به گفته عضو ارشد شورای مسلمانان بریتانیا، نگرانی امروز آمریکا از ناحیه ایران این است که این کشور که تحت رهبری امام خمینی(ره) در برابر غرب به استقلال رسید امروز با توجه به دستاوردهایش به الگویی برای استقلال‌طلبی در برابر آمریکا تبدیل شود. 

ایران تحت رهبری امام خمینی(ره) به الگویی برای استقلال‌طلبی در برابر آمریکا تبدیل شد

قدس آنلاین؛ در حالی ایام نیمه خرداد را تجربه می‌کنیم که شاید نیمه خرداد در طول حیات سیاسی مردم ایران یکی از ایام تلخ و غم انگیز محسوب شود. ۴جون ۱۹۸۹ روزی بود که ملت ایران رهبر فقید و بنیانگذار انقلاب خود را از دست داد. 

شخصیت برجسته امام خمینی (ره) بی‌تردید تأثیری ژرف بر سرنوشت و تاریخ کشور و مردم ایران گذاشت. حضور وی در پیشانی قیام مردم مسلمان ایران علیه طاغوت پهلوی از سویی تجلیگاه اراده مردمی و از طرف دیگر شکوه و تجلی اسلام بود که در چارچوب و قالبی تحت عنوان جمهوری اسلامی ایران نمود یافت. 

برای درک ابهت بنیانگذار جمهوری اسلامی و نفوذ جهانی ایشان، نیازی به جست‌وجو در صفحات اینترنتی، جزوه‌های دانشگاهی یا مطالعه گزارش‌های دیپلماتیک نیست بلکه برای شناخت پدیده‌ای همچون روح الله خمینی باید خارج از فضای سیاست زده امروز کسانی را یافت که بدون هرگونه دخل و تصرف و حب و بغض و از منظری دیگر به این پدیده می‌نگرند.

در سی و دومین امین سالگرد رحلت جانسوز رهبر فقید و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با دکتر «محمد اقبال آساریا» گفت‌وگویی با محوریت اندیشه و ویژگی‌های رهبری امام خمینی(ره) و دستاوردها و جایگاه کنونی جمهوری اسلامی ایران در جهان ترتیب دادیم.

«محمد اقبال اساریا» نویسنده و اقتصاددان، استاد دانشگاه سیتی لندن، مشاور پیشین بانک مرکزی انگلیس و عضو ارشد "شورای مسلمانان بریتانیا" است.

اساریا صحبت‌های خود را با بیان این جمله که ایران با اندیشه و رهبری امام خمینی (ره) به الگوی برای حفظ استقلال و سلطه ناپذیری و کابوسی برای دولت‌های سلطه گر تبدیل شد آغاز کرد.

امام خمینی(ره) به مردم آزادی واقعی را نشان دادند

به گفته وی، انقلاب اسلامی ایران هم دوره و هم عصر انقلاب‌های سیاسی دیگر در جهان بود اما برخلاف رهبران سایر انقلاب ها که به مردم وعده آزادی می‌دادند، امام خمینی(ره) به مردم آزادی واقعی را نشان دادند. درواقع زمانی که رهبران سیاسی مردم را با وعده بهبود زندگی مادی و بهبود وضعیت معیشتی، به حمایت از ایدئولوژی و برنامه‌های سیاسی خود فرا می‌خواندند، امام خمینی(ره) موفق شد با شعار تجدید نظر خواهی در آرمان‌های اسلامی و آشنا کردن مردم با وعده الهی، انقلابی را که نشأت گرفته از آرمان‌های الهی و اسلامی بود به ثمر برساند.

اساریا با تاکید بر اینکه یکی از نمودهای انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) مبارزه با استعمار و امپریالیسم بود تصریح کرد: ایرانی‌های تحت رهبری امام خمینی نشان دادند در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکا می توان ایستاد و با این ایستادگی، انقلاب ایران به الگویی برای جهانیان تبدیل شد و آمریکا که از این موضوع خشمگین است، به هر وسیله‌ای برای شکست دادن این کشور متوصل می‌شود اما همیشه در تقابل با مردم ایران شکست خورده است. در عین حال مردم جهان از علت دشمنی آمریکا با ایرانی‌ها آگاه تر می شوند.

