تولیت آستان قدس رضوی گفت: فعالیت بازرسی و حسابرسی در آستان قدس قدرتمندانه و حضورشان زینت المجالسی نیست و هیچ خط قرمزی در این آستان مقدس برای بازرسی و حسابرسی وجود ندارد.

هیچ خط قرمزی در آستان قدس برای بازرسی و حسابرسی وجود ندارد/ نگاه سوداگرانه در فعالیت اقتصادی نداریم

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در گفت‌وگوی ویژه خبری که همزمان با شب میلاد امام علی بن موسی الرضا(ع) بطور زنده از حرم مطهر رضوی از شبکه دو سیما پخش شد، با اشاره به ایام محدودیت زیارت به دلیلی شیوع کرونا، اظهار کرد: یکی از سخت ترین شرایط و تلخ ترین دوران زندگی اینجانب دوران محدودیت زیارت برای زائران بود، اما هم دین و آموزه‌های دینی و عقلانیت و هم آموزه‌های حضرت رضا(ع) به ما می آموزد که به سلامت مردم فکر کنیم و عقلانیت را فدای احساسات و عواطف هرچند مقدس و محترم نکنیم و این توصیه اولیا الهی است.

وی افزود: برای اینکه هم زیارت را تامین کنیم و هم سلامت و امنیت زائران را تامین کنیم، ابتدا محدودیت‌های بیشتری اعمال شد تا از شرایط سخت و تلخ کرونایی عبور کردیم. از یک سال قبل وضعیت بهتر شده است و با رعایت دقیق دستورالعمل های بهداشتی باب زیارت را نیز با نظر کارشناسان وزارت بهداشت باز کرده ایم.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه وزیر بهداشت به صورت کتبی و با اهدای لوح تقدیر از آستان قدس رضوی به واسطه رعایت دستورالعمل های بهداشتی تقدیر کرده است، اظهار کرد: هرکجا با نظر کارشناسان کمبودی در امکانات و تهویه هوا وجود داشت، فراهم کردیم تا شرایط برای زیارت فراهم شود.

وی با اشاره به اقدامات بهداشتی در حرم مطهر، عنوان کرد: آستان قدس رضوی در ایام شیوع کرونا حدود ۱۰ میلیون ماسک بین زائران توزیع کرده است و ۷ هزار خادم یار سلامت در حرم مطهر فعال شدند تا در صحن ها و رواق‌ها برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تذکر و ماسک و مواد ضدعفونی کننده را در اختیار زائران قرار بدهند.

حجت الاسلام والمسلمین مروی عنوان کرد: با تدابیر بهداشتی اندیشیده شده و نظر کارشناسان، تردد تا روضه منوره امکان پذیر شده است، البته لمس ضریح مطهر هنوز مقدور نیست.

وی در ادامه به زائر شهر و زائر سرای رضوی اشاره و اظهار کرد: در حال تکمیل و تجهیز زائر سرا و زائر شهر رضوی هستیم و اکنون نیز این مکان‌ها در اختیار زائران برای استفاده است؛ در سال ۹۸ و پیش از شیوع کرونا حدود ۳۷۰ هزار زائر اولی به همت آستان قدس به مشهد مقدس مشرف و در زائر سرا و زائر شهر اسکان داده شدند.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: با شیوع ویروس کرونا و ایجاد محدودیت در سفر و تشرف به بارگاه منور رضوی تلاش کردیم با برنامه‌ریزی و استفاده از ظرفیت رسانه ملی و فضای مجازی باب زیارت بسته نشود.

وی گفت: اگر چه هیچ چیز جای حضور در این جغرافیا و فضای مقدس و زیات از نزدیک را نمی گیرد و این امر با هیچ اقدامی قابل جبران نیست اما به دلیل شرایط اضطراری ایجاد شده تلاش کردیم با استفاده از تمام ظرفیت فضای مجازی و رسانه‌ها باب زیارت بسته نشود که تجربه بسیار خوبی در این زمینه حاصل شد.

حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه ایام شیوع کرونا شرایط بسیار سختی را برای ما رقم زد اما در کنارش تجربه بسیار خوبی برای بستر سازی برای زیارت در فضای مجازی ایجاد کرد، تصریح کرد: در دوران شیوع کرونا هزاران ساعت برنامه از حرم مطهر رضوی در بستر فضای مجازی برای هموطنان داخل کشور و مشتاقان خارج از کشور به زبان‌های عربی، انگلیسی، اردو و غیره تهیه و پخش شد و بیش از یک میلیون نفر مخاطب این برنامه‌ها بودند.

