کمبود شدید نیروی معلم به‌ویژه برای مدارس مناطق محروم یکی از مهم‌ترین چالش‌های نظام آموزش و پرورش کشور است. معضلی که وزارت آموزش و پرورش برای برون‌رفت از آن، در کنار استخدام معلم از طریق آزمون سراسری، به ناچار به راهکارهای موقتی و نه چندان علمی رو آورده است.

در خدمت آموزش

یکی از آن‌ها اجرای طرح سربازمعلم است. طرحی که هرچند به‌دنبال استفاده مفید و کاربردی از ظرفیت تحصیلات علمی-دانشگاهی مشمولان وظیفه و تا حدی هم کاهش هزینه‌های وزارت آموزش و پرورش است اما برای سربازمعلمان هم مزایایی دارد. مثلاً نسبت به سایر مشمولان وظیفه حقوق بیشتری دریافت می‌کنند، از پوشیدن لباس نظامی معاف هستند، فرصت مطالعه بیشتر و تجربه شغلی کسب می‌کنند و مهم‌تر از همه به محل خانواده خود نزدیک هستند.

با این همه سربازمعلم‌ها مشکلات خاص خود را هم دارند. مهم‌ترین مسئله این قشر، میزان حقوق دریافتی آن‌هاست که با توجه به حضور در مدارس حتی در ایام کرونا و طی مسافت‌های طولانی تا مدرسه و هزینه سنگین رفت و آمد، بسیار اندک است. در واقع حقوق ماهانه حدود ۴۰۰ هزار تومان که آن هم خیلی وقت‌ها به موقع پرداخت نمی‌شود، حتی هزینه رفت و آمدشان به مدرسه و خانه را تأمین نمی‌کند به طوری که مجبورند برای جبران هزینه‌ها به خانواده فشار بیاورند و یا آخر هفته‌ها کار کنند.

موضوع دیگری که سربازمعلم‌ها از آن گله‌مند هستند اینکه پس از دو سال خدمت و کسب تجربه کافی به حال خود رها می‌شوند و قانون هیچ‌گونه پیش‌بینی برای جذب آن‌ها در وزارت آموزش و پرورش نکرده است. علاوه بر این می‌توانید موضوع ایمن نبودن جاده‌ها و خودروهای عمومی را هم که هر از گاهی موجب حادثه و مصدومیت یا مرگ سربازمعلمان می‌شود به این موارد افزود.

باید حقوق سربازمعلم‌ها افزایش یابد

فرهاد بشیری، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی و مشاور مدیر کل ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش در گفت‌وگو با قدس ضمن اشاره به اینکه سربازمعلم‌ها با توجه به ظرفیت مناسب جوانی و علمی همواره کمک حال وزارت آموزش و پرورش بوده‌اند و خدمات خوبی هم ارائه می‌دهند، می‌افزاید: با این‌حال به منظور ارتقای سطح کیفی آموزش و پرورش کشور استخدام در این وزارتخانه طبق قانون صرفاً از طریق آزمون‌های استخدامی امکان‌پذیر است.

وی سپس به موضوع میزان حقوق سربازمعلم‌ها و تأخیر در پرداخت آن‌ها می‌پردازد و می‌گوید: با توجه به حجم تردد این‌گونه معلمان و همچنین گران شدن کرایه خودروها واقعاً حقوقی که سربازمعلم‌ها دریافت می‌کنند پاسخگوی نیازشان نیست و این موضوع نیز روی انگیزه‌شان برای تدریس تأثیر منفی می‌گذارد. بنابراین لازم است هم حقوقشان افزایش یابد و هم این که به موقع سر هر ماه پرداخت شود. برای این منظور هم وزارت آموزش و پرورش و هم دیگر دستگاه‌های مسئول باید هماهنگ عمل کنند. با وجود این اگر دولت احساس می‌کند برای افزایش حقوق سربازمعلم‌ها نیاز است مجلس ورود کند، لایحه‌ای در این خصوص ارائه دهد و مجلس هم چون این موضوع را مهم می‌داند و معتقد است سرباز نباید سربار خانواده باشد قطعاً کمک می‌کند تا مشکل حل شود.

ستاد نیروهای مسلح حقوق سربازها را تعیین می‌کند

ناصر سلمان زاده، مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی نیروی انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش در واکنش به میزان کم حقوق و مزایای دریافتی سربازمعلم‌ها و تأخیر در پرداختی آن‌ها و همچنین احتمال افزایش حقوق این قشر در سال تحصیلی ۱۴۰۰ به قدس می‌گوید: حقوق سربازمعلمان بر اساس قانون مدیریت کشوری است و از طریق ستاد نیروهای مسلح تعیین و پرداخت می‌شود. یعنی تعیین حقوقشان با کارکنان دولتی کاملاً متفاوت است. البته سال گذشته دو مرتبه افزایش حقوق داشتند که به میزان کارکنان دولت نبوده است. ضمن اینکه مشکلی بابت پرداخت حقوق این سربازان وجود ندارد، مگر اینکه پرونده افراد تکمیل نشده و یا در سامانه ثبت نشده باشد که موضوع به صورت موردی قابل پیگیری است.

وی در خصوص درخواست استخدام سربازمعلم‌ها در وزارت آموزش و پرورش پس از دوران خدمت آن‌ها، می‌گوید:استخدام در حوزه آموزش و پرورش صرفاً از طریق آزمون‌های استخدامی امکان‌پذیر است. البته یک بار آن هم در سال ۸۹ دولت چنین فرصتی به سربازمعلمان داد که در یک آزمون مانند آزمون افراد حق‌التدریسی شرکت کنند و در آخر نیز افراد توانمند پذیرفته شدند و پس از آن هم دیگر این اتفاق نیفتاد.

سلیمان زاده در خصوص برنامه آموزش و پرورش برای ارتقای سطح کیفی سربازمعلمان هم  می‌گوید: این افراد دو ماه دوره آموزشی و یک ماه هم دوره مهارت‌آموزی دارند، این موضوع به استان‌ها محول شده است البته چون الان در وضعیت شیوع کرونا قرار داریم برگزاری این دوره‌ها با مشکل روبه‌رو شده به همین دلیل ارائه آموزش‌ها به آن‌ها به صورت آنلاین انجام می‌گیرد؛ ضمن اینکه بسته‌های آموزشی به سربازمعلم‌ها داده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.