عضو ارشد "شورای مسلمانان بریتانیا" با تاکید بر ضرورت همبستگی شیعه و سنی که یکی از شعارهای انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام بود اظهار داشت: درپی پیروزی انقلاب ایران امام خمینی (ره ) به عنوان یکی از چهره‌های معتبر و مطرح جنبش اسلامی به ارایه راهبردی برای نزدیک کردن مسلمانان شیعه و سنی پرداخت و ترجمه بیشتر آثار امام خمینی به زبان‌های خارجی از جمله انگلیسی فرصت مناسبی برای نزدیک کردن هرچه بیشتر این دو گروه بود.

اساریا همبستگی هرچه بیشتر مسلمانان شیعه و سنی را در جهان ضروری خواند و نقش امام خمینی(ره) را به عنوان رهبر انقلاب اسلامی ایران در گسترش سازمان‌های اسلامی در جهان "بسیار مثبت" ارزیابی کرد.

ایجاد و استحکام وحدت بین مسلمانان از خواسته های امام خمینی بود

 وی گفت: ایجاد و استحکام وحدت بین مسلمانان از خواسته‌های امام خمینی بود و ایشان خواستار وحدت بین مسلمانان بود و می‌فرمودند همه ما مسلمان هستیم و نباید به بیگانگان و مزدوران آنها اجازه دهیم بین ما تفرقه و فتنه ایجاد کنند. متاسفانه با آغاز جنگ ایران و عراق و همچنین برخی مسائل جهانی نتوانستیم از این فرصت بخوبی استفاده کنیم.

این عضو ارشد شورای مسلمانان بریتانیا به برخی تلاشهای اخیر برای نزدیک کردن هرچه بیشتر مسلمانان شیعه و سنی از جمله تشکیل شورای مسلمانان بریتانیا اشاره کرد و خواستار جلوگیری از اشتباه‌های گذشته و پرهیز چند دستگی در جهان اسلام شد.

وی در ادامه با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی تحت هدایت امام خمینی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل تبلیغات منفی بسیار گسترده رسانه‌های غربی در مورد ایران، بسیاری از مردم بویژه در کشورهای غربی از واقعیت انقلاب ایران و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی آگاه نیستند.

اساریا افزود: تاثیرات انقلاب اسلامی روی مردم ایران بویژه جوانان بسیار عمیق و گسترده بود و باعث شد نسل جدیدی از جوانان فداکار ، سخت کوش و علاقه مند به دستاوردهای علمی و پیشرفت کشورشان پرورش یابند که نمونه‌هایی از فداکاری آنان را در جریان جنگ ایران و عراق و نمونه‌هایی از پیشرفت‌های علمی آنان را در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم.

دستاوردهای انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره)

مشاور پیشین بانک مرکزی انگلیس از ارتقا سطح سواد، امید به زندگی، امکانات آموزشی و افزایش دانشجویان دختر و زنان تحصیل کرده در جمهوری اسلامی ایران به عنوان برخی از دستاوردهای انقلاب اسلامی یاد کرد و افزود: این دستاوردهای ملموس و دهها دستاورد دیگر که ایران را در بسیاری جنبه‌ها هم سطح کشورهای توسعه یافته قرار داده، نشان می‌دهد که انقلاب اسلامی ایران و نظام جمهوری اسلامی حاصل از آن طی ۳دهه گذشته کاملا موفق بوده است.