 

کارهای مثبت دوره‌های گذشته را با قدرت دنبال می‌کنیم

حجت الاسلام والمسلمین مروی گفت: بنده در روز معارفه اعلام کردم که ما کارهای مثبت تولیت‌های معزز گذشته چه تولیت فقید و چه تولیت سابق را با قدرت انجام می‌دهیم و ادامه می‌دهیم و هیچ کاری را تعطیل نکردیم. در هیچ امر آستان قدس سلیقه شخصی دخالت ندارد، بلکه با کار کارشناسی روی برخی کارها مقداری توقف کردیم.

تولیت آستان قدس رضوی اضافه کرد: به عنوان مثال در طرح خادمیاری حدود ۲۰۰ هزار نفر در سایت ثبت نام کرده بودند و اگر ادامه پیدا می‌کرد به دو میلیون نفر نیز رسیده بود. مگر این دستگاه چقدر خادم و خادمیار نیاز دارد؟ باید مدیریت می‌شد؛ همه علاقه‌مند و عاشق هستند و دوست دارند در این دستگاه سهمی داشته باشند؛ ما هم تواضع می‌کنیم اما ظرفیت استفاده از این همه نیرو باید وجود داشته باشد.

وی ابراز کرد: در دوران جدید تغییر جهت‌گیری و رویکردهایی اتفاق افتاد اما این امر به هیچ عنوان به معنای مخالفت با دوره‌های گذشته نیست، هر مدیری کار کارشناسی می‌کند و سلیقه مدیریتی براساس کار کارشناسی دارد اما عمده کارهای گذشته را ادامه داده‌ایم.

 

هیچ خط قرمزی در آستان قدس برای بازرسی و حسابرسی وجود ندارد

حجت الاسلام والمسلمین مروی گفت: تمام مجموعه‌های آستان قدس چه اقتصادی و چه فرهنگی زیر نظر بازرسی و حسابرسی هستند؛ هیچ خط قرمزی نداریم و هیچ خانه خلوتی وجود ندارد؛ حتی گفته‌ام حسابرسی و بازرسی دفتر تولیت را نیز بررسی کنند و ببینند هزینه‌ها و خرج کردها طبق روال است یا خیر؟

وی اظهار کرد: مؤسسه‌ای مفید راهبر که حسابرسی از دستگاه‌های وابسته به رهبری را انجام می‌دهد به آستان قدس آوردیم، آنها در آستان قدس کمابیش حضور داشتند اما فعالشان کردیم و گفتیم در همه بخش‌های آستان حضور پیدا کنید. تأکید کردم هرچه می‌توانید حسابرسی کنید و ضعفها را به دست آوردید و پیشگیری کنید و هیچ خط قرمزی در حسابرسی وجود ندارد.

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه بازرسی و حسابرسی باید جداگانه و قدرتمندانه در آستان قدس فعالیت‌ کنند و حضورشان زینت المجالسی نیست. گفت: بنا داریم شرکت‌های اقتصادی آستان قدس را با یکدیگر ادغام و تصدیگری آستان قدس را به حداقل برسانیم؛ کارهای مطالعاتی و کارشناسی این امر آغاز شده است.

وی تصریح کرد: آستان قدس فعالیت اقتصادی خارج از موقوفات ندارد، به همین دلیل نام سازمان اقتصادی آستان قدس را به سازمان بهره‌وری موقوفات تغییر دادیم که رسالتش استفاده مناسب و افزایش بهره وری موقوفات مردم است.

حجت الاسلام والمسلمین مروی اظهار کرد: در حد توان خود به استقلال اقتصادی کشور و به امنیت کشور می‌اندیشیم؛ در حوزه تولید دارو و ایجاد خودکفایی در حوزه سلامت، داروی فاکتور ۸ که مربوط به بیماران هموفیلی است را تولید و نیاز کشور تأمین شد بگونه‌ای که کشور نیاز به واردات این دارو ندارد.

 

نگاه سوداگرانه و سودگرایانه در فعالیت اقتصادی نداریم

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه در حوزه فعالیت اقتصادی نگاه سوداگرانه و سودگرایانه نداریم و نگاه ما به خودکفایی کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی است، گفت: در بحث کشاورزی کشور برای دانه‌های روغنی به واردات احتیاج دارد، به همین دلیل به این مسئله ورود کردیم، زمین و بذر در اختیار کشاورزان قرار دادیم و با مدیریت و نظارت و قرار دادن دانش و تجربیات خود، به کشاورزان کمک می‌کنیم تا زمینه تولید داخلی فراهم شود؛ در فروش محصولات نیز به کشاورزان کمک می‌کنیم.

