کارگردان مشهدی گفت:اگر حمایت و پشتیبانی درستی از فیلمسازان مشهدی صورت بگیرد می شود می توان به آینده روشن فیلمسازی در مشهد امیدوار بود.

آینده خوبی درانتظار فیلمسازان مشهدی است/فیلم "پینگ پنگ" نگاه متفاوت به جنگ دارد

احسان روحی و دانوش یزدان پناه دو جوان مشهد هستند که در اولین تجربه مشترکشان دست به ساخت فیلم سینمایی «پینگ پنک» در مشهد زده اند. فیلمی که می توان از آن به عنوان یک آینده روشن برای فیلمسازی جوانان مشهدی در شهر خودشان یاد کرد.

احسان روحی نویسنده و کارگردان این اثر سینمای در توضیح ایده ساخت یک اثر مشترک بیان کرد: با توجه به سابقه ای تئاتری ام و همچنین فعالیت در حوزه فیلم کوتاه که  طی سالها در مشهد داشته و دارم همیشه این دغدغه را داشتم که وارد ساخت فیلم بلند بشوم. ایده اولیه نوشتن و ساخت این فیلم با دانوش یزدان پناه بود که به یک تجربه مشترک کارگردانی هم به عنوان اولین اثر بلند هر دوی ما منجر شد.

نگاه متفاوت به جنگ

وی ادامه داد: پینگ پنگ در ژانر اجتماعی نوشته شده است و داستان آن در اوایل دهه هفتاد اتفاق می افتد. درواقع سعی هر دوی ما خلق اثری بود که ویژگی های اجتماعی و خانوادگی داشته باشد. ما در این فیلم نگاه متفاوتی به تغییر فضای خانواده ها و زندگی مردم پس از اتفاقات جنگ داشته ایم که تلاش کرده ایم در پینگ پنگ بخش کوچکی از آن را به تصویر بکشیم

روحی در توضیح انتخاب فیلم با توجه به فضای واقعی آن گفت: فضای فیلم کاملا رئالیستی است و انتخاب اسم فیلم هم دلایل خاصی دارد که مطمئنا با تماشای اثر به این دلایل پی خواهید برد.

یک اثر مشترک

این کارگردان جوان مشهدی در ادامه افزود: اشتراکی نوشتن و اشتراکی کارکردانی کردن اتفاقی است که سال های سال است که در سینما دنیا می افتد و در این چند ساله اخیر هم در سینمای داخلی هم به کرات دیده شده است. ولی سابقه همکاری من و دانوش یزدان پناه مربوط به چند سال قبل است و درواقع هم در نوشتن وهم در کارگردانی به یک نقطه اشتراک رسیده ایم و در همین راستا سعی کردهایم که با همکاری هم و مشورت با یکدیگر همه جوانب را رعایت کنیم تا هیچ دودستگی در نوشتن فیلمنامه و اجرای آن ایجاد نشود.

ادای دین پینگ پنگ به هنرمشهد

روحی افزود: داستان به نوعی تعریف شده است که قابلیت این راداشت که در هرجایی از کشورساخته شود اما تلاش ما این بود که این قابلیت را به مشهد معطوف کنیم به دلیل اینکه این را برای خودمان وظیفه و ادای دینی به مشهد می دانستیم. و این ادای دین را در انتخاب عوامل فیلم هم نشان دادیم.

وی ادامه داد: حمایت و پشتیبانی که از سوی اداره ارشاد و... و. از این فیلم می تواند نوید بخش این باشد که می توان به اینده روشن فیلمسازی در مشهد امیدوار بود. هر چند در این مدتی که از ساخت فیلم می گذرد تایم نسبت زیادی را به خاطر شیوع بیماری کرونا از دست دادیم ولی در مجموع از خروجی کار راضی هستیم.

مشهدی هایی که دیده نمی شوند

در همین رابطه دانوش یزدان پناه نویسنده و کارگردان دیگر این اثر در توضیح دلایل انتخاب بازیگران چهره در اولین اثر سینمای اش گفت: در انتخاب بازیگران به قابلیت نقش ها توجه داشتیم نمی توانم نگاهمان به گیشه را منکر شوم ولی به هر شکل برایمان در اولویت نبود و بیشتر بحث فنی و کیفی هنرنمایی این دوستان مد نظرمان بود

وی در پاسخ به این سئوال که چرا در همه این سالها باتوجه به پتانسیل مشهد هیچگاه فیلمسازی در این شهر آن طور که باید و شاید خودش را نشان نداده اسات گفت: شاید بخشی از این شرایط به فرصت هایی که در گذشته در اختیار مشهد و هنرمندان مشهدی نبوده برمی گردد که مهم ترین گزینه بخش تصویربرداری است که البته جای خوشحالی است مشهد در این سال ها به لحاظ امکانات و تجهیزات و نیروهای فنی که در این زمینه فعالیت می کنند قوت گرفته و رشد کرده است و این باعث شده که شرایط به سمتی برود که فیلم سازی بیشتر رونق بگیرد دراین چند ساله شاید چراغ خاموش عمل کرده ولی بی فعالیت هم نبودهاست. البته بعضی این را عنوان نمیکنند شاید به این دلیل است که کسانی که برای فیلمسازی از تهران به مشهد می آیند از گروه خودشان در تهیه اثر استفاده می کنند و چون تعداد کمی از بازیگران مشهدی را به کار می گیرند این قضیه خیلی خبرساز نمی شود.

این کارگردان مشهدی در پاسخ به این سئوال که چرا هنرمندان مشهدی آن طور که حقشان است دیده نمی شوند گفت: بخشی از پاسختان را در بالا دادم ولی چیزی که باید به آن اضافه کنم این است که هنرمندان مشهدی به کار گرفته نمی شوند ولی از آن طرف هم این قضیه را مد نظرداشته باشید که مگر یک فیلم سینمایی چند هنرپیشه میخواهد متاسفانه ما درمشهد تنوع هنرپیشه نداریم و این انتخاب را محدود می کند اط ریفی هم فلان کارگدان وتهیه کننده تهرانی هم که گروه تیم خودشان را دارند پس ما زمانی می توانیم برای به دیده شدن بازیگران مشهدی کاری بکنیم که در سال حداقل بین ۲۰ تا ۳۰ فیلم سینمایی درمشهد ساخته شود.

یزدان پناه در پایان با ابراز امیدواری از ساخت اثر بعدیشان گفت: نه ما که هر کارگردان جوانی که از سوی موسسات و انجمن های مختلف حمایت شود مطمئنا تمایل به ساخت آثار مختلف در مشهد دارد. به هر شکل و در مجموع باید یکسری اتفاقاتی را رقم بزنیم تا هنرمندی که میخواهد در مشهد فیلم بسازد با فراق بال بیشتری سراغ اینکار برود من به جرات میگم اگر این جریان جریان هم افزا باشد و حمایت ها چه داخل در بین افرادی که در مشهد هستند و چه در خارج از مشهد از هنرمند بشود مطمئنا مشهد میتواند به یکی از قطب های سینمایی ایران و همپای تهران تبدیل شود

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین ارشد ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    0 0
    خداقوت میگم به جناب استاد روحی