یکی دو روز پیش برای انجام کاری، چند ساعتی در شهرک صنعتی چناران بودم، با گذشت نزدیک به دو دهه از آغاز به کار این شهرک و فعالیت واحدهای تولیدی در آن، هنوز ضعف و کاستی‌های فراوانی در این منطقه به چشم می‌خورد.

دودی که چراغ خاموش در چشم مردم می‌رود!

باوجود تعدد سرقت‌ها هنوز هیچ مانع حفاظتی در اطراف شهرک وجود ندارد و سارقان بی‌آنکه مجبور به گذشتن از تنها دکه نگهبانی باشند، به‌راحتی قادر به ورود و خروج از اطراف محدوده شهرک صنعتی هستند؛ هیچ فروشگاه، سوپرمارکت، نانوایی و... برای رفع نیازهای ضروری کارگران شاغل در واحدهای تولیدی شهرک دیده نمی‌شود، بسیاری از معابر همچنان خاکی و آسفالت قدیمی خیابان‌ها نیز در حال خراب شدن است.

درعین‌حال اکنون قصد ندارم به این مشکلات بپردازم که مجالی دیگر می‌طلبد. اما مسئله مهم‌تر، تخلف زیست‌محیطی برخی واحدهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی است. آنچنان که خودم در گشت‌وگذار کوتاهی شاهدش بودم، برخی کارخانه‌های صنایع فلزی، شب‌هنگام و زمانی که بیشتر واحدهای تولیدی دیگر تعطیل شده و کارکنان منطقه را ترک کرده‌اند، فیلترهای تصفیه خروجی‌های خود را خاموش و از مدار خارج می‌کنند و بدین ترتیب به یکباره حجم عظیمی از دود، آسمان منطقه را پر می‌کند؛ به دنبال چند ساعت فعالیت اینچنینی این کارخانه‌ها، دود حاصله، از کوهپایه تا آسمان شهر چناران را دربرمی‌گیرد.

به گفته برخی شاهدان و کارکنان واحدهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی چناران، این اتفاق تقریباً هر شب رخ می‌دهد و تأسف‌بارتر آنکه مسئولان شهرک و اداره حفاظت محیط‌ زیست شهرستان هم هیچ واکنش و برخوردی با متخلفان ندارند.

جالب است بدانید اداره حفاظت محیط‌ زیست چناران، آبان ماه ۱۳۹۴ سه واحد ذوب فلزات در این شهرک صنعتی را به دلیل رعایت نکردن ضوابط زیست‌محیطی، ایجاد آلودگی محرز هوا و رعایت نکردن قوانین مدیریت پسماند و استانداردهای مصوب پلمب کرد و قرار بود تا زمان رفع آلایندگی تعطیلی این واحدها ادامه داشته باشد.

آنچه مسلم است با توجه به تعداد اندک کارخانه‌های صنایع فلزی مستقر در این شهرک، به‌احتمال‌زیاد برخی واحدهای متخلف کنونی، در زمره همان واحدهایی هستند که در سال ۹۴ به دلیل تخلفات زیست‌محیطی پلمب شده‌اند و اطمینان دارم همین واحدها ناچار شده‌اند به تبعیت از قانون، درصد زیادی از استانداردهای موردنظر حفاظت محیط‌ زیست را پیاده‌سازی کنند، چراکه مجوز فعالیت دوباره گرفته‌اند و در روز روشن هم تخلفی از آنان مشاهده و گزارش نشده است، اما قانون‌گریزی شبانه با سوءاستفاده از خلأ حضور بازرسان، مسئله دیگری است که باید به‌سرعت مورد رسیدگی قرار بگیرد.

نکته قابل‌تأمل اینکه مسئولان حفاظت محیط‌ زیست مدعی بازرسی و گشت‌های شبانه‌روزی در شهرک صنعتی چناران هستند و می‌گویند کارشناسان این اداره برای برخورد با هرگونه تخلف احتمالی واحدهای صنعتی، با انجام پایش‌های مستمر و شبانه‌روزی، تمامی واحدهای صنعتی و معدنی شهرستان را رصد می‌کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، به‌شدت برخورد خواهند کرد. تردیدی نیست که یا ادعای این بزرگواران ادعایی واهی است و یا مشکل جای دیگری است که باید چاره‌ای برایش یافت.

اما یک احتمال ترسناک دیگر هم وجود دارد که تصورش دور از ذهن نیست و آن اینکه در فضایی که کارخانه‌ها به‌محض تاریک شدن هوا، دکمه خاموشی فیلترهای تصفیه هوا را زده و آشکارا انبوهی از دود و آلاینده‌های زیست‌محیطی را به آسمان می‌فرستند، آیا می‌توان با قاطعیت گفت پساب‌های سمی این قبیل کارخانه‌ها مخفیانه به زیر زمین تزریق نمی‌شود؟

خوب است مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی، درباره اقدام‌هایی که برای تحقق سخنان سال گذشته‌اش در همین شهرک صنعتی بر زبان راند و از کنترل انواع آلاینده‌ها با پیشرفت فناوری گفت و بر ضرورت اصلاح و بازسازی سیستم و فناوری‌های صنایع براساس شیوه‌های نوین و پاک، تأکید کرد، گزارشی ارائه کند تا دلگرم به کاهش و حذف منابع آلاینده زیست‌محیطی باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.