سخنگوی دولت با یادآوری اینکه ما یک بارتوافق با آژانس را به دلیل فضای مثبت مذاکرات و چشم انداز روشن توافق در وین تمدید کردیم، گفت: از نظر ما مذاکره پشت میزبه اندازه کافی انجام شده و آمریکایی ها باید تصمیم نهایی‌شان را بگیرند.

برای اینکه توافق در دولت فعلی انجام شود از حقوق‌مان صرف نظر نمی‌کنیم/ روحانی هیچ رایزنی درباره کابینه  با رئیسی نداشته است

قدس انلاین: علی ربیعی در نشست خبری امروز خود که به دلیل تشدید وضعیت شیوع کرونا در تهران طی روزهای اخیر به صورت مجازی و ویدئو کنفرانس برگزار شد درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین که در روزهای اخیر به نظر می‌رسد در حالت سکون قرار گرفته و این پرسش که تکلیف توافق ایران و آژانس چه خواهد شد، با بیان اینکه از نظر ما تا کنون هر آنچه باید در میز مذاکرات مورد گفت‌وگو قرار گیرد انجام شده، اظهار داشت: دیدگاه ما برای تمامی طرف ها روشن است.

وی خاطرنشان کرد: در مرود بخشهای اصلی تحریم ها تفاهم کامل صورت گرفته اما تا توافق بر سر همه مسائل انجام نشود هیچ توافقثی صورت نگرفته است.

وی افزود: بر اساس منویان رهبری که اگر رفع تحریم هاممکن باشد حتی یک روز هم نباید تعلل کرد دولت خود را مصمم به ادامه کار می‌داند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور درمورد اینکه دولت دوازدهم تمایل و اصرار دارد این توافق را خودش نهایی کند یا ممکن است آنرا به دولت بعد واگذار کند هم تصریح کرد: ما عجله‌ای نداریم که در طول زمان باقی مانده از دولت برای به نتیجه رساندن مذاکرات از حقوقمان صرف نظر کنیم. اگر تا پایان دولت به نتیجه نرسیم با تشخیص مقامات عالی نظام دولت سیزدهم ادامه کار را دنبال خواهد کرد. چون تصمیم در سطوح عالی نظام گرفته می شود این دولت یا آن دولت ندارد.

آمریکا باید تصمیمی نهایی خود را بگیرد

وی در مورد درخواست آژانس برای تمدید دوباره توافق با ایران هم تاکید کرد: پیش از این ما یک بار توافق با آژانس را به دلیل اینکه فضای مناسبی بود و  چشم انداز خوبی برای مذاکرات وین وجود داشت تمدید کردیم. اما تاکید داشتیم این تمدید نباید به معنای مذاکرات فرسایشی باشد.

سخنگوی دولت گفت:  مذاکره به اندازه کافی انجام شده و طرف آمریکایی باید تصمیم خودش را بگیرد. ما هر شرایطی را بررسی می‌کنیم و ادامه همکاری ما با آژانس در صورت نرسیدن به توافق در وین در چارچوب پادمان خواهد بود.

ربیعی افزود: در مورد تمدید یا پایان دادن به توافق با آژانس هنوز تصمیمی اتخاد نشده و به محض اینکه اتخاد تصمیم شود اطلاع رسانی صورت می‌گیرد.

لبنان می‌تواند بازار جدید انرژی برای ایران باشد

سخنگوی دولت درباره اعزام کشتی حامل سوخت به لبنان و اینکه این صادرات نفت ادامه خواهد داشت یا نه؟ با اشاره به اینکه روابط ایران و لبنان به عنوان دو کشور برادر و دوست روشن است و علاقه دو کشور بر اساس روابط دوجانبه بنا شده و ادامه خواهد پیدا کرد، گفت: ما همیشه روابط تجاری رو به پیشرفتی با ملت لبنان داشته‌ایم و مصمم به تقویت این روابط در همه ابعاد هستیم که به شکوفایی و امنیت دو ملت کمک خواهد کرد.

ربیعی خاطرنشان کرد: همه از ظرفیت‌های جمهوری اسلامی در تامین انرژی آگاه هستند و ایجاد بازارهای جدید همواره مورد توجه ما بوده است و لبنان می‌تواند بازارهای جدیدی برای ما ایجاد کند. لذا هرگاه درخواست اقتصادی مشابهی برای ما شکل بگیرد آن را با جدیت بررسی خواهیم کرد.

