دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با بیان اینکه نهضت بزرگ علمی از ویژگی‌های مهم دوران زندگی امام صادق (ع) بوده است، افزود: امام صادق (ع)، برای تعمیق در حوزه دین و اینکه جامعه به‌صورت دقیق به دانش دینی بپردازد، یک نهضت علمی به وجود آوردند.

نهضت بزرگ علمی از ویژگی‌های مهم دوران زندگی امام صادق (ع) بود

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله رضا رمضانی گیلانی امروز در مراسم گرامیداشت شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) با تأکید بر بررسی زندگی‌نامه، نظام فکری، اخلاقی، عقیدتی و معرفتی ائمه معصومین (ع) اظهار کرد: در جامعه دینی باید دانش دینی تعمیق پیداکرده و نگاه سطحی نسبت به دین وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه انسان‌ها باید به‌طور هم‌زمان به جنبه‌های فردی و اجتماعی دین توجه داشته باشند، تصریح  کرد: توجه به یک جنبه از دین درست نیست، برخی تنها به‌ظاهر دین توجه کرده و از باطن دین غافل شدند و همچنین عده‌ای به باطن دین توجه دارند و ظاهر آن را مورد غفلت قرار داده‌اند.

دبیر کل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)  با اشاره به اینکه دین، یک امر کلیشه‌ای نیست بلکه فرایندی است، بیان کرد:  فهم در دین، راه و رسم و مقصد و مسیر درست زندگی را به انسان نشان‌ می‌دهد و  اگر انسان به‌دقت آن را مطالعه کند، به عزت و کمال می‌رسد.

وی با بیان اینکه نهضت بزرگ علمی از ویژگی‌های مهم دوران زندگی امام صادق (ع) بوده است، افزود: امام صادق (ع)، برای تعمیق در حوزه دین و اینکه جامعه به‌صورت دقیق به دانش دینی بپردازد، یک نهضت علمی به وجود آوردند.

رمضانی با بیان اینکه با بیان اینکه دین اسلام، سبک زندگی انسان کمال‌خواه را تشریح می‌کند، گفت: اسلام یک دین جامع است و به جنبه‌ها و ابعاد مختلف زندگی بشریت توجه داشته و پرداخته است.

دبیر کل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) به شخصیت‌های برجسته‌ای که در محضر امام صادق (ع) تربیت شدند، اشاره کرد و افزود: شیخ مفید می‌فرماید که چهار هزار نفر در کلاس درس حضرت حضور داشته و از ایشان حدیث نقل می‌کردند و غیر از علمای شیعه، ائمه اهل سنت ازجمله ابوحنیفه و مالک بن انس نیز جزو شاگردان امام صادق (ع) بودند.

 نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری، وجود کتاب‌های حدیث و روایت از ائمه معصومین (ع) را به‌عنوان منابع غنی و جامع برشمرد و بیان کرد: باوجوداین منابع که در دست است، باید همواره در محضر امام (ع) باشیم.

وی در ادامه به برداشت یکی از شاگردان امام صادق (ع) پیرامون درس‌هایی از این امام همام اشاره کرد و گفت: این شاگرد مکتب جعفری، هشت نکته که از محضر امام آموخته را بیان کرد و مورد تحسین حضرت قرار گرفت.

رمضانی با بیان اینکه ارزش واقعی انسان به کرامت است، افزود: افزایش کرامت به تقوا بستگی دارد که انسان را حفظ می‌کند و انسان باید مطیع دستورات الهی باشد؛ کسی که از خدا و رسولش اطاعت کند به رستگاری می‌رسد و کسی که نافرمانی خدا و رسولش را انجام دهد، خسران‌دیده و سرمایه خود را از دست می‌دهد.

رمضانی انفاق در راه خدا را، چهارمین آموخته شاگرد امام صادق (ع) دانست و گفت: هر شخصی، هر چیزی را به دست بیاورد، در حفظ آن کوشیده و سعی می‌کند از اتلاف آن جلوگیری کند؛ این در حالی است که انفاق در راه خدا، سبب می‌شود تا خداوند چند برابر آن را به فرد بدهد و برای انسان ذخیره می‌شود.

وی با بیان اینکه حسادت نکردن و تأسف نخوردن از داشته‌های زندگی دنیایی از آموخته‌های امام صادق (ع) به شاگردانش است تصریح کرد: متأسفانه مردم نسبت به نعمتی که خداوند به دیگران می‌دهد، حسادت کرده و به روح و جسم خود ضرر وارد می‌کنند؛ این در حالی است که انسان نباید نسبت به آنچه از امور دنیوی به او داده می‌شود، فرحناک و خوشحال شود و همچنین نباید نسبت به موارد دنیایی که از او گرفته می‌شود نیز اندوهناک شود.

رمضانی دشمنی نکردن انسان‌ها به یکدیگر و دشمن دانستن شیطان از دیگر آموخته‌های امام صادق (ع) عنوان کرد و  افزود: مردم نسبت به همدیگر کینه می‌ورزند؛ درحالی‌که خداوند فرموده، تنها شیطان دشمن انسان است و مردم نباید نسبت به همنوع خود کینه‌ورزی کنند؛ البته این غیر از افرادی است که نسبت به اسلام دشمنی می‌کنند.

وی با تأکید بر لزوم درس گرفتن از سیره و توصیه‌های اهل‌بیت (ع) بیان کرد: کار نیک، تقوای الهی، ترس از قضاوت الهی، انفاق در راه خدا، حسادت نکردن و تأسف نخوردن، دشمنی نکردن انسان‌ها به یکدیگر و دشمن دانستن شیطان، توجه به عبادت، بندگی و معرفت، کافی بودن خدا هشت مسئله‌ای است که امام صادق (ع) تأکید دارند که اگر انسان از این آموخته‌ها مراقبت‌ کند، در امتحانات الهی پیروز می‌شود.

 نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه حضرات معصومین (ع) مبین و مفسر وحی الهی هستند، افزود: وحی الهی درصدد هدایت انسان‌ها است تا مقصد را شناخته و مسیر را با اراده و قدرت الهی طی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.