کهگیلویه و بویراحمد- جمعی از عشایر تُرک نشین گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد در نامه ای سرگشاده از استاندار این استان خواسته اند پروژه آبرسانی به آنان در مناطق عشایری " کُلَک خُل سیاه سربیشه "، " کُلَک بید زرد "، " گچ ترابعلی "، " دشت سید الله داد " و " تنگ سخت " که با پیشرفت فیزکی ۹۷ درصدی به حال خود رها شده را به بهره برداری برساند تا جان آنان و دام‌های شان تلف نشود.

نگذارید دام های‌مان از بی‌آبی تلف شوند

به گزارش قدس آنلاین؛ این عشایر در این نامه سرگشاده‌ای نوشته اند که پروژه آب‌رسانی به عشایر مناطق عشایری شرق گچساران "  که در پنج منطقه عشایری " کُلَک خُل سیاه سربیشه "، " کُلَک بید زرد "، " گچ ترابعلی "، " دشت سید الله داد " و " تنگ سخت " به زندگی عشایری خود مشغول هستند توسط یک شرکت  در سال ۱۳۹۸ شروع و تا پایان بهمن ماه ۱۳۹۹ کار لوله گذاری و ساخت منبع های آبی آن به پایان رسیده است.

این پروژه اکنون بیش از ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما  معلوم نیست ادامه کار به چه دلیلی و آن هم در مرحله نصب پُمپ آبی که توسط پیمانکار پروژه نیز خریداری شده، متوقف شده است.

عشایر منطقه نیز به دلیل مشکلات بی آبی و اجرانشدن این پروژه مجبور به کوچ زودهنگام  به استان اصفهان شدند و البته برای بازگشت به مناطق عشایری گچساران اکنون نگرانی‌ها و دغدغه های فراوانی دارند که اگر دغدغه های آنان حل نشود احتمال فروش دام ها در هفته های آینده وجود دارد.

در این نامه سرگشاده آمده که اگر این پروژه بزودی به بهره برداری نرسد و عشایر در مردادماه جاری به منطقه عشایری خود برگردند، به طور حتم در ماه‌های آینده شاهد تلف شدن دام‌ها و متلاشی شدن خانوارهای عشایری خواهند بود و البته از کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز خواسته اند اقدامات جدی برای اتمام پروژه آبرسانی از خود نشان دهد تا دام‌ها و زندگی عشایری در این مناطق تلف نشود.

این نامه سرگشاده به تأیید دهیاری روستای سربیشه در شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد هم رسیده است.

 عشایر این مناطق همگی تُرک تبار بوده و اکنون با هزاران دغدغه اقدام به کوچ اجباری زودهنگام به مناطق  عشایری استان اصفهان کرده اند و اگر مشکل آبی آنان حل نشود در مردادماه امسال به طور حتم خبرهای خوبی از این مناطق عشایری به گوش نخواهد رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.