گرم کردن انتخابات کمک می‌کند و نه امکان می‌دهد از ظرفیت آنها در تبلیغات و مناظره‌ها استفاده کرد. معتقدم جناح مقابل نیز با همین نگاه نامزدهای متعدد و زیادی را وارد میدان کرده تا از این امکان بهره‌مند شود.

بنابراین اگر نامزدهای اصولگرا برنامه ریزی شده، هم جهت و هماهنگ و هم‌افزا حرکت کنند یک اتفاق ارزشمند و مفید روی خواهد داد که نتیجه آن عاید مردم و کشور خواهد شد انشاالله. از این رو انتظار نداریم نامزدهای اصولگرا ساز ناکوک باشند که به جریان ضربه بزند.

* رسانه‌های اصلاح طلب حضور چهره‌های مختلف از جمله چهره های شاخص همچون آقای جلیلی و ضرغامی و امثالهم را نامزدهای پوششی عنوان کرده‌اند!

** برای آنها دو پاسخ داریم. اول اینکه اگر هم این چهره ها نامزد پوششی هستند، ما این روش را از آنها یاد گرفته‌ایم.  مگر آقای جهانگیری رسماً نامزد پوششی آقای روحانی نبود؟  اگر این کار ایراد دارد  و به آن نقد دارند چرا خودشان آن را انجام دادند؟

دوم اینکه چنین چیزی واقعیت ندارد و نامزدهای جریان اصولگرایی مثل آقای جهانگیری در انتخابات ۹۶ ضربه گیر نیستند. آنها ظرفیت اثباتی در تبلیغات و مناظره ها هستند. شاید برخی هم تا آخر بمانند. اصلاح طلبان هم که به شدت در افکار عمومی مورد نقد و پرسش هستند بهتر است از عملکرد خودشان دفاع کنند و بجای نفی رقیب به اثبات خودشان بپردازند.

تخطئه و تخریب جریان رقیب هنر نیست. این روش هم مردم را از آنها دلسرد می‌کند هم به خودشان لطمه می‌رساند زیرا افکار عمومی می‌فهمد جریانی که با نفی و تخریب عمل می کند چیزی در چنته ندارد.

مدیریت اجرایی کشور و ریاست جمهوری هم تیم لازم دارد و هم برنامه و بهتر است همه جریانها و نامزدها تیم و برنامه خود را ارائه و آن را تبیین و از آن دفاع کنند. بی برنامگی را نمی‌توان با اتهام پراکنی و تخطئه دیگران مخفی کرد و پوشش داد.

نگاه ما به وحدت تا آنسوی صندوق رای است

*آیا اتفاق نظر شورای وحدت و شورای ائتلاف در مورد آقای رئیسی در مراحل بعدی انتخابات می‌تواند به نزدیک شدن و تجمیع این دو تشکل کمک کند؟

**قطعا حضور ایشان به این مهم کمک می‌کند. نه فقط به نزدیک شدن و اتحاد این دو تشکل بلکه امیدواریم همه تشکل‌های اصولگرا و خانواده انقلاب از جمله دوستان ما در جبهه پایداری به وحدت برسند و آقای رئیسی می تواند حلقه وصل خانواده اصولگرایان در انتخابات پیش رو و بسیج  آنها برای برنامه تغییر و اصلاح نظام مدیریت کشور باشند.

امید ما برای این اتفاق نه فقط تا این سوی صندوق ها که نگاه ما به آنسوی صندوق و پس از انتخابات و تشکیل دولت هم هست که این همکاری و همگرایی به بهترین وجه ادامه داشته باشد.

دوستان پایداری را عاقلتر از آن می‌دانیم که ساز متفاوتی بزنند

آیا فکر می‌کنید که جبهه پایداری هم از آقای رئیسی حمایت خواهد کرد بر روی گزینه شورای وحدت و شورای ائتلاف به تفاهم خواهد رسید ؟

به نظر من اگر آنها هم واقعا به فکر موفقیت اصولگرایان در تغییر وضع موجود و رفع مشکلات کشور هستند باید پای کار بیایند و به این مسیر کمک کنند. لازمه موفقیت اینست که همه پشت سر نیرویی که اکثریت بر او وفاق دارند قرار گیرند و  ظرفیتشان را همسو کنند.

دوستان جبهه پایداری را عاقل‌تر از آن می‌دانیم که بخواهند  ساز متفاوتی بزنند و نامزد جدا داشته باشند که هم به شکست خودشان بینجامد و هم رأی اصولگرایان را بشکند و آرای آقای رئیسی راکم کند. هر چند معتقدیم در آن صورت هم پیروزی با اصولگرایان است.

*موضوع دیگر انتخابات شوراها است. آقای چمران نایب رئیس شورای ائتلاف امروز گفت که انتخابات شوراها تحت تأثیر و در سایه انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته و کم رنگ شده. سخنگوی شما اقای متکی هم گفتند شورای وحدت هنوز به فهرست نهایی خود برای شوراها نرسیده است. حالا که در ریاست جمهوری نامزد واحد دارید، راه برای رسیدن به لیست واحد در شوراها باز نشده؟ ممکن است در این زمینه هم اتفاقی رخ دهد؟

** رایزنی‌هایی در این زمینه صورت گرفته و باز هم انجام خواهد شد. معتقدیم موفقیت هر دو تشکل در این است که به وحدت کامل برسند و یک لیست در هر دو انتخابات داشته باشند. اگر هم به اتحاد و لیست واحد صد درصدی نرسیدیم، امیدواریم همپوشانی لیست‌های ما بالای ۹۰ درصد باشد که دور از انتظار نیست.