میان روحانی و رئیسی درباره کابینه سیزدهم هیچ صحبتی نشده

سخنگوی دولت در واکنش به خبردر مورد فشار اعضای کابینه دوازدهم برای ابقاء و حضور در دوبت بعد و این پرسش که دولت آقای روحانی، پیشنهادی برای ترکیب کابینه سیزدهم به آقای رئیسی داده شده تصریح کرد: اینگونه عبارات مثل فشار کاملا نادرست و درست در مانند سلسله اتهامات ناصحیحی است که در این ۸ سال به دولت وارد شده است. بنابراین پاسخ صریحم به این سوال خیر است.

وی با بیان اینکه این بسیار طبیعی است که رئیس‌جمهور منتخب چنانچه تشخیص داده و برای همکاری با هر مسئول فعلی نظری داشته باشد، آن افراد مخیر به تصمیم گیری هستند، افزود:  اگر دولت طرف مشورت در این نوع رایزنی‌ها قرار بگیرد، حتما بی‌طرفانه و دلسوزانه نظرات خود را به مسئولان دولت آینده خواهد داد اما اینکه دولت افرادی را به رئیس‌جمهور منتخب پیشنهاد کرده باشد، تکذیب می‌کنم چون میان رئیس‌جمهور و رئیس‌جمهور منتخب درباره کابینه دولت سیزدهم، هیچ صحبتی نشده است.

فضای مجازی امروز بخشی از زندگی و حقوق مردم است

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره طرح پیام رسانهای اجتماعی و نظر دولت در مرود طرح هایی که در مجلس برای محدود کردن فضای اجتماعی ارائه شده، گفت: من صبح طبق اخبار غیر رسمی شنیدم از دستور کار مجلس خارج شده. اما حکمرانی سایبری مسئله مهم است. سیاستگذاری در این زمینه امری چند وجهی است و باید با دقت باشد.

وی سیاستگذاری در این زمینه ها امری بسیار پیچیده و چند وجهی خواند که باید همراه با مطالعات عمیق و بهره‌گیری از نظر کارشناسان باشد و  اظهار داشت: طرح هایی از این دست، ابعاد مختلفی دارد که متاسفانه وقتی ممن مذاکرات مجلس را دنبال می‌کنم برخی فقط یا از جنبه امنیتی و یا جنبه خاص فرهنگی آن را در نظر می گیرند.  امروز فضای مجازی محدود به خبر نیست بلکه بستر کسب و کار ارائه خدمات تجارت الکترونیک مدرسه و دانشگاه آنلاین و ... است و بسیاری مشاغل با فضای مجازی گره خورده.

ربیعی اظهار داشت:فضای مجازی بخشی از زندگی مردم است و تصمیم گیری در مرود آن نیازمند توجه به نظرات مردم و کارشناسان و کنشگران اجتماعی و اقتصادی است. فضای مجازی بخشی از حقوق مردم است.

طرح پیام رسانهای اجتماعی در دولت بعد بررسی شود

سخنگوی دولت تصریح کرد:  در این طرح اختیارات رییس جمهور و هیات وزیران محدود شده و با اختیارات گسترده‌ای به نهادهایی نوظهور داده شده است که تناسب مسئولیت با اختیارات را لحاظ نکرده است و با توجه به تاثیر این تصمیمات و از آنجا که رییس جمهور منتخب در این خصوص دیدگاه‌هایی دارد که در ایام انتخاباتی مطرح کرده است، پیشنهاد می‌شود این طرح پس از استقرار دولت جدید و با هماهنگی با دولت جدید بررسی و تصویب شود.

عملکرد نهاد ریاست جمهوری شفاف و زیر نظر دستگاه های نظارتی است

ربیعی همچنین در واکنش به درخواست تحقیق و تفحص از نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه تمامی فعالیت های دولت در نهاد ریاست جمهوری شفاف است و دستگاه‌های نظارتی هم در نهاد حضور دارند، گفت:  نظارت ها صورت می‌گیرد هیچ اقدامی خارج از چارچوب قانونی شکل نگرفته است. ما از هرگونه شفافیت استقبال می‌کنیم.

وی افزود: عده ای بر مبنای حدثیات اتهاماتی را مطرح می‌کنند اما ادله و سندی ارائه نمی‌دهند. امیدواریم قوه قضائیه اسناد این عده را مطالبه کند و در صورت بی اعتباری ادعاها برای برخورد با مشوش کنندگان اذهان عمومی وارد عمل شود.

۱۰ لایحه مهم دولت در مجلس اعلام وصول نشده

وی اظهار داشت: ای کاش نمایندگان مجلس بجای اینکه وقت خودشان را صرف اموری کنند که ده ها دستگاه نظارتی بر آن توجه دارند لوایح معطل مانده دولت را بررسی و تصویب کنند.

