معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هشدار و نگرانی‌مان از موج پنجم کرونا مربوط به نشست‌های انتخاباتی شوراهای شهر و روستا است.

ابلاغ دستورالعمل جدید سفر به مشهد/ نگران موج پنجم کرونا هستیم

به گزارش قدس آنلاین، مهدی قلیان در جلسه ستاد استانی کرونا که  در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر خراسان رضوی در دامنه انتهایی موج چهارم کرونا قرار دارد و به پایان این موج نرسیده‌ایم. شاید این موج سینوسی باشد، چراکه در یک هفته آمارمان صعودی شد. هم‌اکنون از قله موج گذشته‌ایم، اما به پایین آن نرسیده‌ایم. به گونه‌ای همچنان روزانه بیش از ۲۰۰ نفر بستری داریم و روز گذشته ۱۰ نفر فوت شدند. این در حالی است که در اسفندماه تعداد بستری‌هایمان به زیر ۱۰۰ نفر رسیده بود و در بعضی از روزها هم اصلاً فوتی نداشتیم.

وی با بیان این‌که «نگرانی ما از ایجاد موج پنجم کرونا به دلیل نشست‌های انتخاباتی شوراهای شهر و روستا است»، ادامه داد: تبلیغات و نشست‌های انتخاباتی مربوط به انتخابات ریاست جمهوری بیشتر به صورت مجازی و تلویزیونی در حال برگزاری است و کاندیداها هم سفرهای استانی زیادی نداشته‌اند و مشاوران و روسای ستادشان در مراسم‌ها سخنرانی می‌کنند، اما در انتخابات شورای شهر و روستا به دلایل مختلف این نشست‌های حضوری و تجمعات بیشتر است. افراد در اتاق‌ها، خانه‌ها و فضاهای سربسته برای تبادل افکار یا... دور هم جمع می‌شوند و این تجمعات موجب انتشار بیماری است.

قلیان با بیان این‌که «نگرانی از حوزه‌های اخذ رای نداریم و زمینه اجرایی کردن کامل پروتکل‌های بهداشتی در شعب اخذ رای فراهم شده است»، خاطرنشان کرد: ستاد انتخابات استان در این زمینه همکاری کامل داشتند و خیالمان از فضاهای فیزیکی هنگام رای‌گیری راحت است. تهویه مطبوع هوا، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، امکان شستن دست‌ها با صابون و آب از جمله شرایطی است که باید در این شعب حتماً رعایت شود.

با عبور از قله موج چهارم کرونا بیمارستان‌ها به شرایط عادی برگشته‌اند

وی درباره شرایط فعالیت بیمارستان‌ها پس از عبور از قله موج چهارم، بیان کرد: در دوران پیک موج چهارم طبق دستورالعمل وزارت بهداشت، عمل‌های غیر اورژانسی لغو و ۲۰ درصد از ظرفیت هر بیمارستان به بیماران کرونایی اختصاص یافته بود تا هم فشار فقط بر روی چند واحد خاص نباشد تا موجب خستگی کادر درمان آن واحدها شود و هم این که مشکلی در زمینه پذیرش به وجود نیاید، اما اکنون با عبور از آن شرایط اکثر بیمارستان‌ها به شرایط عادی بازگشته‌اند و فعالیت معمولی خود را دنبال می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به ابتلای کادر درمان به کرونا، گفت: تعداد موارد مثبت کرونا کادر درمان در هفته گذشته در کل دانشگاه علوم پزشکی مشهد کم‌تر از ۱۰ نفر بود. این درحالی‌ است که در اوایل اردیبهشت ماه تا ۶۰ نفر هم در بین کادر بهداشت و درمان ابتلا داشتیم.

