«هیچ روزی چون چهاردهم خرداد نبود که در آن، توفان مصیبت و عزا بر این مردم، تازیانه غم و اندوه فرود آورد»؛ این تعبیر رهبر معظم انقلاب از حال و هوای ایران و ایرانیان در چهاردهم خرداد سال ۱۳۶۸ شمسی، روز رحلت جانسوز امام خمینی(ره) است.

روزی که «روح خدا» به خدا پیوست

حرم مطهر رضوی نیز در آن روزها میزبان سوگواران بنیان‌گذار انقلاب اسلامی بود. آرشیو آستان قدس رضوی منبع خوبی است تا رخدادهای آن روزها در حرم مطهر را مرور کنیم.

صبح روز چهاردهم

خبر رحلت حضرت امام خمینی(ره) صبح روز ۱۴ خرداد سال ۱۳۶۸ به اطلاع عموم مردم ایران رسید. روزنامه‌های آن روز که تمام صفحه اصلی خود را به رحلت امام خمینی(ره) اختصاص داده بودند، از تعطیلی کشور تا پایان هفته و اعلام ۴۰ روز عزای عمومی توسط سران سه قوه خبر ‌دادند.

روزنامه قدس در صفحه اول خود نوشت: «روح بلند پیشوای مسلمانان و رهبر آزادگان جهان حضرت امام خمینی(ره) به ملکوت اعلی پیوست». در همین صفحه همچنین مطلبی با تیتر «پرچم سیاه عزا بر فراز گنبد طلایی مرقد منور حضرت رضا(ع) به اهتزاز درآمد» چاپ شده است. در صفحات دیگر «قدس» نیز تیترها و مطالبی از این دست به چشم می‌خورد: «خراسان در سوگ رحلت امام مسلمین، خون گریست... در پی انتشار خبر جانگداز رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران با به اهتزاز درآمدن پرچم سیاه به نشانه عزا بر فراز گنبد زرین مرقد مطهر امام هشتم(ع)، مردم مسلمان خراسان همپای دیگر مسلمانان جهان به سوگ نشسته و اشک ماتم بر چشم، با دلی آکنده از غم خون گریستند... از نخستین ساعات بامداد امروز، انبوه جمعیت عزاداران و مردم سیاهپوش مشهد با چشمان گریان در حالی که بر سر و سینه می‌زدند به سمت حرم مطهر هشتمین پیشوای شیعیان جهان روانه شدند تا به حضرت ثامن‌الائمه(ع) این سوگ عظیم را تسلیت گویند...». ستاد برگزاری مراسم سوگواری حضرت امام در خراسان به مناسبت ارتحال امام امت، با انتشار اطلاعیه‌ای از عموم طبقات مردم، هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری برای شرکت در مراسم عزاداری ارتحال حضرت امام خمینی(ره) در ساعت ۴ بعدازظهر در صحن امام(ره) و رواق دارالزهد مبارکه حرم مطهر رضوی دعوت می‌کند.

خبر نخست روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۶۸

تیتر نخست روزنامه قدس سه‌شنبه شانزدهم خرداد ماه ۱۳۶۸ به برگزیده شدن حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی ایران از سوی مجلس خبرگان اختصاص دارد. همچنین در صفحه نخست همین روزنامه به برگزاری مراسم سوگواری به مناسبت ارتحال حضرت امام خمینی(ره) در روز سه‌شنبه از سوی نماینده امام در خراسان و تولیت آستان قدس رضوی در صحن

امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی و سخنرانی آیت‌الله واعظ طبسی (تولیت فقید آستان قدس رضوی) اشاره می‌کند. ضمن اینکه یکی از مهم‌ترین تیترهای صفحه اول نسخه روز سه‌شنبه روزنامه قدس به آخرین وداع امت با امام(ره) اختصاص دارد.

روزنامه قدس شانزدهم خرداد ۶۸ همچنین می‌نویسد: «مردم سوگوار و محزون خراسان با برپایی مجالس عزاداری و سینه‌زنی برای تحقق اهداف و آرمان‌های مقدس انقلاب اسلامی با روح بلند و پرفتوح امام(ره) میثاق جاودانه بستند... از بامداد روز یکشنبه (۱۴ خرداد) مردم عزادار و سوگوار مشهد در حالی که صدای شیون و ناله جانسوز آنان از هر خانه و کاشانه دوستدار امام(ره) به گوش می‌رسید و ‌هاله‌ای از غم و اندوه آسمان این شهر مقدس را فرا گرفته بود، برای عرض تسلیت به پیشگاه امام هشتم حضرت رضا(ع) در حرم آن حضرت حضور یافتند. هیئت‌های عزاداری از گوشه و کنار شهر به حرکت درآمده و خود را به جوار بارگاه ملکوتی هشتمین امام معصوم شیعیان رساندند...  

این گزارش حاکی است، طی روزهای گذشته با وجود گرمای هوا، عاشقان پاکباخته امام(ره) صبح و عصر در صحن امام خمینی و دیگر صحن‌های حرم مطهر امام رضا(ع) به طور گسترده و بی‌سابقه‌ای اجتماع کرده و با نوحه‌سرایی بر سر و سینه می‌زدند...».

در ویژه‌نامه روز چهارشنبه هفدهم خرداد ۱۳۶۸ روزنامه قدس، متن کامل وصیت‌نامه سیاسی الهی امام(ره) به چاپ می‌رسد.

در اطلاعیه نماینده امام در خراسان و تولیت آستان قدس رضوی (آیت‌الله واعظ طبسی) که در روزنامه قدس شنبه بیستم خردادماه ۱۳۶۸ انتشار یافته آمده است: «از امت حزب‌الله و همیشه در صحنه به ویژه علمای اعلام و اساتید عظام، طلاب محترم حوزه علمیه، خانواده معظم شهدا، هیئات و دستجات مذهبی، به منظور احترام به روح پرفتوح و مطهر امام(ره) دعوت شده است تا در مراسم هفتمین روز ارتحال جانسوز امام امت و بنیان‌گذار کبیر جمهوری اسلامی ایران که از ساعت ۴ بعدازظهر روز دوشنبه ۲۲ خردادماه ۱۳۶۸ در محل صحن امام خمینی بارگاه مقدس امام هشتم(ع) برگزار می‌شود، شرکت کنند».

روزنامه قدس شنبه بیستم خردادماه ۱۳۶۸ همچنین به نقل از نماینده امام در خراسان و تولیت آستان قدس رضوی از گشوده شدن دومین نسخه وصیت‌نامه حضرت امام خمینی(ره) با حضور شخصیت‌های مذهبی و سیاسی خبر می‌دهد. آیت‌الله واعظ طبسی از وصیت‌نامه سیاسی-الهی حضرت امام(ره) به عنوان سندی نفیس یاد می‌کند که در خزانه آستان قدس رضوی نگهداری خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به انتخاب شایسته مجلس خبرگان در تعیین آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: «خداوند خبرگان این ملت را هدایت کرد و فردی را برای ادامه سیاست‌های امام و رهبری نظام انتخاب کردند که امام می‌خواست...».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.