حجت الاسلام آل ایوب گفت: وظیفه ماست که شعائر الهی را محترم دانسته و یاد و نام امامان را زنده نگه داریم. این موضوع نباید تنها محدود به ایام ولادت و یا شهادت آنها باشد و توجه ما خاندان عصمت و طهارت(ع) باید به تمام ایام سال تسری یابد.

توجه به امام رضا(ع) نباید منحصر به روز میلاد باشد / سیره رضوی والاترین الگو برای بهتر زیستن است

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا آل ایوب در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین، با بیان اینکه نباید توجه ما به ائمه اطهار(ع) منحصر به ایام ولادت و یا شهادت آنها باشد، عنوان کرد: اینکه ولادت خاندان عصمت و طهارت را گرامی می داریم به این معنی نیست که باقی ایام سال، آنها را فراموش کنیم.

وی ادامه داد: اهل بیت(ع) چراغ راه هدایت و راهنمایی هستند و باید یاد آنها همیشه در ذهن ما ثبت باشد. دلیل اینکه ما در ایام ولادت و یا شهادت ائمه اطهار(ع) مراسم برگزار می کنیم، این است که شعائر الهی را حفظ کرده و نام آنها را گرامی بداریم و این موضوع را برای خود یادآور باشیم که چنین شخصیتی در کدام روز متولد شده و وظیفه ما در قبال او چیست؟  

حجت الاسلام آل ایوب اظهار کرد: خداوند تبارک و تعالی در سوره مبارکه حج می فرماید: "وَمَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَی الْقُلُوبِ" بدین معنی که: هر کس شعائر خدا را بزرگ و محترم دارد، این از صفت دلهای باتقواست. شعائر به این معنی است که شئ یا موضوعی را نمایان کنیم تا همیشه پایدار و استوار باشد. به همین دلیل باید گفت که بزرگداشت ائمه اطهار(ع) جزئی از شعائر الهی است.

وی با بیان اینکه چندین وظیفه در قبال این امامان معصوم(ع) برعهده ما نهاده شده است، تصریح کرد: اولین وظیفه این است که امام محوری را در زندگی خودمان متجلی سازیم. بدین معنی که همانطور که امامت بعد از نبوت محقق شده است، فرمان از امام و پیروی از ایشان را سرلوحه زندگی خود گردانیم. سخن امام(ع)، سخن پیغمبر(ص) است و و سخن پیامبر(ص)، سخن خداست. باید نقش امام(ع) در زندگی و دراخلاق و گفتار و سیره عملی، کاملا محسوس و نمایان باشد.

وی دومین وظیفه در قبال امامان معصوم(ع) را، تطبیق سبک زندگی خود با سبک زندگی اهل بیت(ع) دانست و افزود: گرامیداشت ولادت ائمه(ع) و به عنوان مثال میلاد امام رضا(ع) به این معنی است که بگوییم ای پسر رسول خدا(ص)، ما در تمام دوران زندگیمان، شما را به عنوان الگو قرار داده ایم و از شما پیروی می کنیم. ائمه اطهار(ع)، توصیه های فراوانی به دوستداران خود داشته اند که انجام آنها باعث پیشرفت و سعادت ما خواهد بود. وظیفه ماست که به این نصایح عمل کنیم. عمل کردن به توصیه امام معصوم(ع) در واقع عمل به دستورات پیامبر(ص) و خداست.

مدیرکل پژوهش مجمع جهانی اهل بیت(ع) درادامه به ذکر حدیثی از امام رضا(ع) پرداخت و بیان داشت: حضرت ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا(ع) می فرمایند: "لا یَکُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنًا حَتّی تَکُونَ فیهِ ثَلاثُ خِصال:۱ ـ. سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ. ۲ ـ. وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِیِّهِ. ۳ ـ. وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِیِّهِ. فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَکِتْمانُ سِرِّهِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِیِّهِ فَمُداراةُ النّاسِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِیِّهِ فَالصَّبْرُ فِی الْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ. " بدین معنی که: ایمان مومن کامل نمی شود، مگر آن که سه خصلت در او باشد: سنّتی از پروردگارش و سنّتی از پیامبرش و سنّتی از امامش. امّا سنّت پروردگارش، پوشاندن راز خود است، امّا سنّت پیغمبرش، مدارا و نرم رفتاری با مردم است، امّا سنّت امامش، صبر کردن در زمان تنگدستی و پریشان حالی است.

این کارشناس مسایل دینی خاطرنشان ساخت: یکی از القاب خداوند، ستار العیوب است. نباید اسرار دیگران را فاش سازیم که این سنتی از سمت پروردگار است. مدارا با مردم هم بدین معنی است که نحوه زندگی با مردم را یاد بگیریم. چگونه با مردم زندگی کردن سنتی است که باید از پیامبر خدا(ص) بیاموزیم همانگونه که او در مقابل سخت ترین فشارها از سوی کفار و مشرکین مکه، مدارا می کرد و خوشرفتار بود. سنتی هم که باید از ولی خدا یاد بگیریم صبر کردن بر دشواری ها و مشکلات است.

وی متذکر شد: رسیدن به قله های پیشرفت و کمال و سعادت نیازمند آشنایی و عمل به اینگونه احادیث شریف است. به عنوان مثال اگر بتوانیم همین سنت هایی که امام رضا(ع) بیان می کنند را در زندگی خود پیاده نماییم، به پیشرفت های بسیار زیادی خواهیم رسید. پس ما به آموزه های دینی و فرمایشات اهل بیت(ع) نیازمندیم و لازم است در تمام طول سال، نام و یاد امام رضا(ع) و دیگر خاندان عصمت و طهارت در ذهن ما زنده و در زندگی ما جاری باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.