پایگاه خبری بلومبرگ اهداف پشت پرده تصمیم عربستان برای ادغام سازمان بازنشستگی با سازمان عمومی بیمه اجتماعی را فاش کرد.

پشت پرده تغییرات جدید در موسسات دولتی عربستان

قدس آنلاین: پایگاه خبری بلومبرگ دلایل واقعی ادغام سازمان بازنشستگی با سازمان عمومی تامین اجتماعی در عربستان را فاش کرد.

تصمیم شورای وزیران در عربستان سعودی برای ادغام سازمان بازنشستگی عمومی با سازمان عمومی بیمه اجتماعی سوالات گسترده‌ای را در مورد پیامدهای این مسئله ایجاد کرد.

این موضوع سوالاتی را درباره انگیزه‌های تصمیم هیئت دولت به ریاست «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» پادشاه عربستان برای ادغام سازمان بازنشستگی سازمان بیمه در عربستان مطرح کرد. در نتیجه سازمان عمومی بیمه اجتماعی و سازمان بازنشستگی عمومی سعودی پس از موج سوالات گسترده سعی در اطمینان خاطر شهروندان داشتند.

بلومبرگ تاکید کرد که عربستان می‌خواهد یک نهاد اقتصادی جدید با سرمایه 29 میلیارد دلار تأسیس کند ، اما نگرانی وجود دارد که « محمد بن سلمان » ولیعهد سعودی از این پول برای پروژه‌های ناموفق خود که آرزویش را دارد استفاده کند.

گزارش‌های خارجی هشدار داد که محمد بن سلمان برای رسیدن به آرزوهای خود ، مانند پروژه‌های نئوم ، عربستان را به ورشکستگی سوق می‌دهد. « محمد الجدعان» وزیر دارایی و رئیس اداره کل بیمه اجتماعی سعودی، ادعا کردند که این تصمیم بازده سرمایه گذاری را افزایش و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و به متنوع سازی آنها کمک می‌کند.

پایگاه خبری مذکور در ادامه اعلام کرد که دو صندوق در عربستان سهام زیادی در شرکت‌های سعودی دارند. همچنین این دو صندوق 8.5 میلیارد دلار در بانک ملی عربستان و 4.3 میلیارد دلار در بانک الراجحی دارای سهام می‌باشند.

این دو صندوق 170 میلیون دلار در گروه مالی « آسترازینکا» و همچنین دارای سهام 207 میلیون دلاری در شرکت مستغلات و اوراق بهادار عمومی « اچ اس بی سی» هستند.

بلومبرگ با اشاره به اینکه ارزش صندوق سرمایه‌گذاری عمومی ، که صندوق ثروتمندی دولت است ، 430 میلیارد دلار است گفت هدف آن سرمایه گذاری در صنایع جدید در داخل عربستان و همزمان خرید سهام خارج از عربستان است.

یک وب سایت مشهور ورزشی گزارش داد کهمحمد بن سلمان در تلاش برای خرید باشگاه فوتبال انگلیس نیوکاسل، به منظور بهبود کارنامه سیاه حقوق بشر است.

سایت‌های ورزشی تاکید کردند که بن سلمان در تلاش برای خرید باشگاه نیوکاسل و درگیری او با «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس بوده است و خاطرنشان کرد که به نظر می‌رسد صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان اقدام به معامله خرید نیوکاسل کرده است.

مجله انگلیسی «اکونومیست» نیز اعلام کرد که ولیعهد سعودی، پول صندوق سرمایه گذاری عربستان را در پروژه‌های پرهزینه اما بی فایده به خطر می‌اندازد.

این مجله خاطرنشان کرد که از 6 سال گذشته تقریباً کمتر کسی در خارج از عربستان سعودی چیزی در مورد صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان شنیده است.

این صندوق امروز تمایل دارد که به بزرگترین صندوق ثروت حاکمیت در جهان تبدیل شود. سال گذشته میلیارد دلار صرف سرمایه گذاری خارجی، خرید سهام در شرکتهای نفتی غربی، خطوط مسافرتی و حتی پیشنهادات نیوکاسل یونایتد، یک باشگاه فوتبال انگلیس کرد که این صندوق در حال ساخت استراحتگاه‌ها، یک مرکز مالی و ابرشهر نئوم در دریای سرخ است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.