انتخابات پیش روی سوریه با توجه به مهار بحران جنگ داخلی و بیرون راندن داعش از این کشور، فضایی متفاوت از انتخابات قبلی این کشور دارد.

انتخابات پیش روی سوریه، متفاوت‌تر و جدی‌تر از دوره پیشین

قدس آنلاین: طبق اعلام پارلمان سوریه انتخابات این کشور در ۵ خرداد برگزار خواهد شد. این انتخابات دومین انتخابات ریاست جمهوری است که از زمان آغاز بحران این کشور در سال ۲۰۱۱ برگزار می‌شود. در آستانه انتخابات سوریه، زمزمه‌هایی برای تجدیدنظر در برقراری مجدد ارتباط کشورهای عربی که رابطه دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کرده بودند به گوش می‌رسد.

کاندیداها و شرایط این دور انتخابات سوریه

طبق قانون اساسی سوریه که سال ۲۰۱۲ تصویب شده، افرادی که می‌خواهند نامزد ریاست جمهوری شوند باید دست‌کم تایید ۳۵ نماینده پارلمان را به دست آورند و هر نماینده نمی‌تواند بیش از یک نامزد را تایید کند. دوره ریاست جمهوری در سوریه ۷ سال است.

رقابت اصلی در واقع بین ۳ نفر از نامزدها یعنی «عبدالله سلوم عبدالله»، «بشار حافظ اسد» و «محمود احمد مرعی» است.

بر اساس قانون اساسی سوریه شرط عضویت نامزدهای ریاست جمهوری در حزب بعث لغو شده و به همین خاطر افرادی که وابسته به حزب بعث نیستند هم فرصت پیدا کردند تا در انتخابات شرکت کنند. حذف این محدودیت که نامزدها باید عضویت حزب بعث داشته باشند، یک پیشرفت برای این کشور محسوب می‌شود.

این مسئله که بعد از شکست داعش و گروهک‌های تکفیری و بعد از اینکه سوریه توانست مناطق بسیار زیادی از این کشور را که تحت حاکمیت گروهک‌های تروریستی بود، آزاد کند، انتخابات برگزار می‌شود، از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند به آینده سوریه و روند تحولات سیاسی آتی این کشور تاثیر زیادی بگذارد. این رقابت ریاست جمهوری نسبت به دور پیشین جدی‌تر است و شواهد نشان می‌دهد که موفقیت سوریه در مهار بحران جایگاه مناسبی را برای بشار اسد رقم زده است.

کاندید دوم «عبدالله سلوم عبدالله» نیز اعلام کرده است که رابطه حزب من با حزب بعث یک رابطه تکاملی است و کمک کننده همدیگر هستند و اگر من دولتی تشکیل دهم با ائتلاف حزب بعث به رهبری بشار اسد خواهد بود. عبدالله نوعی کاندید کمکی به حساب می‌آید، ولی بشار اسد نیاز به کمک ندارد و این کاندید اقبالی در انتخابات ندارد.

کاندید سوم، «محمود مرعی» از حزب مخالف داخل سوریه است. استدلال این حزب این است که راهی غیر از حرکت به سمت دموکراسی برای سوریه وجود ندارد و در مبارزه با تروریست همگام با ارتش سوریه هستند و با دخالت خارجی و اشغالگری رژیم صهیونیستی مخالفند. ولی در عین حال مخالف نظام تک حزبی هستند و خواستار اصلاحات ساختاری اساسی در کشور هستند و معتقدند که ریاست جمهوری باید محدودیت ادواری داشته باشد. البته اکثریت قاطع اپوزیسیون در داخل و خارج تاکید کردند که محمود مرعی نباید کاندید شود و هیچ شانسی برای پیروزی ندارد. اما حضور او در این انتخابات به دموکراتیک نشان دادن انتخابات سوریه کمک شایانی خواهد کرد.

در سوریه نهادهایی مانند پارلمان سوریه و کمیسیون انتخابات بر این رای گیری نظارت دارند و دادگاه عالی قانون اساسی مسئول برگزاری این انتخابات است. البته اتحادیه عرب همیشه قصد مداخله در این انتخابات را دارند.