وی با بیان اینکه اهل واردات نیستیم چون به تولید داخل ضربه می‌زند و این را حرام می‌دانیم مگر برای مواد اولیه مورد نیاز، اظهار کرد: بنا بر گسترش شرکت‌های دانش بنیان داریم؛ نه اینکه شرکت بوجود بیاوریم؛ بلکه از جوانان خوش فکر و خلاق در حد امکانات و توان خود حمایت می‌کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مروی گفت: یکی از منابع و موقوفات آستان زمین است. ما نباید خام فروشی کنیم. زمین ها اگر نیاز به فروش باشد، به بهره وری برسانیم و ساخت و سازی مناسب فرهنگ امام رضا(ع) روی آن‌ها انجام دهیم و بعد بفروشیم و به جای آن زمین‌های دیگری تامین کنیم.

وی تصریح کرد: این حرم و دستگاه تا این دنیا هست این حرم هم هست و باید اداره شود و باید به گونه‌ای هزینه کنیم که سرمایه‌های حرم مطهر تمام نشود و منابع پایدارش برای همیشه باشد؛ البته کار سختی است و کارشناسان اقتصادی متعددی بر روی آن کار می‌کنند. هزینه‌های حرم مطهر واقعا گزاف است و باید بتوانیم تامین کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: واقعا شرمنده مردم هستیم؛ شرمنده زائران عزیز هستیم؛ بنده خودم اعتقاد دارم این زائران عزیز مهمانان حضرت هستند. اگر کسی به خانه کریمی به عنوان مهمان وارد شود پذیرایی نمی‌شود؟ قطعا می‌شود؛ هم معنوی و هم مادی. شرمندگی ما از این جهت است که نمی‌توانیم پاسخ دهیم. همه هزینه‌ها ما از موقوفات و نذورات است. برخی نذورات خاص داریم که ویژه مهمانسرا است و نمی‌توانیم جای دیگری هزینه کنیم اما موقوفات ما آن قدر نیست که بتوانیم سالی یک بار زائر محترم از غذای حضرت بهره مند شود.

وی بیان کرد: اگر ۳۰ میلیون زائر داریم یک سی‌ام از این غذای حضرت برخوردار می‌شوند زیرا امکاناتش را نداریم اما اگر نذورات و امکانات بیشتر شود قطعا دو یا سه برابر می‌کنیم؛ دوست داریم هر زائری که می‌آید هر روز مهمان حضرت شود؛ سعی کردیم به شکلی جبران کنیم؛ انشاء الله وقف در این حوزه بیشتر شود حتما غذای مهمانسرا را چندبرابر می‌کنیم و گزارشش را به مردم می‌دهیم.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: چهار چایخانه تدارک دیده‌ایم؛ زائر ممکن است خسته باشد؛ غذا هم گیرش نیامده و بهتر است تبرکی داشته باشد؛ این نیز در راستای زیارت است؛ فقر و نیاز نیست که زائر سراغ غذای حضرت می‌آید؛ چایخانه‌ها سه موردش بهره برداری شده و چهارمی آن نیز در مسیر مکان‌یابی است تا در چهارگوشه حرم رضوی این چایخانه‌ها را داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین مروی ادامه داد: حقیقتا وظیفه خود می‌دانیم و هویت خود را به این می‌دانیم که به زائر خدمت کرده و تسهیل زیارت کرده و تکریم زائر را حفظ کنیم؛ درصدی موفق بوده و در بخشی هم موفق نبوده‌ایم. زائر می‌گوید در فرودگاه گیت هست و محترمانه عبور می‌کنیم اما در اینجا جواب نمی‌دهد. در فرودگاه هر فلزی را باید تخلیه کرد. اینجا بخواهیم این کار را بکنیم صف کیلومتری ایجاد می‌شود و گیت‌هایی که بتواند این وضعیت را پاسخ دهد هنوز شکل نگرفته؛ با وزارت دفاع و شرکتهای دانش بنیان صحبت کرده‌ایم تا امنیت زائران را تامین کرده و تسهیل زیارت داشته باشیم و دنبال این مسئله هستیم و هزینه هم می‌کنیم اما هنوز محقق نشده است.

