رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: به نظر می‌‎رسد ما نیازمند تجدید نظری برای باز آموزی سیره و روش زندگی معصومان هستیم، باید درس زندگی امام رضا علیه السلام و حضرت معصومه را باز هم بخوانیم و مرور کنیم تا براساس رفتارها واعمالی که از آنها به یادگار مانده نه فقط در دهه کرامت، بلکه در تمام مدت سال رسیدگی به نیازمندان و حل مشکلات نیازمندان برای ما به یک فرهنگ و کار همیشگی تبدیل شود.

فرهنگ رضوی می‌تواند به ساختن یک جامعه آرمانی اسلامی منجر شود

آیت الله محمود رجبی استاد حوزه و رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در خصوص اهمیت تبیین آموزه‌های رضوی درجامعه اسلامی برای کاهش آلام جامعه و گرفتاری های امروز بشری به قدس آنلاین گفت: یت بحث رسیدگی به محرومین و نیازمندان موضوع مهمی در جامعه است که جامعه اسلامی به دلیل اهمیتی که دین مبین اسلام به کریم بودن و داشتن کرامت داده، باید یکی از موارد رفتاری و بینش مردمان این جامعه اسلامی باشد، یعنی مردم جامعه اسلامی با الگو گیری از آموزه های معصومین (ع) که همگی کریم و با کرامت بودند و به درد محرومان و مستضعفان رسیدگی می کردند، با کرم و کرامت خود به همیاری هموطنان خود و مسلمانان جهان برخیزند.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: در آموزه‌های رضوی این موضوع به جد مورد نظر امام رضا علیه السلام است که انسان مومن و الگو کسی است که بیشترین خدمت را به بندگان خدا را داشته باشد. این موضوع آنقدر مهم است که در نقل های دینی آمده است؛ آیت الله بروجردی شب خواب دید که در محفلی است که حضرت بقیه الله در آنجا حضور دارد در جمع علما یکی از افرادی که نزدیک به حضرت نشسته و بیش از بقیه به امام زمان علیه السلام نزدیک تر بود مورد توجه امام قرار دارد. آیت الله بروجردی گفت دراین خواب منتظر بودم که کسی به من جوابی بدهد که مگر این فرد چه کاری کرده است که اینگونه مورد توجه و نزدیک به امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف قرار گرفته که درنهایت خود امام زمان علیه السلام فرمودند: این فرد در حل مشکلات و حوائج مردم بیش از همه تلاش کرده است، از این رو به من نزدیک تر از سایر علماست.

آیت الله رجبی در ادامه درباره اهمیت رسیدگی هر چه بیشتر به محرومان در دهه کرامت در میلاد با سعادت امام رضا علیه السلام گفت: به نظر می‌رسد نیازمند تجدید نظری برای باز آموزی سیره و روش زندگی معصومان هستیم، باید درس زندگی امام رضا علیه السلام و حضرت معصومه را باز هم بخوانیم و مرور کنیم تا براساس رفتارها واعمالی که از آنها به یادگار مانده نه فقط در دهه کرامت، بلکه در تمام مدت سال رسیدگی به نیازمندان و حل مشکلات بنیازمندان برای ما به یک فرهنگ و  کار همیشگی تبدیل شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: دین اسلام دینی بسیار غنی وقوی است. دینی که در ابتدای رسالت خود نه تنها بعد مکه و مدینه را در نظر نگرفت بلکه به دستور خداوند متعال در ابعاد بین المللی با نامه هایی که پیامبر اکرم به سران کشورها برای دعوت به دین الهی و توحید ویگانه پرستی نوشت، آغاز شد. بی تردید دین اسلام یک دین بین‌المللی است با همه ملت‌ها و حاکمیت ها و اساس عقلانیت و منطق ارتباط برقرارکرده است به همین دلیل تا کنون پویا و بالنده، باقی مانده است از این رو انتظار می رود ما به عنوان یک کشور اسلامی، ام القرای کشورهای اسلامی و کشوری که میزبان  امام رضا علیه السلام است از ایشان تأسی کنیم. امام رضا علیه السلام را الگوی خود در همه امور قرار دهیم، ضمن اینکه لازم است مناظرات و ادب و موازینی که امام رضا علیه السلام در مناظرات خود با سران مذاهب مختلف رعایت می کردند را برای هر گونه مذاکره و گفت و گویی به جامعه تسری بدهیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر نگاه جامعی نسبت به باز آموزی فرهنگ رضوی داشته باشیم در بعد داخلی و بین المللی با کمک به محرومین، ساختن یک جامعه ایده‌آل اسلامی و نهادینه کردن فرهنگ رضوی در عرصه بین المللی می توانیم پیروان مکاتب دیگر را با آموزه‌های امام رضا عجین کنیم تا به واسطه ایجاد چنین ظرفیت بزرگی از دوستان و مخلصان امام رضا علیه السلام بتوانیم حامی محرومان درسراسر دنیا باشیم و با استفاده از ظرفیت مشترکات معنوی، اخلاقی و ایمانی که از آموزه‌های امام رضا کسب کرده‌ایم همه مسلمانان و آزادگان و دینداران جهان برای مقابله با دشمنن بشریت بسیج شوند و دربرابر زیاده خواهی های آنها از خود مقاومت و ایستادگی نشان دهند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.