فعالیت کج‌دار و مریز سالن‌های سینمایی در یک سال و نیم اخیر، ضررهای مالی فراوانی را متوجه سینماداران کرده است به طوری که برخی از سینماداران اقدام به تعطیلی سینماهایشان کردند. در شرایطی که سینماداران در انتظار فیلم‌های تازه برای رونق گرفتن سالن‌های سینمایی هستند، تهیه‌کنندگان به‌ عنوان صاحبان آثار، حاضر به پذیرش ریسک اکران فیلم خود در شرایط بدون تضمین فعلی نیستند و ترجیح می‌دهند به امید فروش بالاتر، فیلم‌هایشان را برای اکران در دوران پساکرونا، نگه دارند. در شرایط کم‌رونق صنعت سینماداری، دو سینمای قدیمی مشهد هم تخریب شدند.

دوره سینمای تک‌سالنه تمام شده است

 سینما آسیا با عمری حدوداً ۶۰ ساله که در خیابان ارگ مشهد قرار داشت و مدت‌ها در تعطیلی به سر می‌برد، توسط مالک خود یعنی حوزه هنری تخریب شد. سینما قدس مشهد هم پس از ۵۱ سال فعالیت، اواخر سال گذشته توسط حوزه هنری به بخش خصوصی فروخته شد و مالک جدید هم تصمیم به تخریب این بنای قدیمی گرفت اما تخریب این دو سینمای تاریخی مشهد، واکنش‌هایی را در پی داشت. مخالفان این اتفاق را پاک کردن حافظه فرهنگی یک شهر و تخریب بخشی از هویت تاریخی دانستند و موافقان هم این تخریب را در راستای نبود تقاضا برای بازسازی ملک‌های در خطر ریزش، منطقی خواندند.

مجید مسچی، مدیرعامل مؤسسه سینماشهر که مجری بازسازی سینما هویزه مشهد به عنوان یکی از پردیس‌های سینمایی مجهز کشور بوده، در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: این سینماها مخروبه بوده‌اند به ویژه سینما آسیا، البته سینما قدس قابل بازسازی بود اما چون به بخش خصوصی واگذار شد، مالکش تشخیص داد که آن را تخریب کند و منع خاصی نداشته است.

پایان دوره سینماهای تک‌سالنه

او درباره اینکه سینماداری در شرایط فعلی توجیه اقتصادی دارد یا نه، خاطرنشان می‌کند: همه‌گیری کرونا موقتی است و امیدواریم که زودتر این دوران سخت به پایان برسد ولی تعطیلی سینماها در دوران کرونا، ضررهای مالی زیادی را متوجه سینماداران کرد. برخی از مشاغل در دوران کرونا دچار مشکل شدند و دولت با بسته‌های حمایتی کمک اندکی به آن‌ها کرد اما این بسته‌ها جبران خسارت‌هایشان را نمی‌کند.

او که امیدوار به احیای سینماها در دوران پساکروناست، توضیح می‌دهد: با عادی شدن شرایط در دوران پساکرونا، مردم دوباره عادت می‌کنند که به سینما بیایند.

مسچی در پاسخ به اینکه آیا سینماهایی بوده که در دوران کرونا و تعطیلی سالن‌ها، تغییر کاربری بدهند؟ می‌گوید: تا جایی که من اطلاع دارم، موردی برای تغییر کاربری وجود نداشته و درخواستی هم نشده است.

او توسعه پردیس‌های سینمایی را در راستای احیای سینما مؤثر دانسته و خاطرنشان می‌کند: میزان فروشی که فیلم‌ها در دوران کرونا داشتند مربوط به سینماهای چندسالنه است، سینماهای تک‌سالنه خیلی مورد توجه مردم نیست مگر موارد استثنایی.

وی می‌افزاید: سینماهای جدیدی که ساخته می‌شود همه چندسالنه هستند، سینماهای قدیمی هم که می‌خواهند زنده بمانند حتماً باید بازسازی شده و تبدیل به چندسالنه شوند، دوره سینمای تک‌سالنه تمام شده است.

نیاز یک‌سوم سینماهای کشور به بازسازی

مسچی با بیان اینکه بازسازی سینماهای قدیمی و چندسالنه کردن آن‌ها هزینه دارد اما توجیه اقتصادی هم دارد، می‌گوید: سینماداری که سینمای جدید می‌سازد یا سینمای قدیمی را بازسازی می‌کند، با همین قیمت بلیت و میزان مخاطب احتمالی، حساب و کتاب سرمایه‌اش را دارد و اگر برایش توجیه اقتصادی نداشته باشد، چنین کاری نمی‌کند پس حتماً توجیه اقتصادی دارد.

مدیرعامل سینماشهر درباره قیمت بلیت هم اضافه می‌کند: سینمادار دوست دارد قیمت بلیت آن قدر باشد که جبران هزینه‌هایش را بکند، مخاطب هم علاقه‌مند است تماشای فیلم برایش ارزان دربیاید اما نقطه تعادلی به نام قدرت خرید مردم وجود دارد که قیمت بلیت را مشخص می‌کند، اگر قیمت بلیت سینما بالا برود تعداد تماشاگران کم می‌شود، کما اینکه از سالن‌های VIP برخی پردیس‌های سینمایی هم چندان استقبال نشد.  او می‌گوید: صاحبان سالن‌های سینمایی قدیمی تمایل دارند که به سمت بازسازی و نوسازی بروند چون ظرفیت بالقوه‌ای برای جذب مردم به سینما داریم. در حال حاضر ۶۶۰ سالن سینمایی در کشور داریم که حداقل تا ۲هزار سالن، ظرفیت افزایش دارد. کشوری مانند ترکیه که جمعیتی مشابه جمعیت کشور ما دارد، ۳هزار سالن سینمایی دارد یعنی پنج برابر سالن‌های سینمایی ما.

وی با بیان اینکه همه سینماهای فعال کشور، نمایش دیجیتال دارند، عنوان می‌کند: از ۶۶۰ سینمای کشور حدود ۲۵۰ سینما نیاز به بازسازی دارند.

افق روشن توسعه سالن‌های سینما

مسچی، توسعه سالن‌های سینمایی را در قالب پردیس‌های داخل مجتمع‌های تجاری دارای توجیه اقتصادی دانسته و یادآور می‌شود: اینکه یک نفر زمین بزرگی را بخرد و در آنجا سینما بسازد، نه فقط در ایران که در هیچ کجای دنیا توجیه ندارد به این دلیل که زمین در مرکز شهر گرانقیمت است، اگر هم قرار باشد که سینما در زمینی خارج از شهر ساخته شود، دسترسی مردم به آنجا سخت است پس بهترین امکان برای توسعه سالن‌های سینمایی، راه‌اندازی سالن‌های سینما در مجموعه‌های تجاری است تا مکمل دیگر مراکز تفریحی و گردشگری در یک مجتمع باشد.  او معتقد است، مجتمع‌های تجاری که سینما ندارند واحدهای تجاری‌شان هم چندان رونقی ندارد چون کسی که قرار است در آن مجتمع، واحد تجاری بخرد نخستین پرسشش این است که این مجموعه تجاری، پارکینگ، سینما، فودکورت و هایپر دارد؟ این‌ها جزو ملزومات مجتمع‌های تجاری است و افق توسعه سینماها با این نگاه، افق روشنی است.

به باور وی، تمام سینمای تک‌سالنه کشور باید چندسالنه شوند و راه دیگری برای زنده ماندن ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.