آیین گل‌آرایی حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) روز جمعه به مناسبت آغاز دهه کرامت، در قم برگزار شد.

آیین گل‌آرایی حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد

در این آیین، با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و با حضور تعدادی از خادمان بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) مضجع شریف و نورانی بانوی کرامت، گل‌آرایی شد و یکی از مداحان در وصف کریمه اهل بیت اشعاری را قرائت کرد.  

همچنین به همین مناسبت، خادمان واحد فضاسازی حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) به مناسبت دهه کرامت به آذین‌بندی و تزیین این بارگاه ملکوتی پرداختند.

بر اساس این گزارش، آیین تعویض پرچم گنبد منور حرم مطهر حضرت معصومه(س) نیز، عصر امروز (۲۱ خرداد)، ساعت ۱۹ با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین مومنی از خطیبان در صحن امام رضا(ع) حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) برگزار و این مراسم از طریق شبکه مجازی حرم مطهر و شبکه نور (سیمای استانی قم) پخش می‌شود.

اول تا دهم ماه ذی‌القعده که با ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) آغاز و به ولادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت، حضرت امام رضا (ع) برادر گرامی حضرت معصومه ختم می‌شود، «دهه کرامت» نامگذاری شده؛ امسال دهه کرامت مصادف با ۲۲ خردادماه جاری تا یکم تیرماه امسال است.

همچنین اول ذی‌القعده سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه(س) روز «دختر» نامگذاری شده است. 

حضرت معصومه(س) در روز اول ذی‌القعده سال ۱۷۳ هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود؛ آن حضرت در خاندانی که سرچشمه علم، تقوا و فضایل اخلاقی بود، پرورش یافت؛ پس از آنکه پدر بزرگوارش امام موسی کاظم(ع) به شهادت رسید از محضر برادر بزرگوارش حضرت رضا(ع) بهره برد.

طاهره (پاکیزه)، حمیده (ستوده)، بِره (نیکوکار)، رشیده (حد یافته)، تقیه (پرهیزگار)، رضیه (خشنود از خدا)، مرضیه (مورد رضایت خدا)، سیده صدیقه (بانوی بسیار راستگو)، سیده رضیه مرضیه (بانوی خشنود خدا و مورد رضای او)، سیده نساءالعالمین (سرور زنان عالم)، محدثه و عابده از لقب‌های ایشان است.

لقب «معصومه» از سوی امام رضا(ع) به این بانوی والامقام اسلام داده شده و علامه مجلسی در این رابطه گفته است: امام هشتم شیعیان(ع) در جایی فرمودند که «هرکس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسی است که مرا زیارت کرده است.»

پس از ورود امام رضا(ع) در سال ۲۰۰ هجری قمری به خراسان، حضرت معصومه(س) بعد از یک سال، برای دیدار برادر به همراه کاروانی از شهر مدینه النبی به سمت ایران حرکت کرد و در ۲۳ ربیع‌الاول وارد قم شد.

آن حضرت در شهر قم، مورد استقبال عده بسیاری از مردم مشتاق و شیفته اهل بیت(ع) قرار گرفت و پس از ۱۷ روز اقامت در منزل موسی‌ابن‌خزرج که به «بیت‌النور» شهرت یافت، در ۱۰ ربیع‌الثانی سال ۲۰۱ هجری قمری دیده از جهان فرو بست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.