وی با بیان این‌که «از جریمه‌های راهنمایی و رانندگی مربوط به کرونا مبلغی به علوم پزشکی اختصاص نمی‌یابد»، افزود: وزیر بهداشت در همان جلسه اول بیان کردند که ما هیچ سهمی از جریمه‌ها را نمی‌خواهیم و برای ما صرفاً مهم است که مردم محدودیت‌ها را رعایت کنند و از خانه‌ها بیرون نیایند. روزانه آنقدر در حوزه کرونا هزینه می‌کنیم که این مبالغ، رقم چندانی در مقابل آن نیست.برای نمونه اکنون روزانه بیش از ۲۰۰۰ تست pcr کرونا انجام می‌دهیم که حدود یک میلیارد تومان هزینه در بردارد که این هزینه جدای از هزینه‌های دیگر مانند حق‌الزحمه کادر درمان و سایر بخش‌ها است.

رعایت‌نکردن پروتکل‌های بهداشتی حق‌الناس است

قلیان با اشاره به میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حرم مطهر رضوی، گفت: آستان قدس رضوی زیرساخت رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به صورت کامل فراهم کرده است، اما برخی از زائران ممکن است هنجارشکنی‌هایی همچون نزدن ماسک و لمس و بوسیدن درها و دیوارها را انجام دهند که اگرچه با تذکر خادمان و خادمیاران سلامت مواجه می‌شوند، اما این افراد همچون پلیس نیستند و صرفاً می‌توانند به زائران تذکر دهند و  این خود زائران هستند که باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی افزود: باید به افرادی که به قصد تقرب زیارت می‌روند بگوییم که ماسک نزدن، خیانت در حق دیگران است و حق‌الناس را زیر پا گذاشته‌اند. به تمام شهروندان توصیه می‌کنم به عنوان ناهی از منکر و آمر به معروف، دیگران را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی دعوت کنند. امروز روز کرونا است و بخواهیم تا افراد از حضور در اماکن شلوغ پرهیز کنند و تجمع نکنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با انتقاد از افرادی که در اوج کرونا به مشهد سفر می‌کردند، تاکید کرد: در روزهای اوج کرونا شاهد این بودیم که برخی به مشهد سفر می‌کردند و باید پذیرفت که بعضی از افراد اصلاً کرونا را جدی نمی‌گیرند. خواهش می‌کنم مردم از سفر غیرضروری خودداری کنند، حتی اگر به قصد زیارت باشد، این زیارت را می‌شود نیابتی، از راه دور و... هم انجام داد و الان سفر معنی ندارد. سفر باعث اجتماع می‌شود و اجتماع هم باعث گسترش بیماری است. 

وی درباره موضوع خرید و فروش تست منفی کرونا برای سفرهای بین شهری، گفت: این کار خیانت است و باعث ابتلای دیگران به بیماری می‌شود. تاکنون از تشکیل پرونده در این زمینه چیزی نشنیده‌ام و به حوزه نظارتی دانشگاه علوم پزشکی اختصاص دارد، اما اگر موردی وجود دارد حتماً اطلاع‌رسانی کنید تا برخورد شود.

ابلاغ دستورالعمل جدید سفر به مشهد

قلیان با اشاره به ابلاغ دستورالعمل‌های جدید برای سفر به خراسان رضوی، تصریح کرد: این دستورالعمل جدید که پنج‌شنبه‌ به ما ابلاغ شد به سفر از هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان به مشهد اختصاص دارد و افرادی که قصد دارند از این استان‌ها به مشهد سفر کنند در هنگام ورود به مشهد تست دهند، اما مشکلی که وجود دارد این است که ورودی فرودگاه مشهد مشترک است؛ یعنی مسافران تهران، اصفهان، شیراز، هرمزگان، چابهار و... همه از یک جا وارد می‌شوند و تفکیک افراد دشوار است. همچنین چنانچه تست این افراد در مقصد که مشهد است مثبت شود، قرنطینه یا برگشت دادن‌شان هم سخت است. بنابراین نامه‌ای نوشتیم و تقاضا کردیم که از افراد در همان مبداء سفر تست گرفته شود، اما در عین حال به فرودگاه مشهد نامه زدیم تا تمهیدات لازم در این زمینه را فراهم کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره منفی کاذب بودن تست‌های کرونا، اظهار کرد: تست‌های pcr حدود ۳۵درصد و تست‌های رپید حدود ۵۰ درصد منفی کاذب دارند.

