حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری با بیان اینکه اصطلاح‌های تخصصی جریان‌شناسی فرهنگی را باید با هم و به صورت منظومه‌ای به‌هم پیوسته بررسی نماییم، گفت: نظریات فکری می‌تواند، بلکه باید به گفتمان تبدیل شده، در ادامه، وارد فرایند جریان‌سازی شود.

پنج حلقه به هم پیوسته حرکت در مسیر تمدن‌سازی

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری، دبیر کمیسیون آسیا و اقیانوسیه دومین همایش بین‌المللی «جریان‌شناسی فرهنگی در عرصه بین‌الملل»، ضمن تشریح مقالات ارائه‌شده در این کمیسیون، نگاهی فراتحلیلی از نحوه برگزاری این همایش ارائه نمود و اظهار داشت:  در این همایش‌ها، برخی از مقالات با محوریت گفتمان و نظریات معرفتی و بعضی، ناظر به جریان‌های فرهنگی و تعدادی ناظر به شخصیت و منطقه خاص به رشته تحریر درمی‌آید.

وی با بیان اینکه اصطلاح‌های تخصصی جریان‌شناسی فرهنگی را باید با هم و به صورت منظومه‌ای به‌هم پیوسته بررسی نماییم، اظهار داشت: نظریات فکری و معرفتی، اصطلاح گفتمان، جریان، فرهنگ و تمدن، پنج حلقه به هم مرتبط زنجیر واحدی است که در کنار هم باید مورد تحلیل قرار گیرد.

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه، با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در گام دوم انقلاب، رسیدن به تمدن نوین اسلامی را به عنوان هدف ترسیم نمودند، اظهار داشت: برای رسیدن به تمدن، باید مبانی مکاتب فکری به درستی بررسی و تبیین گردد، زیرا شناسایی شخصیت‌ها و مکاتب فکری مهم است و بررسی فعالیت نهادهای تأثیرگذار در این حوزه ضرورت فراوان دارد. نظریات فکری و معرفتی می‌تواند به گفتمان تبدیل شود.

دبیر کمیسیون آسیا و اقیانوسیه دومین همایش بین‌المللی «جریان‌شناسی فرهنگی در عرصه بین‌الملل» با بیان اینکه اگر نظریه به گفتمان تبدیل نشود، هیچ گاه حمایت اندیشمندان را با خود به همراه نخواهد داشت، یادآور شد: نظریات فکری می تواند، بلکه باید به گفتمان تبدیل شده، در ادامه، وارد فرایند جریان‌سازی شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری، در ادامه، ضمن تشریح ابعاد مختلف جریان سازی، با بیان اینکه مکتب فکری اگر نتواند جریان سازی کند و در جامعه محوریت و محبوبیت یابد، با چالش های جدی روبه رو خواهد شد، ابراز داشت: نظریات و گفتمان‌ها ضمن خاستگاه در بدنه علمی و نخبگانی، باید در بدنه جامعه نیز حضور یافته، آن را وادار به واکنش نمایند.

وی فرهنگ را از دیگر لایه های مهم جوامع توصیف نمود و با تأکید بر اینکه فرهنگ پویا با نهادسازی و نهادینه سازی به سمت استحکام پیش می‌رود، خاطرنشان کرد: پدیده تمدن، آخرین مرحله‌ای تعمیق شاخص‌های زیست بشری است که علاوه بر فرهنگ، توانسته است با سیاست، اقتصاد، سبک زندگی و سایر عرصه های سخت افزاری و نرم افزاری زیست بشری پیوند مستحکمی برقرار کند.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه ضمن تأکید بر ورود تخصص به مباحث جریان شناسی فکری و فرهنگی، ابراز داشت: نیاز است در معرفی جریان ها، بدنه علمی و اجرایی، نهادها و دایره تأثیرگذاری آن مورد واکاوی قرار گیرد. جریان فرهنگی علاوه بر مبانی فکری و معرفتی و نظری بخشی از جامعه، به عنوان پایگاه اجتماعی رسانه ها می‌توانند تأثیرات پایداری داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری، در بخش پایانی سخنان خود، اسلام سکولار، ناسیونالیست، عقل گرا، تکفیری و اسلام اهل بیتی(ع) را از جریان های معروف در جهان اسلام دانست و ابراز داشت:  امیدواریم این همایش با روند رو به رشدی که دارد، گام های مستحکمی در مسیر احیای تمدن نوین اسلامی بردارد.

منبع: حوزه

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.