مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: اگرچه اختلافاتی برای انتقال آب به مشهد در سطح کلان کشور وجود دارد اما اطلاعات طرح انتقال آب از دریای خلیج فارس به مشهد در اختیار مشاور قرار گرفته است.

اختلافات جدی برای انتقال آب به مشهد در سطح کلان مدیریتی کشور /اطلاعات طرح در اختیار مشاور قرار گرفته است

به گزارش قدس آنلاین، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی و  مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان مشهد در نشستی با اصحاب رسانه به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب در محل تصفیه خانه شماره یک مشهد بر مصرف بهینه آب توسط مردم با توجه به خشکسالی های اخیر تاکید کردند.

محمد علایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در این نشست گفت: امسال با مشکلات بسیار حادی در زمینه آب  مواجه هستیم ، از این رو در راستای فرهنگ سازی مصرف باید اقدامات متنوع و با برنامه صورت بگیرد که در این زمینه رسانه ها نقش تاثیرگذاری می توانند ایفا کنند.

*شناسایی ۳۴۰۰حلقه چاه غیرمجاز

وی افزود: در استان خراسان رضوی در حال حاضر ۳۴۰۰حلقه چاه غیرمجاز شناسایی شده داریم و امسال جشن حذف چاه غیرمجاز در برخی شهرستان های استان نظیر بجستان، گناباد، سبزوار، جغتای و درگز گرفته خواهد شد . از طرفی تعداد چاه های غیرمجاز استان  خیلی بیشتر از این ها است که نسبت به شناسایی آنها باید تلاش بیشتری صورت بگیرد و از کشاورزان،تشکل های کشاورزی، فرمانداران، حوزه قضایی و سایر دستگاه های مرتبط با این موضوع که در این زمینه همکاری خوبی تاکنون با اب منطقه ای داشته اند تشکر کرده و امیدواریم این همکاری ها برای حذف کامل این مسئله در استان تداوم داشته باشد.

علایی  با توجه به اینکه تاثیر خشکسالی امسال  در میزان آب سدهای استان در  ۸۵ سال گذشته بی سابقه بوده است،  ادامه داد: میزان بارندگی در سال جاری در استان  تاکنون ۹۶میلی میتر بوده است که این آمار در مدت مشابه سال قبل ۲۷۱میلی متر و میانگین کشوری در چند سال اخیر ۱۷۹میلی متر بوده است، همچنین میزان اب موجود در سدهای استان ۵۷۶ مترمکعب می باشد که نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۵۱درصدی همراه بوده است  از این رو این موضوع به خوبی نشان دهنده میزان بحران در مسئله اب طی امسال می باشد .

*سرانه مصرف اب در مشهد

حسین اسماعیلیان ، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان مشهد نیز در این مراسم اظهار کرد: سرانه مصرف آب در شهر مشهد نسبت به میانگین کشوری و همچنین سایر کلانشهرهای کشور کمتر می باشد به طوری که اگرچه استاندارد سرانه میانگین مصرف اب بین ۷۰تا ۱۴۰لیتر در شبانه روز می باشد اما این مولفه در شهر مشهد در حال حاضر ۱۲۰لیتر می باشد که بنا داریم با فرهنگ سازی و برنامه ریزی های انجام شده این سرانه در شهر مشهد را تا ۷۰لیتر کاهش دهیم .

وی افزود: الگوی مصرف اب مشترکان برای شهر مشهد ۱۵متر مکعب است که در حال حاضر ۹۰درصد مشترکان این الگو را رعایت می کنند از این رو تعداد مشترکان پرمصرف در این کلانشهر عدد ناچیزی است که نسبت به برخورد با آنها در راستای کاهش مصرف آب اقدامات مختلفی در حال انجام است همچنین شهروندانی که با مصرف بی رویه آب توسط برخی مشترکان مواجه می شوند می توانند از طریق شماره تلفن ۱۲۲موارد را اطلاع رسانی کنند تا با حضور در محل ابتدا از طریق تذکر و در صورت تداوم قطع انشعاب آنها اقدامات لازم انجام شود.

