۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳
کد خبر: 756865

معاون سازمان برنامه و بودجه تهران گفت: شهر تهران در حال زنانه شدن و پیر شدن است اما شهرهای پیرامونی آن جوان‌تر و مردانه‌تر می‌شودند به طوری که در این شهرها جمعیت مردها ۱۰۷ در مقابل ۱۰۰ زن است. اگر سند آمایش به اجرا نرسد آینده ایران در ۱۰ شهر خلاصه می‌شود و بسیاری از مناطق خالی از جمعیت خواهد شد.

تهران، "زنانه" و "پیر" شده است

به گزارش قدس آنلاین، شهرام عدالتی در نشست خبری رونمایی از سند آمایش استان تهران با بیان اینکه در این سند سه موضوع محیط زیست و مسایل اجتماعی، اقتصادی و مدیریتی و موضوع امنیتی در اولویت قرار دارند گفت: این سند برنامه یک شکل و یکسانی برای تمام مناطق تهران ندارد و با توجه به مسایل و مشکلات هر شهرستانی برنامه متفاوت است.

وی افزود: در اولویت موضوع محیط زیست و اجتماعی بحث بهینه‌سازی مهاجرت معکوس برای تعادل بخشی به توزیع جمعیت بر سرزمین می‌پردازیم و توقع سطح مطلوب تاب آوری و کاهش آسیب‌پذیری استان در وجوه اقتصادی اجتماعی و امنیتی از دیگر برنامه‌ها است. همچنین دستیابی به توازن جمعیتی مطابق با ظرفیت‌های زیستی و رفع آسیب‌های اجتماعی و فقر در استان را دنبال می‌کنیم.

معاون هماهنگی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اولویت اقتصادی و مدیریتی در سند آمایش گفت: تمرکززدایی از فعالیت‌های اقتصادی غیربرتر تهران و پایش توزیع فعالیت‌های اقتصادی در استان مطابق با ظرفیت‌های زیستی، اصلاح ساختار اقتصاد و تولید استان در مبنای ظرفیت علم و فناوری و همچنین رشد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری با ساختار جمعیت فعال به ویژه زنان جزو بنرامه‌های ماست.

عدالتی ادامه داد: همچنین در بخش اولویت امنیتی، ارتقای سطح امنیت استان تهران از طریق بکارگیری الزامات دفاعی، امنیتی پدافند  غیرعامل و مدیریت بحران در بنرامه‌های توسعه‌ای را دنبال می‌کنیم.

وی در پاسخی مبنی بر برنامه‌های مهار افزایش جمعیت تهران در سند آمایش و همچنین راهکارها برای کنترل و کاهش مصرف آب اظهار داشت: جمعیت بر اساس دو فاکتو ر نرخ ر رشد طبیعی و  با توجه به زاد و ولد و مرگ و میر و همچنین مهاجرت مورد بررسی قرار می‌گیرد در طول تمام دهه‌های گذشته سالانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفر به جمعیت تهران اضافه می‌شود.

معاون سازمان برنامه و بودجه استان تهران با بیان اینکه سیاست ما کاهش شدت مهاجرت است گفت: در حالی که نرخ رشد جمعیت در کشور ۱.۲۴ درصد است این عدد در تهران بیش از ۱.۷۰ درصد است و این عدد در شهر شهریار استان تهران هفت درصد در پردیس هشت درصد و در پرند بالای ۱۰ درصد است.

وی تاکید کرد: در سند آمایش ملی عرصه‌های جمعیت‌پذیری را محدود کردیم و شهردارها در تمام شهرستان‌های استان تهران نباید به دنبال قلمرو گشایی باشند.

عدالتی با بیان اینکه تهران دیگر جایی برای ساخت و ساز ندارد و صرفا می‌تواند پاسخگوی رشد طبیعی باشد اظهار داشت: در برخی از مناطق یک شبه هزاران پروانه ساختمانی صادر کردند و اگر این شرایط کنترل نشود با اکبرآبادها و نسیم‌شهرهای جدید تهران مواجه می‌شویم.

وی ادامه داد: واقعیت این است که در ۲۰ سال آینده جمعیت تهران به بیش از ۱۵ میلیون نفر می‌رسد که این حاصل رشد طبیعی جمعیت است.

عدالتی با اشاره به مشکل آب در تهران گفت: در حالی که در کل کشور بیش از ۹۰ درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است اما در تهران این درصد متفاوت است و بیش از ۴۰ درصد آب در سکونتگاه‌ها مصرف می‌شود بنابراین هر چه قلمروها را کنترل کنیم مصرف آب هم کنترل خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر این سند آمایش به اجرا نرسد آینده ایران در ۱۰ شهر خلاصه می‌شود و بسیاری از مناطق خالی از جمعیت خواهد شد.

وی با بیان اینکه جدی‌ترین بحث در برنامه‌های آبی تهران، کنترل پساب آست، گفت: برنامه‌های موثری برای کنترل مصرف آب در نظر گرفتیم اما در نهایت اگر این برنامه‌ها محقق نشود آخرین گزینه این است که برای تامین آب استان تهران به استان مازندران چنگ بیاندازیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.