کارشکنی غربی‌ها و کشوران مرتجع عربی در انتخابات سوریه

کشورهای مرتجع عربی بسیار مخالف انتخابات سوریه هستند و مدام کارشکنی کرده و تلاش می‌کنند تا این انتخابات را متوقف کنند. مشکل دیگر دشمنی آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند که مخالف یک سوریه دموکراتیک و مردم سالار هستند و با انواع و اقسام تبلیغات در حال زیر سوال بردن این انتخابات بوده و از مردم سوریه می‌خواهند تا در انتخابات شرکت نکنند. زیرا برگزاری انتخابات برای کشورهای مرتجع عربی که انتخاباتی ندارند زیان‌بار است و الگویی برای کشورهای مرتجع دیگر می‌شود تا آن‌ها هم خواستار برپایی رای گیری در کشورشان شوند.

کشورهای غربی در شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد و تمامی محافلی که حضور داشتند پیشاپیش مخالفت خود را با نتایج این انتخابات اعلام کرده‌اند، زیرا می‌خواهند سوریه بدون رهبر و از قافله عقب باشد و نظام ملی کشور مشروعیت نداشته باشد.

موضع کشورهای غربی در قبال انتخابات سوریه به طور کلی شکست خورده تلقی می‌شود. موضع آن‌ها انتحاری است نه تهاجمی. از نظر مردم سوریه کشورهای مرتجع عربی و غربی در خون‌های ریخته شده در سوریه شریک هستند و هیچ وقت اجازه اظهار نظر درباره سوریه دموکراتیک را ندارند. آن‌ها متهم هستند که در سوریه جنایت جنگی و نسل کشی انجام دادند و عملا گوش شنوایی برای حرف‌های مداخله جویانه آن‌ها وجود ندارد. با این حال، آن‌ها سعی در پنهان کردن موضع شکست خود دارند و به زبان سیاسی در سوریه مداخله می‌کنند که پذیرفته نیست.

پیام انتخابات سوریه به کشورهای غربی

در این انتخابات نکته مهم این است که نشان می‌دهد سوریه کشور مستقلی است و تصمیم گیری امور کشورش را خودش بر عهده دارد و نیازی به غربی‌ها ندارد و راه خود را ادامه خواهد داد و اجازه دخالت کشورهای خارجی در امور کشورش را نخواهد داد.

علی رغم وجود بحران امنیتی و جنگ داخلی و فشارهای شدیدی که مردم و دولت سوریه تحمل می‌کنند، اراده این کشور برای حفظ استقلال قوی بوده و در واقع این انتخابات باعث نوعی عقب نشینی کشورهای غربی خواهد شد. این رای گیری تقویت کننده موضع سوریه در نهادهای بین المللی خواهد بود.

تقویت سوریه در نهادهای بین المللی

نهادهای بین المللی ناچارند خودشان را با واقعیت تطبیق دهند. حاکمیت فعلی سوریه تنها حاکمیتی است که از سوی جوامع بین المللی به رسمیت شناخته شده است.

این انتخابات در اتحادیه عرب بسیار موثر خواهد بود و به برگشت سوریه به این اتحادیه که عضویتش از سال ۲۰۱۱ به حالت تعلیق درآمده، کمک خواهد کرد. برخی از کشورهای عربی و حتی سعودی‌ها و امارات به عنوان دشمن اصلی نظام فعلی سوریه ناگزیر شدند که برای برقراری مجدد رابطه با سوریه گام بردارند. عملا کشورهایی که زمانی خواهان سرنگونی دولت قانونی سوریه بودند مجددا ناگزیر به برقراری رابطه با این کشور شدند.

همچنین این انتخابات، دمشق را در روابط دو جانبه منطقه‌ای تقویت می‌کند. مانند رابطه با عربستان و علنی شدن رابطه اش با مصر و مذاکرات با اردن. ولی در مواجهه با غرب راه درازی دارد و تاثیر زیادی نخواهد داشت.

سوریه اکنون در حال فاصله گرفتن از جنگ داخلی و عواقبش است. این کشور باید تبدیل به کشوری شود که صلح و آرامش را تجربه کند. در این شرایط فرصت بسیار خوبی است که سوریه به سمت یک ساختار سیاسی متناسب با شرایط امروزی حرکت کند و مشکلاتی که در اثر جنگ پیش آمده را برطرف کند. در واقع سوریه بعد از بیرون آمدن از جنگ در حال برپا کردن ساختار سیاسی متناسب با شرایط امروزی سوریه است؛ لذا کسی که قصد ریاست جمهوری این کشور را دارد مسئولیت سنگینی علاوه بر اداره کشور و امور روزمره خواهد داشت و باید به فکر یک سیاست خارجی و داخلی متناسب با شرایط جدید باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.