معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها به دلیل کاهش بارندگی‌ها در استان ۵۵ درصد در گندم و ۵۲ درصد در جو کاهش تولید وجود خواهد داشت.

پیش‌بینی کاهش ۵۵ درصدی برداشت گندم در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، غلامحسین ساربان در خصوص وضعیت تولید جو و گندم در سال جاری در استان اظهار کرد: سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ با استقبال کشاورزان استان رو به رو شد. در سال زراعی جاری ۱۲۶ هزار و ۳۰۰  هکتار گندم آبی،   ۱۴۲ هزار هکتار گندم دیم،   ۱۲۹ هزار هکتارجو آبی و ۴۵ هزار هکتار جو دیم در استان کشت شد.

وی افزود:۲۰۰۰ تن بذر از سایر استان‌ها به خصوص برای کشت دیم در استان جذب شد. متاسفانه پیش‌بینی‌های هواشناسی در زمستان و پاییز سال گذشته به وقوع نپیوست. همچنین در فروردین ماه امسال میزان بارندگی ۶.۵ میلی‌متر بود، در حالی که در سال گذشته در این مدت  ۱۳۳.۸ میلی‌متر بارندگی اتفاق افتاده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: در سال جاری  از ۱۴۲ هزار گندم دیم، ۲۰ هزار هکتار  و  از ۴۵ هزار هکتار جو دیم تنها  ۸۵۰۰  هکتار قابل برداشت خواهد بود. از کل سطوح آبی نیز ۵۸ هزار هکتار از مزارع متاسفانه غیر قابل برداشت خواهد بود. بر اساس پیش‌بینی‌ها به دلیل کاهش بارندگی‌ها در استان ۵۵ درصد در گندم و ۵۲ درصد در جو کاهش تولید وجود خواهد داشت.

ساربان با اشاره به اینکه «در سال جاری دامدارن استان غافلگیر شدند»، گفت: دامداران هر ساله از علوفه مراتع استفاده می‌کردند، اما امسال این علوفه از دست رفت. به همین دلیل قیمت نهاده‌های دامی نیز به شدت افزایش پیدا کرده و بخشی از جو برای تعلیف دام نیز از خارج کشور تامین نشد.

وی درباره برداشت جو و کلزا در استان عنوان کرد: برداشت کلزا و جو از بیست اردیبهشت ماه  سال جاری در شهرستان بجستان و بردسکن شروع شده است. عملکرد گیاه کلزا ۱۷۰۰ کیلوگرم در هکتار است. متاسفانه  از ۷۳۵۵ سطح زیر کشت کلزا در استان تنها ۳۳۰۰ هکتار قابل برداشت است و  بقیه سطوح زیر کشت به دلیل سرمازدگی از بین رفته است. بر اساس پیش‌بینی‌ها در سال جاری تولید کلزا ۵۳ درصد کاهش خواهد داشت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه «خراسان رضوی همواره رتبه اول تولید جو در کشور را داشته است و ۱۴ درصد جو کشور را تولید می‌کند»، گفت: اما بر اساس پیش‌بینی‌های سال جاری تولید جو در استان ۲۵۰ هزار تن خواهد بود که  ۵۲  درصد کاهش تولید را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. بالطبع با کاهش تولید جو تولید کاه نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: برنامه‌های خوبی برای تامین علوفه در استان تعریف شده است. قرار بر این است که بخشی از سطوح کشت جالیز در استان کاهش یافته و به سمت کشت گیاهانی مانند سرگوم، ارزن و ذرت حرکت کنیم. این گیاهان با اقلیم استان و کشور سازگار هستند. همچنین نهاده های مورد نیاز برای کشت این گیاهان علوفه‌ای تامین شده است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.