اقبال آساریا در رابطه با مشکلاتی که انقلاب اسلامی تحت رهبری امام خمینی با آن مواجه بودند و انقلاب اسلامی را به سلامت از آن مشکلات عبور دادند نیز گفت: ترور مقامات سیاسی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های ابتدای پیروزی انقلاب، تحمیل جنگ ۸ ساله، تحریم و محاصره اقتصادی و توطئه های مختلف دیگر حتی باعث نشد که مقامات جمهوری اسلامی حالت فوق‌العاده اعلام کنند و روندهای قانونی خود نظیر انتخابات را به دلیل این مشکلات متوقف نمایند. این ویژگی برای کشوری که هزاران سال تحت حاکمیت نظام مستبد پادشاهی بوده، دستاورد بسیار بزرگی است و نشان از قدرت رهبری این نظام دارد؛ نظامی که نمی توان به راحتی آن را شکست داد.

انقلاب اسلامی ایران محصول یک تحول در فقه شیعی بود

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه به ریشه‌های انقلاب اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: ریشه های انقلاب اسلامی ایران را باید در انقلاب مشروطه جستجو کرد.  انقلاب اسلامی محصول انقلاب مشروطه و انقلاب مشروطه محصول یک تحول در فقه شیعی بود.

به گفته وی، بحثی در بین علما وجود داشت که آیا در زمان غیبت، جانشین امام (ع) هم معصوم است یا نه؛ آیت‌الله نائینی در این رابطه در مطلبی عنوان کرد که در زمان غیبت همه غیر معصوم هستند و از اینجا بود که نظریه مشروط کردن اراده حاکم به قانون و مجلس که همان ایده مشروطه بود، جنبه شرعی پیدا کرد.

ایران را جزو ۱۰ کشور پیشرو بر اساس معیارهای توسعه انسانی سازمان ملل

این کارشناس اقتصادی در ادامه سخنان خود به برخی از دستاوردهای ایران در زمینهٔ توسعه اشاره کرد و افزود، ایران بر اساس معیارهای توسعه انسانی سازمان ملل یکی از پیشروترین کشورهاست. وی ایران را جزو ۱۰ کشور پیشرو در این مقیاس معرفی کرد و گفت در بین کشورهای اسلامی، ایران و ترکیه همواره پیشتاز هستند و افزود در برخی موارد، من‌جمله در امید به زندگی و سواد زنان، ایران وضع بهتری دارد.

به گفته اساریا ازنظر میزان مرگ‌ومیر، نوزادان که یک معیار مهم در سنجش توسعه انسانی است، ایران در حد استانداردهای کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی است؛ دسترسی ایرانیان به آب آشامیدنی بهداشتی بالای ۹۰ درصد بوده و از نظر بهداشت و درمان در سطح این کشور (انگلیس) است؛ ایران موفق‌ترین کشور دنیا در زمینهٔ بازپروری معتادان است و این یک دستاورد مهم برای حکومت دینی ایران ارزیابی می‌شود که همه این دستاوردها به‌رغم بیش از ۳۰ سال تحریم به‌دست‌آمده است.

ایران الگویی برای استقلال‌طلبی در برابر آمریکا

وی در ادامه به مشکل تاریخی آمریکا و غرب با ایران اشاره و عنوان کرد: مشکل اصلی اینجاست که ایران برای سایر کشورها به الگو تبدیل شده است. حتی پس از کودتا و سرنگون شدن دولت ملی دکتر مصدق، تمام کشورهای نفت‌خیز راه ایران را ادامه داده و همه ذخایر نفت را ملی کردند. درواقع آغازکننده روند ملی شدن ذخایر نفت، ایران بود و اکنون نیز بیم آن می‌رود که ایران با توجه به دستاوردهایش درزمینهٔ توسعه انسانی، دوباره به الگویی برای استقلال‌طلبی در برابر آمریکا تبدیل شود. 

وی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را وعده‌های اصلی انقلاب دانست و تصریح کرد: ایران درزمینهٔ علم، سیاست، فرهنگ و اقتصاد چگونه استقلال خود را به دست آورده است. علی‌رغم همه محدودیت‌ها، رشد علم در ایران همواره صعودی داشته است. میزان سوادآموزی در بین بانوان نیز یکی از دستاوردهای انقلاب است که اکنون نزدیک به ۶۰ درصد از دانشجویان ایرانی را بانوان تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.