روزنامه رای الیوم در مطلبی به رویکرد متفاوت کشورهای استعمارگر غربی در قبال نسل‌کشی‌هایشان در آفریقا و کشورهای اسلامی و عربی پرداخت.

رای الیوم: چرا استعمارگران به دلیل نسل‌کشی در آفریقا عذرخواهی می‌کنند، اما به خاطر اقداماتشان در کشورهای اسلامی نه؟

قدس آنلاین: روزنامه الکترونیکی رای الیوم در مقاله‌ای نوشت: چرا کشورهای استعماری به دلیل جنگ‌هایی گذشته خود که در آن سبب نسل‌کشی آفریقایی‌ها شده‌اند، عذرخواهی می‌کنند و حتی غرامت می‌پردازند، اما به خاطر سوابق مشابه در کشورهای اسلامی و عربی کاری نمی‌کنند؟ آیا این رفتار ریشه در نژادپرستی دارد یا با هدف تحقیر نژاد عربی و عقیده اسلامی است؟ آیا می‌توان امید داشت این رفتار با آنچه که در نوار غزه رخ داده است، تغییر یابد؟

در این مطلب آمده است: پس از گذشت بیش از صد سال آلمان به طور رسمی به خاطر نسل‌کشی در مستعمره سابقش یعنی نامیبیا عذرخواهی کرد، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، در این زمینه گفت «از نامیبیا و با اختصاص یک میلیارد و یک صد میلیون یورو به نوادگان قربانیان در آن کشور طلب عفو می‌کنیم.» این اظهار نظر تنها یک روز پس از آن بیان شد که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، نیز به نقش کشورش در نسل‌کشی سال ۱۹۹۴ رواندا اعتراف کرد، در رواندا ۸۰۰ هزار نفر از قبیله توتسی به دست شبه‌نظامیان قبیله هوتو که حمایت دولت وقت رواندا را با خود داشتند، کشته شده بودند.

نکته قابل توجه اینکه این دو کشور اروپایی هیچگاه به جنایات دوران استعماری خود علیه اعراب و حمایت‌هایشان از اسرائیل اعتراف نکرده بلکه از اشغالگری، جنایات و نسل‌کشی اسرائیل علیه فلسطینیان حمایت کرده اند. آلمان سعی کرد آنچه را که در هولوکاست بر سر یهودیان آورد جبران کند، این کشور تاکنون بیش از ۱۳۰ میلیارد دلار خسارت و کمک مالی به اسرائیل پرداخت کرده است.

اما کشور فرانسه همچنان جمجمه‌های انقلابیون الجزایری را در موزه‌هایش نگهداری و حتی از یک عذرخواهی ساده امتناع می‌کند و حاضر نیست به بیش از ۲ میلیون بازمانده جنایاتش که بسیاری از آن‌ها نوادگان مجاهدان الجزایری مبارزه با استعمار فرانسه در کشورهای اتحادیه مغرب هستند، غرامت بپردازد. همین امر درباره کشورهای دیگر اروپا از جمله انگلیس هم صادق است، انگلیس به دلیل نقشش در شکل‌گیری «کشور یهود» در سرزمین فلسطین، مسئول بزرگ‌ترین فاجعه تاریخ علیه فلسطین است یا آنکه ایتالیا در سوابقش اشغال لیبی و ارتکاب زشت‌ترین جنایات علیه مردم این کشور دیده می‌شود.

اینکه دلیل رفتار نژادپرستانه و اهانت‌آمیز کشورهای استعمارگر علیه عرب هاو مسلمانان و حتی اصرار دولت‌هایشان در حمایت از دشمنان، به ویژه حمایت از فلسطین اشغالی، مانع‌تراشی آنان در مسیر استیقای حق بازگشت آوارگان به اراضی غصب شده و همچنین مانع تراشی در برابر تلاش‌ها برای اجرایی شدن قطعنامه‌های بین المللی مرتبط به این موضوع، چیست مشخص نیست.

اگر به مواضع سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان در قبال نسل کشی‌ها و سیاست‌های پاکسازی نژادی رژیم اشغالگر علیه فلسطینیان در هفت دهه گذشته، که آخرین مورد آن، موضع گیری هایشان در قبال اتفاقات چند روز اخیر نوار غزه است، نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد که بدون هیچ شرم و حیایی از جنایات اسرائیل حمایت کامل و ماجراجویانه دارند.

نویسنده این مطلب در ادامه افزود: ما به عنوان عرب و مسلمان با رفتار نژادپردستانه و متکبرانه کشورهای اروپایی و آمریکایی مواجهیم، این رفتارها به گونه‌ای است که گویا در زمره بشریت نیستیم، دلیل این کار نیز فساد نظام‌های سیاسی حاکم بر کشورهای عربی است، این نظام‌ها بدون استثنا فاسد و وابسته به غربند، تضمین بقای این نظام‌ها در این است که از جرائم غرب و حتی از غارت سرمایه‌هایمان چشم پوشی شود تا رضایت جهان غرب را به دست آوریم.

جا دارد از رهبران سیاسی و ملت‌های آفریقا به دلیل اینکه استعمارگران اروپایی را وادار کرده‌اند به دلیل جنایاتشان در قرن‌های گذشته عذرخواهی کنند، تشکر کنیم، زیرا این کار می‌تواند سابقه درخشانی از آنان برای ملل عربی و اسلامی باشد تا این ملت‌ها نیز چنین راهی را بپیمایند.

در انتهای این مطلب آمده است: پیروزی بزرگی که مقاومت دو هفته قبل علیه جنایات و رفتار نژادپرستانه اسرائیل به دست آورد آغازی بریک تحول، بازگشت کرامت و دمیدن روح ملی در امت عرب خواهد بود، تحولی که تنها برای آزادسازی اراضی ومقدسات از استعمار نژادپردستانه اسرائیل نیست بلکه تحولی در مسیر اجبار کشورهای استعمارگر غرب به رهبری آمریکا و ناتو، جهت اعتراف به جنایاتی است که در حق ما مرتکب شده و سرمایه‌های ما را تاراج کرده‌اند، این دستاورد راهی برای عذرخواهی آنان و پذیرش پرداخت غرامت به قربانیان استعمار و جنگ‌های قدیم و جدید آنان خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.