وی با بیان اینکه جداسازی اب شرب از آب مورد نیاز برای فضای سبز به عنوان یک رویکرد جدی در کشور دنبال می شود، افزود: در شهر مقدس مشهد از ۲۶۰میلیون مترمکعب اب مورد نیاز سالانه برای فضای سبز تنها ۳میلیون مترمکعب آن از اب شرب تامین می شود که در تلاش هستیم این مقدار را به صفر برسانیم. همچنین باهمکاری اب منطقه ای ، مجوز ۵تصفیه خانه برای تامین اب مورد نیاز فضای سبز از محل پساب  برای شهرداری مشهد صادر شده است که تاکنون ۲مورد از آن در منطقه سیدی و چهل بازه اقدامات لازم انجام شده است و اخیرا نیز برای سومین تصفیه خانه از شرکت اب و فاضلاب مشهد استعلامات لازم را دریافت کرده اند.    

وی با بیان اینکه اقلیم خراسان رضوی نیمه خشک است ، ادامه داد: بارندگی در استان طی یک سال اخیر ۱۱۸میلی متر بوده است اما این امار در شهر مشهد ۹۳میلی متر بوده است ، از طرفی اگرچه ۸۱درصد خراسان رضوی در شرایط خشکسالی قرار دارد اما این موضوع در شهر مشهد ۹۹درصد می باشد همچنین میانگین دما نیز در استان در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه پارسال نیم درجه افزایش داشته است اما این آمار در مشهد ۱.۵درجه  بوده‌ است.

*جیره بندی
اسماعیلیان اضافه کرد: کاهش بارندگی ها سبب شده است میزان آب دهی ۲ قنات امامیه و قاسم اباد  مشهد نسبت به گذشته ۷۰ درصد کاهش پیدا کند،  همچنین آبدهی چاه‌ها و چشمه‌ها نیز نسبت به سال قبل با کاهش ۵۰درصدی همراه بوده  است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: اگرچه کاهش ۱۰ درصدی منابع آبی، بحران ۳۵ درصدی به دنبال دارد  اما از همه ظرفیت خود استفاده خواهیم کرد تا کار به جیره بندی در تابستان منجر نشود.

*اعتبارات آبی مشهد

اسماعیلیان افزود: در لایحه بودجه سال جاری اعتبارات مصوب آب و فاضلاب مشهد با رشد ۷.۵ برابری همراه بوده و  پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال منابع دولتی امسال برای این شرکت لحاظ شده است  و از محل منابع داخلی نیز ۱۱ هزار میلیارد ریال پروژه آب و پروژه‌های اضطراری فاضلاب اجرا خواهد شد.
وی با بیان اینکه در یک سال گذشته ۸۷حلقه چاه در شهر مشهد از لحاظ حفر جابه جا شد ، خاطرنشان کرد: این شرکت در سال گذشته ۲۲۹روستای شهرستان مشهد را برای خدمت رسانی تحویل گرفت که در ابتدا از این تعداد ۱۴۰روستا دارای تنش ابی بودند و با تلاش های صورت گرفته این رقم را به ۱۱۳روستا کاهش دادیم که ۷۹مورد آن در اولویت بیشتری از لحاظ ابرسانی قرار دارند  ، همچنین برای این روستاها سال گذشته ۱۹حلقه چاه حفاری شد و در سال جاری نیز برای حفر ۲۹حلقه چاه برای این روستاها برنامه ریزی شده است که حفر ۱۳مورد آن تاکنون انجام شده است.

*باغ ویلا غیرمجاز  

اسماعیلیان با بیان اینکه مشکل کمیت آب در  روستاهای جاده سیمان برطرف شده و در حال حاضر تاکید بر رفع کیفیت آب این روستاها است، اظهار کرد: از رسانه ها بابت توجه به مسئله باغ ویلاهای غیرمجاز تقدیر می کنم و امیدوارم این موضوع را به عنوان یک مطالبه جدی دنبال کنند و ازسیستم قضایی نیز بابت حمایت هایی که در این زمینه داشته اند تشکر کرده و انتظار می رود تشکیل دادگاه ویژه برای رسیدگی به تخلفات باغ ویلاهای غیرمجاز و تسریع در صدور احکام بازدارنده که نقش تاثیرگذاری در کاهش این مسئله خواهد داشت  سرعت پیدا کند زیرا هر باغ ویلا جدای از مسائلی نظیر خدشه به شبکه سراسری انتقال اب با توجه به اینکه مسیر شبکه  اغلب خطوط انتقال آب از مسیر باغ ویلاها می‌گذرد و  گرفتن انشعاب غیرمجاز برای استخرها و باغ ویلاها، احتمال ورود آلودگی به شبکه آب آشامیدنی را نیز افزایش می دهد، حدود ۶برابر یک مشترک خانگی نیز  اب مصرف می کند.

