رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی گفت: ما در انتخابات پیشین ریاست جمهوری ۴۰۱۹ شعبه اخذ رای در استان داشتیم که این رقم در انتخابات امسال به ۵۲۷۰ شعبه افزایش یافته است.

افزایش شعب اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری به ۵۲۷۰ شعبه در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، محمدعلی نبی‌پور امروز در همایش رسانه و انتخابات که در سالن رضوان صدا و سیمای خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در تمام دنیا انتخابات شاید راحت‌ترین و کم‌هزینه‌ترین فرایند مشارکت سیاسی شهروندان است. رای دادن به نسبت سایر مشارکت‌های سیاسی  راحت‌ترین کار است و انتخابات در تمام دنیا معیار مشروعیت سیاسی است.  

وی تاکید کرد: انتخابات در نظام‌هایی مانند جمهوری اسلامی که اساس آن بر پایه مشارکت مردم است، اهمیت بیشتری دارد. افتخار ما مشارکت سیاسی مردم است و تمام تلاشمان طی این چهار دهه، پررنگ شدن حضور مردم در انتخابات است. رهبری نیز بر اهمیت حضور مردم تاکید دارند.  

سرپرست معاونت سیاسی استانداری خراسان رضوی یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی انتخابات را مسئله کرونا دانست و افزود: اگر پروتکل‌ها رعایت نشود، کرونا گسترش خواهد یافت، اما از طرفی شور انتخابات در تبلیغات‌ و تجمعات است. حتی در برگزاری انتخابات نیز ما با چالش کرونا مواجه هستیم؛ چراکه مردم قرار است به حوزه‌ها مراجعه کنند و نکته مهمی است که آیا رای دادن باعث انتقال کرونا می‌شود یا خیر. ما برای هر یک از فرایندهای انتخاباتی، یک پیوست بهداشتی تعریف کردیم،   اما باز هم نگرانی‌هایی وجود دارد.

نبی‌پور خاطرنشان کرد: البته کرونا تنها چالش ما نیست و ما نباید تمام دلایل عدم مشارکت را به کرونا تقلیل دهیم، اما اگر هم به آن بی‌توجه باشیم، اشتباه کردیم. ما در انتخابات پیشین ریاست جمهوری ۴۰۱۹ شعبه اخذ رای در استان داشتیم که این رقم در این انتخابات به ۵۲۷۰ شعبه افزایش یافته است؛ چراکه می‌خواستیم مردم هنگام شرکت در انتخابات، با ازدحام جمعیت مواجه نشوند.  

وی با بیان اینکه ما در سال‌های اخیر ما با یک حجم عظیمی از تبلیعات منفی از طرف معاندین نظام روبرو هستیم، اضافه کرد: دشمنان مردم را به عدم شرکت در انتخابات دعوت و بیان می‌کنند شرکت در انتخابات تاثیری بر سرنوشت مردم ندارد. در این جا رسانه‌های داخلی باید کار کنند.  

رئیس ستاد انتخابات خراسان رضوی ادامه داد: عده‌ای از مردم نیز تحت تاثیر این تبلیغات منفی، تصمیم می‌گیرند که در انتخابات شرکت نکنند. قطعا انتخابات تاثیرگذار است و ما باید اهمیت انتخابات را برای مردم تبیین کنیم و به مردم بگوییم حتی اگر از وضعیت موجود ناراضی اند، بهترین راه برای تغییر شرایط صندوق‌های رای است.  

نبی‌پور بیان کرد: اگر مردم به خیلی از سیاست‌ها انتقاد دارند، باید با حضور در پای صندوق‌های رای، مشکلات را کاهش دهند. شاید در این فاصله زماتی کوتاه تا انتخابات ما نتوانیم رضایت مردم را به دست بیاوریم، ولی باید تلاش کنیم. ما در بسیاری از حوزه‌ها مشکلات جدی داریم که مشکلات ساختاری هستند. همچنین برخی از مشکلات را دشمنان ما ایجاد کرده‌اند. البته ما سوء مدیریت‌ها را رد نمی‌کنیم و باید در راه اصلاح‌ آن‌ها قدم برداریم.  

وی عنوان کرد: استاندار خراسان رضوی با تغییر برخی از فرایندها برای افزایش رضایتمندی‌ها تلاش بسیاری کردند. آقای معتمدیان در طی این هفت ماهی که در استان حضور دارند، به ۱۷ شهرستان، ۴۰ شهر و ۳۰ روستا سفر کردند و از نزدیک با مردم صحبت کرده‌اند. استاندار خراسان رضوی در تلاش است تا با حضور در بین مردم و صحبت با آنان، رضایتشان را جلب کند. در کنار آگاه‌سازی، اعتماد سازی و افزایش رضایتمندی‌ها، قطعا مردم حضور پیدا خواهند کرد.  

سرپرست معاونت سیاسی استانداری خراسان رضوی با تاکید بر اینکه مشارکت مردم خراسان رضوی همواره به نسبت سایر استان‌ها بالاتر بوده است، گفت: در انتخابات مجلس نیز ما با نرخ مشارکت ۴۲ درصد جزو استان‌های اول بودیم. در انتخابات پیش رو نیز ما همین انتظار را داریم.  

نبی‌پور در ادامه به بیان برخی از آمار در انتخابات شوراهای امسال پرداخت و اظهار کرد: ما امسال در انتخابات شوراهای روستاها، به نسبت دور قبل افزایش تعداد ثبت‌نام‌ها را داشتیم و ۱۶ هزار و ۵۴۰ نفر در این انتخابات ثبت نام کردند که پنج درصد از این افراد در هیئت‌های اجرایی رد صلاحیت شدند و در حال حاضر بررسی صلاحیت افراد باقی مانده در هیئت‌های نظارت در حال انجام است.  

وی ادامه داد: همچنین ۳۲۴۴ نفر نیز در انتخابات شوراهای شهر استان ثبت نام کردند که ۹ درصد از این تعداد، یعنی حدود ۲۸۷ نفر انصراف دادند، ۱۲ درصد توسط هیئت‌های اجرایی و ۹ درصد توسط هیئت‌های نظارت رد شدند که از این ۶۱۰ نفر رد صلاحیت شده، ۲۷ درصد توسط هیئت‌ عالی نظارت استان تایید شدند.  

سرپرست معاونت سیاسی استانداری خراسان رضوی همچنین در خصوص انتقاداتی که در خصوص رد صلاحیت‌های انتخابات شوراها به دلیل عضویت در یک جناح خاص مطرح است، گفت: در این خصوص ما نمی‌توانیم تا پیش از  زمان اتمام بررسی صلاحیت‌ها در هیئت مرکزی، نظری دهیم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها