آیت‌الله جواد فاضل لنکرانی فرزند آیت‌الله العظمی شیخ محمد لنکرانی با بیان اینکه؛ پدر ما به زیارت امام رضا(ع) عنایت و توجهی خاص داشتند، گفت: وقتی در حرم مشغول ذکر و دعا بودند، نمی‌شد با ایشان سخن گفت چون در حال و هوایی دیگر بودند و مقید به نماز زیارت و زیارت امین‌الله بودند.

سیره آیت الله فاضل لنکرانی در زیارت امام هشتم/ زیارت راه تقویت توحید است

به گزارش قدس آنلاین و به مناسبت فرا رسیدن دهه کرامت و به منظور بررسی سیره علما و بزرگان در زیارت امام مهربانی‌ها حضرت رضا علیه‌السلام با آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی درباره انس و الفت پدرشان یعنی آیت‌الله العظمی محمد فاضل لنکرانی، مرجع تقلید شیعیان که در سال ۱۳۸۶ دعوت حق را لبیک گفته و به دیدار معبود شتافتند و سیره ایشان در زیارت حضرت ثامن‌الحجج(ع) گفتگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می‌شود:

آیت‌الله لنکرانی درباره اهتمام پدرشان آیت‌الله العظمی محمد فاضل لنکرانی به زیارت حضرت رضا(ع)، اظهار کرد: مرحوم والد ما نسبت به زیارت امام رضا(ع) عنایت و توجهی خاص داشتند به طوری که یادم می‌آید از اوایل کودکی ایشان هر سال یک ماه خانواده را به مشهد می‌بردند و بعضی روزها سه بار به حرم مشرف می‌شدند و هر بار بین یک تا دو ساعت در حرم حضور داشتند و مقید بودند قسمت بالا سر حضرت(ع) بنشیند و زیارت کنند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام با بیان اینکه پدر در زیارت‌ها و تشرفات خود به حرم مطهر رضوی به قرائت زیارت جامعه کبیره مقید بودند، ادامه داد: بعدها شرایط به گونه‌ای شد که روزی دو بار به حرم مشرف می‌شدند.

یادم می‌آید در اواخر عمر مبارک‌شان به دلیل کسالت و بیماری روزی یک بار با زحمت و با اینکه قدرت پایین رفتن از پله‌ها را نداشتند در اتاقی نزدیک ضریح می نشستند و امام رضا(ع) را زیارت می‌کردند و افسوس گذشته را می‌خوردند.

 

ماجرای جالب آخرین زیارت...

وی با بیان‌اینکه حضرت آیت‌الله العظمی شیخ محمد لنکرانی نسبت به زیارت حضرت ثامن‌الحجج(ع) بسیار اهتمام داشتند و خانواده را هم به این زیارت تشویق می‌کردند، گفت: از خاطراتی که از زیارت‌های ایشان به یاد دارم یکی آن است که در آخرین تشرف به حرم مطهر رضوی(ع)، وقتی در روز آخر زیارت وداع را خواندند و دیدند مردم با ولع و عطش برای زیارت از سر و کول هم بالا می‌روند افسوس خوردند که نمی‌توانستند نزدیک بروند ... ایشان تعریف کردند: «وقتی بیرون آمدم چند قدمی که رفتم یکی از خادمان حرم نزدیک آمد و گفت: آقا! می‌خواهید نزدیک ضریح بروید؟، پاسخ دادم: بله. آن خادم بدون اذیت دیگران و فشار راه را باز کرد و من نزدیک رفتم، توانستم گونه‌ام را روی ضریح بگذارم و زیارت «امین‌الله» را هم خواندم و بسیار برای من دلچسب بود. در مسیر برگشت از آن خادم پرسیدم چطور شد آن سوال را پرسیدی؟ وی در پاسخ گفت: گویا ندایی از قبر مطهر برخاست و گفت این شیخ را نزدیک ضریح بیاورید! آن خادم (هنوز هم در قید حیات است) گفته بود این اتفاق دو بار برای من افتاده است یک بار درباره آیت‌الله العظمی بهجت و یک بار هم درباره شما!»

 

توسل به امام مهربانی‌ها برای شفای بیمار!

وی درباره سیره مرجع تقلید جهان تشیع در توسل به امام رضا(ع) و رفع مشکلات از مسیر این توسلات، بیان کرد: یکی از بستگان ما مشکلی در تکلم داشت، آیت‌الله العظمی لنکرانی فرمودند: «او را مشهد بیاورید و ما در حرم از امام رضا(ع) می‌خواهیم او شفا بیابد» و خود نیز با وی به حرم می‌رفتند ... چنین شد و آن بیمار به برکت زیارت امام رضا(ع) شفا گرفت و قدرت تکلم یافت.

فرزند مرحوم آیت‌الله العظمی لنکرانی با بیان‌اینکه پدرم استفاده‌های فراوان علمی معنوی از انس و توسل به امام رضا(ع) داشتند، گفت: تشرف به مشهد مقدس و زیارت امام رضا(ع) جز برنامه‌های هر ساله‌ی ایشان بود.