فعلاً فراخوان جدید برای تزریق واکسن اعلام نمی‌شود

معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره تزریق دوز اول به سایر افراد گروه‌های هدف که تاکنون موفق به تزریق واکسن نشده‌اند، تصریح کرد: در حال حاضر فعلاً دیگر فراخوانی برای تزریق دوز اول واکسن کرونا نمی‌دهیم. این کمبود مشکل کشوری است و فقط مختص مشهد و خراسان رضوی نیست. اکنون صرفاً برای بعضی واکسن‌های دوز دوم‌شان موجود است پیامک ارسال می‌شود. تا زمان تحویل محموله جدید فعلاً تزریق دوز اول نخواهیم داشت. در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در جمعیت بالای ۷۰، به میزان ۶۳.۶۴ درصد از افراد واکسینه شده و دوز اول را دریافت کرده‌اند. همچنین در گروه‌های هدف درمان در بخش دولتی ۹۸ درصد و کارکنان بهداشتی حوزه‌های بخش بهداشتی دانشگاه در حد ۹۷ درصد واکسیناسیون انجام شده است. میزان و تاریخ دقیق دریافت محموله جدید مشخص نیست؛ قرار است ۱۰۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک به وزارت بهداشت تحویل داده شود که خراسان رضوی هم به نسبت سهمی که دارد، تعدادی را دریافت می‌کند، اما تعدادش کم است.

قلیان ادامه داد: برای افرادی که واکسن آسترازنکا زدند و مهلت سه ماهه‌شان رسیده است دوز دوم در حال تزریق است. در حال تامین دوز دوم واکسن سینوفارم هم هستیم، اما این افراد هم تا دو ماه برای دریافت دوز دوم فرصت دارند. اینطور نیست که اگر کسی سر ۲۸ روز واکسن نزد، مشکلی برایش به وجود بیاید چون دوز دوم یادآور است و اگر فاصله هم بیفتد مشکلی ندارد. اگر پلتفرم و زیرساخت واکسن‌ها یکسان باشد امکان جایگزین کردن در دوز دوم وجود دارد.برای نمونه واکسن‌های بهارات، سینوفارم و کووایران برکت که هر سه  پلتفرم یکسان دارند -از ویروس کشته شده ساخته شده‌اند- را می‌شود جایگزین کرد که البته تمامی این اقدامات با نظر وزارت بهداشت اجرا خواهند شد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره واکسیناسیون با واکسن کووایران برکت در این شهر، اظهار کرد: برای فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن، ۳۵۰۰ نفر در نرم‌افزار آی‌گپ اعلام آمادگی کرده‌اند و از هفته گذشته هم این فرآیند آغاز شده است. این افراد باید آزمایشات بالینی دهند و چنانچه مشکلی نداشتند در یکی از پنج مرکزی که در نظر گرفته شده است واکسن را دریافت می‌کنند. دانشگاه علوم پزشکی مشهد فقط فضای فیزیکی و نیروی انسانی در اختیار بنیاد برکت قرار داده است. 

کرونا در خراسان رضوی روندی نزولی داریم

قلیان درباره میزان آمار مبتلایان کرونا و وضعیت موج چهارم کرونا در خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: خوش‌بختانه آمار روند نزولی دارد، اما شیب آن کُند است. از هفته اول اردیبهشت که انتهای قله موج بیماری بود، از ۳۴۴ مورد میانگین بستری به ۲۱۲ نفر رسیده‌ایم. در طول این موج تا ۱۴۰۰ بستری روزانه هم رسیده بودیم. روز گذشته ۱۹۰ مورد مشکوک و قطعی بستری شدند و تعداد افراد بستری در کل استان به ۷۱۴ نفر رسیده است که ۲۱۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه هستند. آمار فوتی‌ها هم اگرچه به زیر ۱۰ نفر رسیده بود، اما مجدداً روز گذشته به ۱۰ نفر رسید.

