معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به وقوع سرمازدگی‌ها در استان در اسفند ماه سال گذشته و کاهش شدید بارندگی‌ها در سال جاری گفت: با وجود این مسائل سطح زیر کشت چغندر قند تا کنون در استان ۱۸ هزار و ۴۷۷ هکتار است که حدود ۱۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است.

افزایش ۱۰ درصدی سطح زیر کشت چغندر قند در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، غلامحسین ساربان در خصوص تاثیر بارندگی‌ها بر سطح زیر کشت چغندرقند در استان اظهار کرد: خراسان رضوی بعد از استان آذربایجان‌ غربی مقام دوم سطح  زیر کشت چغندرقند در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: کشت چغندر قند از اسفند ماه  سال گذشته آغاز شده و این محصول در ۱۹ شهرستان استان کشت شده و خواهد شد. تا امروز حدود ۶۹۸ هزار و ۸۲۰ تن قرارداد با هشت کارخانه در سطح  ۱۵ هزار و ۶۲۴ هکتار منعقد شده است.   سطح  زیر کشت چغندر تا کنون در استان ۱۸ هزار و ۴۷۷ هکتار است.   تفاوت این دو عدد مشخص می‌کند که  بخشی از کشاورزان به صورت آزاد چغندر قند کشت می‌کنند که این مساله در چند سال اخیر باب شده است.  متاسفانه بعضی از کارخانه‌ها با قیمتی بالاتر از قیمت تضمینی خرید چغندر قند این محصول را خریداری می‌کنند.

سطح سبز چغندر قند استان تا  امروز ۱۶ هزار و ۵ هکتار است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: سطح سبز چغندر قند تا  امروز ۱۶ هزار و ۵ هکتار و سطح بیمه ۶ هزار و ۵۷۶ هکتار است.   متاسفانه به دلیل  سرمای  اسفند ماه سال گذشته حدود ۷۸۰ هکتار از مزارع چغندر قند استان دچار سرمازدگی شدند.

ساربان خاطر نشان کرد: با این وجود سطح زیر کشت چغندر قند در استان حدود ۱۰ درصد نسبت به  سال  قبل افزایش پیدا کرده است. دلیل این مساله افزایش قیمت تضمینی خرید چغندر قند است. این قیمت چیزی حدود ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است.   علاوه بر افزایش قیمت تضمینی خرید چغندر قند،   کارخانه‌های چغندر قند جوایزی را به چغندر کاران از جمله ۲ کیلو  شکر و ۲۰ کیلوگرم تفاله خشک چغندر برای مصرف دامی تحویل می‌دهند.

وی شهرستان‌های جغتای، فریمان، جوین، تربت حیدریه و چناران را دارای بیشترین سطح  زیر کشت چغندر قند نام برد و گفت: هفت کارخانه در خراسان رضوی مستقر  هستند که سهیمه چغندر قندی که در  سال مصرف می‌کنند بیش از  دو میلیون تن است.  ظرفیت این کارخانه‌ها حدود ۱۷ هزار تن چغندر قند در روز است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه «در اوایل دهه ۸۰ عملکرد چغندر قند  ۲۸ تن در هکتار و در اوایل دهه ۹۰ حدود ۴۰ تن در هکتار بوده است»، تصریح کرد:  عملکرد این محصول در سال ۹۸ به ۵۳ تن و ۴۸۰ کیلوگرم در هکتار رسید، اما در  سال ۹۹  کمی عملکرد ما به دلیل شرایط اقلیمی کاهش پیدا کرد.

۶۰۰۰ هکتار از مزارع چغندر قند استان تحت سیستم آبیاری میکرو هستند

ساربان با بیان این مساله که با وجود کاهش سطح زیر کشت عملکردمان افزایش یافته است، گفت: دلیل این امر اقدامات به نژادی در استان بوده است که ۵۵ درصد در تولید تاثیرگذار است. ارقام پر پتانسیلی وارد کشور شده و در حال تولید نیز هست. ارقام مقاوم به بیماری‌ها نیز در استان کشت می‌شوند. همچنین بر روی تاریخ کشت نیز در استان کار شده است. بخشی از کشت‌ها در زمستان صورت می‌گیرد تا از بارندگی‌ها استفاده شود، این عدد حدود ۴۰۰۰ هکتار است. در استان بخشی از مزارع تحت سیستم آبیاری نوین به ویژه آبیاری میکرو  هستند که  این عدد حدود ۶۰۰۰ هکتار است.

عیار چغندر قند استان در  سال گذشته بالای ۱۹ بوده است

وی عنوان کرد: در بحث مدیریت تغذیه اقدامات خوبی در سطح استان در حال انجام است. گزارش‌ها نشان می‌دهد عیار قند چغندر قند استان بسیار خوب است. در  سال گذشته این عیار بالای ۱۹ بوده است. به ازای هر یک عیار  قیمت خرید  چغندر کیلویی ۹۵۰ ریال افزایش  پیدا می‌کند. به ازای هر هکتار  ۶۰ تن چغندر قند  تولید می‌شود و این مقدار تولید  درآمد سرشاری را به همراه دارد، بنابراین  سطح زیر کشت در استان افزایش پیدا کرده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ابعاد و آرایش کشت این محصول در استان خاطر نشان کرد: آرایش کشت چغندر قند در استان به سمت ۲۱ در ۵۰ برده شده و در این آرایش کشت تراکم ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده و به همین نسبت عملکرد نیز افزایش پیدا می‌کند.

ساربان ادامه داد: مدرن‌ترین ماشین آلات کاشت، داشت و برداشت چغندر قند در استان وجود دارد. در صنایع قند استان نیز کارخانه‌جات به روز شده‌اند و ضریب استحصال افزایش پیدا کرده است. اعتقاد بنده بر این است محصولاتی مانند چغندر قند در خراسان رضوی فنداسیون بخش کشاورزی است. علی‌رغم انتقادات شدید به کشت این گیاه باید در الگوی کشت آن تناوب وجود داشته باشد زیرا به ازای هر متر مکعب آب در استان می‌شود ۵ کیلوگرم چغندر قند تولید کرد. سیاست دولت بر این است که محصولات اساسی که کالری تولید می‌کند در  دستور کار قرار گیرد.

۲۰ درصد تولید چغندر قند کشور مربوط به خراسان رضوی است

وی بیان کرد: در سطح کشور چیزی بالغ بر ۱۰۰ هزار هکتار چغندر قند تولید می‌شود که ۲۰ درصد آن در خراسان رضوی است. در سال جاری سطوح ابلاغی برای کشت چغندر قند ۲۵ هزار هکتار در استان بوده که پیش بینی می‌شود به جهت حوادث اقلیمی به این سطح نرسیم. به دلیل سرمازدگی‌های اسفند ماه سال گذشته بخشی از مزارع چغندر قند استان از بین رفتند، همچنین در سال جاری، فروردین ماه خشک و بی سابقه‌ای را از لحاظ بارندگی در ۵۰ سال گذشته تجربه کردیم.
ساربان با اشاره به اینکه بارندگی‌ها در فروردین ماه سال جاری ۶.۵ میلی‌متر، در دوره آماری بلند مدت ۳۶میلی‌متر و در سال گذشته ۱۳۳.۸ میلی‌متر بوده است، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم به دلیل کاهش محسوس بارندگی در سال جاری کشت چغندر قند ۳۰۰۰ الی ۴۰۰۰ هکتار نسبت به تعهد ابلاغ شده کمتر خواهد شد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.