۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۲
کد خبر: 752782

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی گفت: با توجه به گرم شدن هوا قیمت موز کاهش می یابد به طوری که از هفته آینده قیمت موز، کاهش خواهد یافت و این کاهش قیمت ادامه دار خواهد بود.

گرما، موز را ارزان می کند

 به گزارش قدس آنلاین، در ماه های پایانی سال گذشته قیمت موز با افزایشی باورنکردنی، رو به رو شد و قیمت آن تا هر کیلوگرم ۷۰ هزارتومان نیز بالا رفت. تحریم‌ها و بالا رفتن قیمت ارز، توجیهی برای گران‌شدن قیمت موز به سبب وارداتی‌بودن آن شد. همچنین مشکلاتی که در واردات موز در قبال صادرات سیب به وجود آمده بود نیز بر مشکلات افزود.  اما از اواخر اسفند ماه سال قبل قیمت موز کاهش یافت.

واردات موز در قبال صادرات سیب یکی از مهم ترین مشکلاتی است که واردکنندگان برای واردات موز عنوان کرده و آن را موجب نوسان قیمت این میوه وارداتی می دانند. یکی از راه حل هایی که برای بهتر کردن بازار موز تدبیر شد، دادن حواله واردات موز در قبال صادرات سیب بود اما برخی از صادرکنندگان سیب تمایلی به این کار نداشته و این حواله را به واردکنندگان موز می فروختند که این موضوع، باعث رشد دوباره قیمت موز می شود.

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی در این باره  گفت: بارها اعلام کرده‌ایم در کشور۷۳ قلم محصولات کشاورزی از جمله سیب زمینی، پیاز، طالبی، ملون و هندوانه داریم که می توان در قبال صادرات این محصولات کشاورزی، اجازه واردات موز صادر شود ولی این امر فقط منوط به صادرات سیب است که این موضوع ایجاد رانت می‌کند یعنی کسانی که سیب صادر کردند، حواله خالی آن را کیلویی ۵ تا ۱۰ هزار تومان می‌فروشند که این قیمت روی قیمت مصرف کننده موز تحمیل می شود و قیمت موز بی دلیل بالاتر می رود.

دارایی نژاد افزود: در این مورد صحبتی  با واردکنندگان و صادرکنندگان شد، به طوری که دیگر واردکنندگان موز، حواله سیب را نمی خرند و هرکدام از صادرکنندگان سیب که حواله خود را نمی خواهند به ما اعلام کنند، اتحادیه آنها را به شعبه سازمان تعزیرات معرفی می کند تا این حواله ها با قیمت کمتری - کیلویی 2 هزار تومان-  خریداری و به دست صادرکننده برسد.

وی در ادامه گفت: قیمت هر کیلو موز هندی از ۲۰ تا ۲۳ هزار تومان و موز اکوادور از ۲۳ تا ۲۵ هزار تومان رسیده است که بخشی از گرانی موز ناشی از شیوع کرونای هندی و عدم اجازه کارگران برای چیدن است.

دارایی نژاد افزود: البته با توجه به گرم شدن هوا قیمت موز اندکی کاهش می یابد به طوری که از هفته آینده قیمت موز، کاهش خواهد یافت و این کاهش قیمت ادامه دار خواهد بود. در خصوص دیگر اقلام مانند گوجه سبز، زردآلو، توت فرنگی و خیار نیز با کاهش قیمت مواجه بوده ایم به طوری که قیمت آنها، امروز با ۲۰ درصد کاهش رو به رو بوده است.  

 رئیس اتحادیه بارفروشان‌ میدان‌مرکزی میوه و تره بار در ادامه گفت: البته باید گفت که قیمت های عنوان شده در میدان بزرگ میوه و تربار است و این میوه ها بنابر قانون نظام صنفی در بازارهای میوه و تره بار شهرداری با ۱۵ درصد سود و در مغازه های سطح شهربه دلیل کیفت بهتر این میوه ها  با ۳۵ درصد سود توزیع شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.