وی افزود: بیماران سرپایی نیز کاهش مشهودی داشته و از هفته چهارم فروردین‌ماه که ۲۵۴۸ نفر بود به ۱۰۳۹ نفر رسیده است. درصد مثبت شدن تست هم کاهش یافته و در هفته‌های گذشته ۶۳ درصد بستری‌های بیمارستانی مثبت می‌شدند که اکنون ۴۰ درصد شده است. در موارد سرپایی هم از مثبت شدن ۳۲ درصد به ۲۵ درصد رسیده بودیم که در روزهای اخیر ۲۷درصد شده است. این عدد در اسفندماه به ۱۲ درصد رسیده بود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بازه زمانی ۹ تا ۱۶ خردادماه، گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سازمان‌ها، ادارات و نهادها بیش از ۹۵ درصد، بانک‌ها بیش از ۹۱ درصد و نانوایی‌ها در حوزه رعایت بهداشت فردی ۸۶.۴ درصد است. کم‌ترین میزان رعایت پروتکل‌ها هم مثل همیشه به گیم‌نت‌ها، باشگاه‌های ورزشی و سرگرمی تعلق دارد که متاسفانه باید بسته باشند و باز هستند. مردم اگر شکایتی در حوزه رعایت پروتکل‌های بهداشتی واحدهای مختلف دارند می‌توانند با تماس با واحد بازرسی سامانه تلفنی ۱۹۰ عنوان کنند. در حوزه‌های امتحانی مدارس برای پایه‌های نهم و دوازدهم که به صورت حضوری برگزار شدند بیش از ۹۷ درصد پروتکل‌های بهداشتی از بهداشت فردی تا فاصله گذاری اجتماعی و سایر موارد رعایت شد و تنها چالش، مراودات دانش‌آموزان، پس از جلسه امتحان بود.

پلمب ۵ نانوایی مشهد در هفته گذشته

قلیان با بیان این‌که «در هفته گذشته ۷۲ نانوایی و یک بانک اخطار قضایی دریافت کردند و پنج نانوایی هم پلمب شدند»، گفت: در مشهد بیش از ۵۰۰۰ نانوایی وجود دارد و ما نمی‌توانیم تمام نانوایی‌ها را بررسی کنیم. برای نمونه در طول یک هفته از ۱۰۰ نانوایی بازدید می‌شود. ممکن است شما برخی مناطق و نانوایی‌ها را دیده باشید و بازرس علوم پزشکی نانوایی‌های برخی مناطق دیگر را بازدید کرده باشد که از آن ۱۰۰ نانوایی، ۸۰ مورد فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرده باشند. بنابراین نه آمار شما زیر سوال است و نه همکار ما که بازدید کرده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره ستادهای انتخاباتی، گفت: مسوولان هر ستاد باید پاسخگو اجتماعاتی که برگزار می‌شود باشند؛ برگزاری مراسم در فضاهای بسته مطلقاً ممنوع است و در فضاهای باز هم باید با ۳۰ درصد ظرفیت مراسم برگزار شود، مشروط بر این که برای هر نفر هشت متر مربع فضای فیزیکی در نظر گرفته شود.

قلیان درباره میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اولین میتینگ انتخاباتی مشهد که به حامیان سید ابراهیم رییسی در ورزشگاه تختی اختصاص داشت، عنوان کرد: حتماً بازرسان در این اجتماع حضور داشته‌اند، اما هنوز فرصت این که گزارش مربوط به آن اتفاق را مطالعه کنم نداشته‌ام.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.