سخنگوی دولت بادآور شد:متاسفانه به رغم پیگیری‌های صورت‌گرفته از سوی معاونت پارلمانی دولت، هنوز ۱۰ لایحه دولت اعلام وصول نشده است که تمامی این لوایح نیز بسیار مهم است. دولت بر این باور است که به نفع کشور است این لوایح در دستور کارمجلس محترم قرار بگیرد. لوایحی مانند ارتقاء نظام سلامت اداری، مدیریت تعارض منافع، لایحه تجارت، لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم، لایحه رسیدگی به جرائم اطفال و نوجوانان، لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی مصوب ۱۳۵۱ (حذف چهار صفر از پول ملی)، لایحه مشارکت عمومی _ خصوصی، لایحه شفافیت، لایحه شوراهای حل اختلاف.

 کالاهای اساسی تا ۵ ماه آینده تامین شده

وی در خصوص برخی نگرانی ها درباره کمبود کالاهای اساسی در دولت جدید، گفت: یکی از مشکلات کشور همواره برخی از اظهارات و کشاندن موضوعات به افکار عمومی و ایجاد نگرانی با اطلاعات ناقص می باشد.

سخنگوی دولت ادامه داد: این مهم نیست که تلاش های کارکنان دستگاه ها نادیده گرفته می شود مهم این است که این گونه اظهارات هم بر رفتار مصرف کنندگان و توزیع کنندگان کالا و بسیاری از عوامل دیگر تاثیر گذار بوده و عامل ناامنی ایجاد می کند.

وی خاطرنشان کرد: بنابر گزارش شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران به عنوان مباشر تأمین، تدارک و نگهداری ذخایر کالاهای اساسی گندم، برنج، روغن و شکر ضمن تکذیب اظهارات فوق الاشاره، نه تنها در حال حاضر ذخایر کشور از میزان قابل اطمینانی برخوردار است بلکه برنامه ریزی لازم جهت تأمین و توزیع کالاهای مورد نظر حداقل تا ۵ ماهه آتی سالجاری انجام گرفته است و این جریان تأمین مطابق برنامه ریزی های انجام شده پس از استقرار دولت جدید نیز تا پایان سال و به مرور هدف گذاری و اجرایی خواهد شد.

راه حل پایدار بحران افغانستان دولت فراگیر است

علی ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره موضع جمهوری اسلامی ایران در مورد  تحرکات اخیر طالبان در مناطق مختلف افغانستان و تصرف بخشهای زیادی از این کشور، همچنین  نتایج رایزنی‌های اخیر نماینده ویژه ایران در امور افغانستان در کابل و اسلام‌آباد با تاکید بر اینکه به مردم افغانستان اطمینان می‌دهیم جمهوری اسلامی ایران در کنار آنهاست، گفت: ما با حسن نیت کامل از همه اقوام، گروه ها و نیروهای سیاسی افغانستان می خواهیم که با یکدیگر متحد بمانند و بر سینه هرگونه مداخله خارجی دست رد بزنند و  به راه حل‌های صلح آمیز برای رفع اختلافات طبیعی میان خود متعهد باشند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: حفظ تمامیت ارضی افغانستان، حفظ وحدت ملی و رعایت حقوق اقلیت‌ها و دستاوردهایی که ملت افغانستان در طول دو دهه گذشته به سختی به دست آورده برای ما بسیار مهم است و تأکید بر آن داریم که گفت وگوهای اصیل بین‌الافغانی تنها راه حل پایدار برای مسئله افغانستان است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه طالبان هم بخشی از افغانستان و بخشی از راه حل آتی افغانستان است؛ افزود:  آنچه که برای ما مهم است تشکیل دولتی فراگیر با حضور تمامی گروه های افغانستانی و رسیدن به راه حلی مسالمت آمیز و پایدار در این کشور است.   

وی تاکید کرد: ما تحولات داخلی افغانستان را به دقت زیر نظر داریم و با نگرانی تحولات اخیر را دنبال می‌کنیم. ضمن دعوت همه طرف ها به آرامش، استفاده از خشونت و رفتارهای غیرمسالمت جویانه را در حل اختلافات مفید نمی‌دانیم و به مشورت‌های خود با کابل برای پایان دادن به منازعات غیرسازنده و جایگزین کردن گفتگو و تعامل با مشارکت همه گروه‌ها و نیروهای سیاسی موثر ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.