۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
کد خبر: 755301

«جمهوریت» رکن اساسی نظام در سیره امام خمینی (ره)

عباس سلیمی نمین، تحلیلگر سیاسی

تلاقی ۱۴ خرداد امسال (سالگرد عروج ملکوتی حضرت امام خمینی (ره)) با ایام انتخابات از باب نگاهی دوباره و یادآوری سیره و نوع نگرش بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی به این مهم‌ترین معیار جمهوریت نظام از اهمیت زیادی برخوردار است. نباید از یاد برد پس از شکل‌گیری انقلاب نوپای اسلامی بلافاصله با رخدادی مواجه بودیم که در آن برخی سیاسیون تأکید داشتند برای ساخت جامعه‌ای پویاتر، بهتر است مدتی انتخابات به تعویق افتاده و سپس با ایجاد شرایط، فضا را برای شکل دهی به اجتماع آرمانی فراهم کنیم.

اما این نوع نگرش نخبگانی و از بالا به پایین  از همان ابتدا با مخالفت امام مواجه شد و ایشان بر برگزاری انتخابات و مشارکت ملت در سرنوشتشان تحت هر شرایطی تأکید کردند تا تمام مسائل با همراهی و تأیید مردم رقم بخورد. بنیان‌گذار بزرگ انقلاب اسلامی اعتقاد داشتند این حرکت و رشد مردم است که رشد جامعه را به همراه خواهد داشت. اینکه برخی معتقد بودند عوام نمی‌تواند مسیر جامعه را تعیین کند و باید نخبگان این رسالت را به دوش بکشند از اساس با مشی ایشان سنخیتی نداشت.

در این معنی اگر مردم به هر دلیلی در انتخابات به عنوان مهم‌ترین رکن جمهوریت مشارکت نکنند این موضوع به زیان همه خواهد بود. از سوی دیگر امام خمینی(ره) در ۲۱ آبان ۱۳۵۷ ضمن اشاره به ویژگی‌های حکومت جمهوری اسلامی به کسانی که مدعی بودند حکومت اسلامی برنامه ندارد و یا کسانی که بی‌اطلاع از اسلام‌اند و می‌گویند اصولاً جمهوری اسلامی بی‌اساس است، شدید انتقاد کردند و در مصاحبه‌ای می‌فرمایند: «ما خواستار جمهوری اسلامی هستیم. جمهوری فرم و شکل حکومت را تشکیل می‌دهد و اسلامی یعنی محتوای آن فرم قوانین الهی است». پس، از جمهوریت و اسلامیت نظام باید مراقبت شود؛ چرا که این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند. به هیچ وجه برخی استدلال‌ها که یکی را بر دیگری ارجح می‌دانند پذیرفتنی نیست. این‌ها دو بال جمهوری اسلامی هستند و نباید هیچ کدام را قربانی دیگری کرد. امکان دارد جمهوریت خطا کند؛ یعنی ما با رأیی مواجه شویم که بر مبنای خطا باشد، اما قوام حکومت در همراهی جمهور است. این روزها هم زیاد می‌شنویم که آنچه اتفاق افتاده نتیجه رأی مردم است. این سخن از اساس رویکرد غلط و سفسطه‌ای سست است. حضور مردم در عرصه سیاسی مشروعیت دهنده به قدرت سیاسی است و سبب می‌شود تا بتوانیم دخالت کانون‌های قدرت و تأثیرگذاری آن‌ها را به حداقل برسانیم.

در نهایت اینکه رشد آحاد جامعه، هدف نهایی و مبنایی انقلاب اسلامی بوده و ما باید سعی کنیم این سیره و اندیشه امام بیش از پیش جاری و ساری شود. یکی از این زمینه‌های رشد هم طی مشارکت مردم در انتخابات و ساخت آینده‌ای بهتر متبلور خواهد شد. پس در این مقطع حساس ضروری به نظر می‌رسد رهنمودهای انتخاباتی ایشان به نامزدها، مردم و حتی شورای نگهبان بیشتر مورد توجه و بازبینی قرار گیرد. آن رهبر خردمند و خیرخواه و آینده نگر، هر آنچه به خیر و صلاح نظام جمهوری اسلامی و نهادهای آن و افرادی که در آن مناصب قرار گرفته و می گیرند را بیان کرد و جدّاً در اندیشه و افکار حضرت امام ظرفیت تصحیح روش‌ها و اصلاح رفتارها برای ارتقای کارآمدی و محبوبیت نظام جمهوری اسلامی وجود دارد، امید است که «پند» گیریم و رضایت خداوند و بندگان او را تحصیل نماییم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.