احتمالا لیست شورای وحدت فردا نهایی می‌شود

*الان در چه مرحله و سطحی هستید؟

**هنوز  نمی‌توان در این مورد عدد و درصد داد چون نه لیست ما در شورای وحدت نهایی شده و نه لیست شورای ائتلاف. گمان می‌کنم وقتی لیست‌ها مشخص شد بعد راحت تر می‌توان در مورد ادغام و یا نزدیک کردن انها به هم رایزنی و گفتگو کرد.

البته احتمالا لیست شورای وحدت تا فردا نهایی بشود. اگر برای نامزدهای انتخابات شوراها در حوزه‌های مختلف متناسب با نیاز نهاد شورا، شاخص گذاشته راحت‌تر می‌توان به لیست واحد نزدیک شد و آنرا محقق کرد. من تاکید دارم که در لیست شوراها باید به ویژه به ظرفیت بانوان با توجه به نوع کارویژه شوراها توجه کرد و معیارهای کمی را کنار گذاشت که نگوییم مثلا از فهرست دو یا یه مورد به زنان داده شود.

اصولگرایان به دنبال سهم خواهی نیستند. موضوع انتخابات و خدمت سهم نظام و مردم است که باید ادا شود و اگر شاخص‌ها ملاک قرار گیرند  به مصلحت نظام و مردم توجه خواهد شد. ما در این دوره هر چهار انتخابات را با هم داریم. یعنی ریاست جمهوری، شوراها، میان‌دوره‌ای مجلس و میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری و هر چند ریاست جمهوری اهمیت ویژه‌ای دارد و پس از آن شوراها میدان رقابت مهمتری است اما هر چهار انتخابات را باید در جایگاه خودش دید و نیاز است به همه آنها توجه شود.

نامزدهای اصلاح طلب جوری شعار می‌دهند انگار مسبب وضع موجود کس دیگریست

نظرتان درباره چهره‌های اصلاح طلب و وعده‌های و شعارهای آنها در زمان ثبت نام و توان رقابتشان چیست؟

همه دیدیم  که بیشتر این چهره ها اصلاح طلب و نزدیک به دولت که در هشت سال گذشته در مصدر امور قرار داشتند در این دوره هم با شعار اصلاح و رفع مشکلات آمدند گویی مسبب وضعیت موجود کسان دیگری بوده‌اند.

 شعارها و حرف‌های برخی از این افراد که هنوز هم در مسند مسئولیت‌های مهم و رده بالا هستند مرا یاد داستانی انداخت که آقای قرائتی از پسر بچه‌ای که در بغل یک مرد با چهره‌ای زشت روایت می‌کرد که آن مرد هرچه تلاش داشت کودک گریان را آرام کند او بیشتر فریاد می‌کشید و می‌ترسید. تا اینکه فردی رسید و رسید و به او گفت گریه این بچه از ترس خود تو و هیبت توست.

این داستان امروز حکایت مردم و اصلاح‌طلبان و دولتمردانی است که ۸ سال کشور را اداره کردند. مردم همان کودک هستند و آنها همان مرد بد قیافه که موجب گریه کودک بود.

نامزدهای اصلاح طلب مدعی هستند برای اصلاح وضعیت امروز کشور آمده‌اند در حالی که خودشان مسبب و پدید آورنده این وضعیت هستند و مردم به خود آنها نقد دارند و معترضند. آقای جهانگیری در ستاد انتخابات کشور گفت من اگر نمی‌آمدم، در ادامه وضعیت موجود شریک بودم. در حالی که ایشان خود یکی از مسببن وضع موجود اقتصادی است. وضعیت بازار ارز، وضعیت آشفته بورس و از بین رفتن سرمایه های مردم، کاهش ارزش پول ملی، گرانی مایحتاج مردم، گرانی مسکن، خودرو،... همه نتیجه سیاستهایی است که ایشان در آن نقش جدی داشت.

مردم اگر هم تا حدی از صندوق رأی و انتخابات وریگردان شده‌اند که نظر سنجی‌ها این‌را می‌گویند همین آقایان باید جابگو باشند.

* به موضوع کاهش مشارکت اشاره کردید. آخرین نظر سنجی‌ها نشان می‌دهد مشارکت به زیر ۴۰ درصد رسیده. برای بالابردن آن چه راهکارهایی وجود دارد؟

** معتقدم نامزدها و همراهان آنها باید واقعیت ها را به مردم بگویند تا ریشه مشکلات مشخص شود.در مرحله بعد باید برای آن راهکار بدهند و برنامه ارائه دهند. برنامه‌هایی مبتنی بر واقعیت‌ها و در مرحله سوم تیمشان را مشخص کنند.این رویکرد می‌تواند به مردم اطمینان و تضمین بدهد که رأیشان تغییر ایجاد خواهد کرد

نامزدها باید به مردم تضمین و ضمانت بدهند تا مثل دوره گذشته نشود که دولت وعده گلابی شیرین داد اما میوه زقوم نصیب مردم شد. باید امید را دوباره به مردم برگرداند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.