علایی نیز با بیان اینکه ویلا سازی یک فرصت است که به دلیل بی برنامه بودن در این موضوع تبدیل به تهدید شده است،  گفت: در حال حاضر ویلا سازی به عنوان یک نیاز طبیعی برای مردم باید مورد توجه قرار بگیرد از این رو باید یک منطقه مشخص به همراه ارائه امکانات  برای این موضوع در نظرگرفته شده و از افرادی که تمایل به داشتن  باغ ویلا هستند خواسته شود که تنها در این منطقه نسبت به ساختن ویلا اقدام کنند البته امکانات و امتیازاتی نظیر انشعابات اب ، برق و گاز نباید به قیمتی که در اختیار مشترکان روستایی قرار داده می شود برای باغ ویلاها نیز تخصیص داده شود، از این رو باید یک کارگروه استانی در این زمینه با حضور دستگاه های مرتبط تشکیل و موضوع باغ ویلاهای غیرمجاز به طور جدی پیگیری شود.

وی همچنین در مورد صنایع پر آب نیز گفت: از ابتدا با صنایع فولادی که در زمینه آب بسیار  پرمصرف هستند مخالف بوده ام و خراسان رضوی با توجه به ظرفیت های مختلفی که دارا می باشد می تواند در حوزه صنایعی نظیر بسته بندی فعالیت کند تا خام فروشی محصولات نیز کاهش پیدا کند اما در هر حالت صنایعی که از قبل ایجاد شده اند را نمی توان تعطیل کرد و باید در زمینه تامین نیازهای آنها را با افزایش بهره وری تلاش نمود، همچنین در غرب مشهد نیز مواردی نظیر نیروگاه طوس و فردوسی بسیار پراب طلب هستند که در مورد انها نیز باید مدیریت مصرف اب مورد توجه قرار بگیرد.

*انتقال آب

علایی در پاسخ به سوال قدس انلاین در مورد آخرین وضعیت انتقال اب به مشهد نیز گفت:منابع و ظرفیت آبی  شهر مقدس مشهد پاسخگوی  حضور ۳.۵میلیون نفر جمعیت و حضور سالانه ۳۰میلیون زائر  نمی باشد از این رو طرح انتقال آب به این شهر مورد توجه قرار گرفت و ابتدا قرار بود این طرح از دریای عمان توسط کنسرسیوم و شرکتی با عنوان تابش اجرایی شود اما بنا به تاکیدات  رزم حسینی استاندار سابق  ، مقرر شد انتقال اب به مشهد از خلیج فارس انجام شود که ۶۰۰کیلومتر از این طرح مشابه طرح انتقال اب از دریای عمان به مشهد می باشد. اطلاعات این طرح در اختیار مشاور قرار گرفته است و امیدواریم کلنگ زنی ان نیز به زودی انجام شود ، به هر حال مشهد تشنه است و از هر طرحی که تشنگی ان را برطرف کند استقبال خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در طول ۴۰ سال گذشته ۳۰میلیارد مترمکعب از آب های زیرزمینی خراسان رضوی را مصرف کرده ایم ، افزود: اگرچه من به ۶۰سالگی رسیده ام و بنا دارم در پایان فعالیت دولت فعلی بازنشسته شوم اما تاکید می کنم که سال ۱۴۰۲سال بسیار سختی از لحاظ آبی برای مشهد خواهد بود از این رو دولت باید به طور جدی در این زمینه  توجه داشته باشد و اعتبار لازم را در نظر بگیرد . همچنین در زمینه کشاورزی نیز باید تغییرات اساسی در شهرمشهد صورت بگیرد و کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی مدرن و کم اب طلب تغییر جهت دهد زیرا در شش ماهه دوم سال جاری اب مورد نیاز برای کشاورزی با مشکلات زیادی همراه خواهد بود.

اسماعیلیان نیز در ادامه این موضوع گفت: در سال ۱۴۲۰، ۳۹۶میلیون مترمکعب اب برای شهر مشهد مورد نیاز است از این رو برای این موضوع باید برنامه جدی در نظر گرفته شود ، در سه ماهه ابتدایی سال جاری میزان اب تانکری برای روستاهای مشهد نسبت به سال گذشته ۹۸.۵درصد افزایش داشته است که با توجه به خشکسالی و مسائل دیگر این میزان در تابستان افزایش بیشتری خواهد داشت.

در پایان این مراسم نیز از کتاب همیاران اب در استان خراسان رضوی رونمایی شد.  

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.