 

زیارت راه افزایش معرفت و توحید است

وی با بیان اینکه والد ما زیارت را تقویت توحید در انسان می‌دانستند، تاکید کرد: ایشان می‌فرمودند: «تا مقام ائمه(ع) را باور نداشته باشیم نمی‌توانیم موحد واقعی باشیم، توحید در گروی افزایش این معرفت است...». زیارت‌های ایشان نیز برای این بود که مراتب معرفت به امام رضا(ع) و سایر ائمه(ع) را در خود افزایش دهند. ما نیز حس می‌کردیم هرگاه به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شدند معرفت‌شان نسبت به مقام امام رضا(ع) و سایر ائمه(ع) افزایش می‌یافت. چرا که زیارت را مقدمه‌ای ضروری و از اجزای رسیدن به توحید واقعی می‌دانستند.

آیت‌الله لنکرانی اضافه کرد: مرحوم آیت‌الله العظمی لنکرانی وقتی به حرم مشرف می‌شدند گویی خود را در محضر امام رضا(ع) می‌دیدند و با ایشان سخن می‌گفتند و حضرت رضا(ع) را واسطه خدا و خلق می‌دانستند و باور داشتند حضرات معصومین علیهم‌السلام واسطه علم و معرفت دنیا و آخرت هستند.

 

به نماز جعفر طیار در حرم رضوی اهتمام داشتند

وی در پاسخ به این سوال که آیت‌الله العظمی شیخ محمد لنکرانی در حرم و در زیارت امام رضا(ع) به چه اذکار و اورادی اهتمام داشتند، بیان کرد: ایشان به نماز جعفر طیار و نیز نماز زیارت امام هشتم(ع) که در رکعت اول آن بعد از حمد سوره مبارکه یاسین و در رکعت دوم بعد از حمد، سوره مبارکه الرحمن خوانده می‌شود، مقید بودند و با ادب خاصی بالای سر حضرت(ع) می‌نشستند... وقتی مشغول ذکر و دعا بودند، نمی‌شد با ایشان سخن گفت چون در حال و هوایی دیگر بودند؛ زیارت امین‌الله می‌خواندند و به زیارت حضرت ثامن‌الحجج(ع) در ایام و مناسبت‌های خاص نگاهی ویژه داشتند.

آیت‌الله لنکرانی درباره زیارت از راه دور امام رضا(ع) در سیره پدر بزرگوارشان، بیان کرد: همان‌طور که در متون دینی بر زیارت از راه دور تصریح و توصیه شده است، ایشان هم وقتی نمی‌توانستند به حرم مشرف شوند از راه دور، امام رضا(ع) را زیارت می‌کردند. در اواخر عمر که کسالت‌شان تشدید شده بود، مرحوم آیت‌الله تبریزی برای ایشان پیغام دادند برای شفا به زیارت امام رضا(ع) بروید؛ ایشان هم خیلی علاقه داشتند اما شش هفت ماهه آخر عمر قدرت حرکت نداشتند وقتی پیشنهاد را گفتم، فرمودند: استخاره کنید اگر خوب بود به هر مشقتی باشد، می‌رویم... استخاره کردیم، آیه‌ای آمد که ایشان گفتند: گویا تقدیر چیزی دیگری است!

وی با بیان اینکه در سیره ایشان زیارت امام رضا(ع) و انس با حضرت ثامن‌الحجج(ع) جایگاهی ویژه داشت، تاکید کرد: وضع مالی ایشان به گونه‌ای نبود که بخواهند در سفر به مشهد مقدس در هتل و ... اقامت کنند، در کوچه سرشور و نزدیک‌ترین نقطه به حرم خانه‌ای را برای یک ماه اجاره و با خانواده آنجا اقامت می‌کردند؛ همه وقت ایشان و ما هم به رفت و آمد به حرم معطوف بود نه تفریح و دیگر امور.

 

استفاده‌های بسیار از زیارت امام رضا(ع) داشتند

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام با بیان اینکه آیت الله العظمی لنکرانی استفاده‌های بسیار از این زیارت‌ها داشتند، گفت: در دوران جنگ تحمیلی و بمباران قم از ایشان تقاضا کردیم که در ماه مبارک رمضان به مشهد بروند... در آن سفر آن مرحوم کتاب «القواعد الفقهیه» را در همان یک ماه به برکت همجواری با امام رضا(ع) نوشتند.

وی ادامه داد: علاوه بر این، دفتر ایشان در مشهد مقدس در زمان حیات‌شان بسیار فعال بود و در وصیتنامه خود قید کردند: «میل دارم این دفتر بماند و هر پنجشنبه در آن روضه خوانده شود». ایشان آرزو داشتند حوزه علمیه مشهد به یُمن همجواری با حرم مطهر حضرت ثامن‌الحجج(ع) حوزه‌ای قوی باشد. مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در مشهد را نیز حدود ۲۰ سال قبل ایجاد کردند که بسیار فعال است. همه اینها نبود مگر به برکت انسی که آیت‌الله العظمی شیخ محمد لنکرانی با هشتمین امام شیعیان(ع) داشتند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.