امام صادق (ع) فرمودند: «هر گاه کسی گناهی بکند در قلب او سیاهی‌ پیدا می‌شود. اگر از آن گناه توبه کرد؛ آن سیاهی محو می‌شود؛ اما اگر باز گناه کرد، آن سیاهی آن‌قدر زیاد می‌شود، تا اینکه تمام قلب را می‌گیرد. و دیگر رستگار نمی‌شود».

عملی که مانع رستگاری می‌شود!

به گزارش قدس آنلاین، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آموزه های قرآنی برخی آیات که می تواند راهگشای منتظران در عصر غیبت باشد. شرح مهدوی دو آیه از این آیات به قلم حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا نصوری»، معاون آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) در ذیل می آید:

 

إِنْ تَجْتَنِبُوا کَبَآئِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَنُدْخِلْکُمْ مُدْخَلًا کَرِیمًا؛ اگر از گناهان بزرگی که از آنها نهی می‌شوید دوری کنید، گناهان کوچکتان را از شما محو می‌کنیم، و شما را به جایگاهی ارزشمند وارد می‌کنیم.»

 

امام صادق (ع) فرمودند: هر گاه کسی گناهی بکند در قلب او سیاهی‌ پیدا می‌شود. اگر از آن گناه توبه کرد؛ آن سیاهی محو می‌شود؛ اما اگر باز گناه کرد، آن سیاهی آن‌قدر زیاد می‌شود، تا اینکه تمام قلب را می‌گیرد. که در این صورت آن شخص دیگر رستگار نمی‌شود.

از خدا بخواهیم که توفیق بندگی به ما بدهد، تا این ولایتی که با گِل ما سرشته شده است ثابت بماند. این دعا را بعد از نمازهای خود بکنید. انسان ‌می‌تواندخود را یک مقداری کنترل کند یا حداقل توبه و انابه کند، تا آثار مخرب گناه، دامن ما و اجتماع را نگیرد. حداقل ماهی یک بار دعای کمیل را بخوانیم و تضرّع و زاری کنیم و از گذشتة خودمان نادم و پشیمان باشیم، تا آن نور ولایتی که در وجود ما است محفوظ بماند.

 

«أَفَأَنْتَ تُسْمِعُ الصُّمَّ أَوْ تَهْدِی الْعُمْیَ وَمَنْ کَانَ فِی ضَلَالٍ مُبِینٍ؛ آیا تو می‌توانی دعوتت رابه کران بشنوانی، یا کوردلان و کسانی را که در گمراهی آشکارند هدایت کنی!؟»

دلبستگان به دنیا از یاد خدا روی برمی‌گردانند و در نتیجه شیاطین قرین آنها می‌شوند تا آنکه درکشان معکوس شده و ضلالت را هدایت می پندارند اینک خداوند پیامبر(ص) را خطاب می سازد: آیا می‌توانی سخن حق را به گوش کران برسانی یا کوران را هدایت کنی؟ اگر توانستی آن وقت می‌توانید سخن حق را به گوش این افرادکه کرها و کوره‌ هایی بیش نیستند برسانی وبه راه رشد هدایتشان کنی پس بیهوده خود رابه زحمت نینداز و در دعوت آنها پافشاری نکن و از بی ایمانی آنها اندوه نخور.

نتیجه می گیریم که ۱_ موعظه و نصیحت در دل انسان‌های پاک‌ضمیر روشندل اثر می‌کند. ۲_ انسان تا از درون وجودش خواستار هدایت نشود هیچ سخن حقی او را بیدار و هدایت نخواهد کرد.

منبع: شبستان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.