وی با اشاره به اقدامات فرهنگی در آستان قدس رضوی اظهار داشت: در حوزه فرهنگ ما به لحاظ زیرساختی امکانات خوبی داریم و البته هیئتی را مشخص کرده‌ایم تا برای ۲۰ یا ۵۰ سال آینده تحقیق کنند. اینکه بتوانیم حداکثر بهره وری داشته باشیم مهم است. رواق و صحن‌های جدید در دست بررسی است. پیشنهادی شده که پشت بام‌ها تبدیل به صحن شود؛ خیلی زیباست اما اینکه زیرساخت‌ها و سازه می‌تواند یا نه باید کار کارشناسی شود و باید حداکثر بهره وری صورت گیرد. ثقل کار ما فرهنگی است و مطابق فرموده حضرت رضا(ع) باید علوم ائمه را آموخت و محاسن کلام را برای مردم تبیین کرد. کار فرهنگی قبلا هم بوده و زحمات زیادی کشیده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مروی بیان کرد: در قضایای کرونا در اشاعه فرهنگ رضوی و زیارت متعالی از فضای مجازی بهره گرفتیم. همان زیارتی که در لسان معصومین به عنوان زیارت بامعرفت وارد شده است. درصدد ایجاد کتابخانه‌ در رواق‌های حرم منور هستیم، کتابخانه آستان قدس در کشور بی نظیر و در دنیا بی نظیر است و در دنیا درب‌های این کتابخانه از طریق فضای مجازی باز شده است.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: برنامه بی نهایت مؤسسه جوانان آستان قدس ۵۰ هزار جوان و نوجوان را هدف قرار داده که سؤالات و شبهات آنان را پاسخ می‌دهد. کتاب در اختیار مردم می‌گذاریم و تخفیف‌هایی نیز لحاظ می‌کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به محرومیت زدایی در آستان قدس رضوی اظهار داشت: آنچه که موظف هستیم و رهبر معظم انقلاب برای ما تبیین فرموده‌اند سه مسئله است. محرومان و احسان جویان مجاور یا مشهدی‌ها؛ محرومان و نیازمندان زائر و سوم در مناطقی که موقوفه داریم بخشی از درآمد موقوفه را که با وقف‌نامه تطبیق دارد خرج احسان پذیران آن منطقه کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مروی گفت: ما با کمال دقت و وسواس این کار را صورت می‌دهیم. نیازمندان و احسان جویان مجاور را غفلت نکرده‌ایم. گزارش‌ها در این حوزه کمتر است. در کرونا یک میلیون بسته ۵۰۰ هزار تومانی معیشتی داشتیم و در قضیه سیل هم کمک مقطعی و دائم با ایجاد اشتغال داشتیم. کرونا شرایط استثنایی بود اما بیشتر دنبال این هستیم که نیازمندان را خودکفا کرده و کار و سرمایه و شغل بدهیم. از طریق دام و دامداری کارهای خوبی صورت گرفته و برنامه رسیدگی به نیازمندان ما بیشتر شده و البته امکانات ما در حدی نیست که احسان پذیران مشهد را بی نیاز کنیم؛ این را اولویت و وظیفه دینی و انسانی خود می‌دانیم.

وی گفت: آستان قدس سازمانی شفاف و پاسخگو است؛ عملکرد و برنامه ما مشخص است البته هنوز بخشی دیگر باید وارد حوزه شفافیت شود؛ معتقدیم شفافیت اعتماد مردم به آستان را بیشتر می‌کند و به سود آستان است چون آستان قدس مجموعه‌ای مردمی است که مردم هزینه‌هایش را می‌پردازند و ما کارگزار مردم هستیم و باید بدانند با نذورات چه می‌کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: ما در حکم رهبر معظم انقلاب به بنده همکاری با دستگاه‌های دولتی را داریم. ما دولتی نیستیم و در مقابل دولت نیستیم؛ اگر احتیاجی باشد همکاری می‌کنیم و قرارداد می‌بندیم. در سیستان ۳۲۰ هکتار قرارداد بستیم و زمین‌ها را آبیاری کردیم. همکاری خوبی با دولت در جهت منافع کشور به نفع مردم داریم.

حجت الاسلام والمسلمین مروی ابراز کرد: در سال گذشته برنامه‌ریزی کردیم که حاشیه شهر که مسئله‌اش مختص مشهد نیست مقداری مسئله‌اش حل شود و ۳۰ هکتار زمین آستان قدس را در یک قلم تحویل دادیم و گفتیم دستگاه‌ها بیایند خانه بسازند و این طبق نظر افراد قدیمی در آستان قدس سابقه نداشته است اما برای محرومان این کار را می‌کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی در پایان تصریح کرد: ائمه اطهار(ع) زنده هستند و به اذن الهی پاسخ میدهند و اجابت می‌کنند. خداوند ائمه را برای سعادت بشر فرستاده است. برای سعادت اخروی نیاز به این بزرگان داریم و باید عاقبت بخیری و سعادت را از این بزرگان بخواهیم و بدانیم امامان مظهر جود و رافت الهی هستند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.