قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به تلاش‌های شبانه‌روزی صورت گرفته طی ماه‌های اخیر برای بازسازی حرم مطهر حضرت رضا(ع) اظهار کرد: اینکه خروجی این تلاش‌ها مورد رضایت رهبر معظم انقلاب قرار گرفته و ایشان بر کتاب روایت تصویری بازسازی و مرمت حرم مطهر تقریظ نوشته‌اند، مایه افتخار همه خادمان رضوی است و خستگی این کار عظیم را از تن آنها بیرون کرد.

رضایت‌مندی رهبر معظم انقلاب از مرمت و بازآرایی حرم مطهر، مایه افتخار خادمان رضوی است

به گزارش قدس آنلاین، مالک رحمتی در مراسم تکریم دست‌اندرکاران بازآرایی و مرمت حرم مطهر رضوی و رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب "عمارت خانه خورشید" گفت: یکی از دغدغه‌هایی که رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب تولیت آستان قدس رضوی به آن اشاره داشته‌اند، "نگهبانی و مراقبت از گنجینه‌ منحصربه‌فرد هنر معماری و خطاطی و تزئین به کار رفته در بناها و فضاهای حرم مطهر" است که به عنوان یک مطالبه جدی و تکلیف مطرح شده و ما وظیفه داشتیم برای پاسخ به آن برنامه‌ریزی کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از کارهایی که تولیت محترم آستان به طور جدی برای آن وقت گذاشتند و با حساسیت ویژه آن را پیگیری می‌کردند، عینیت بخشی به این بخش از حکم رهبری بود که خوشبختانه در فرصت ایجاد شده در طول یک سال اخیر به ثمر نشست.

رحمتی افزود: با توجه به وقفه‌ و محدودیت‌هایی که به دلیل شیوع کرونا برای حضور زائران در حرم مطهر ایجاد شد، با وجود ناخشنودی از سلب شدن توفیق خدمت به زائران، ما این ایام را تبدیل به فرصت کردیم و با کار شبانه‌روزی و بی وقفه در آستان اتفاقات بزرگی در مرمت و احیای بخش‌های مختلف اماکن متبرکه رقم خورد که از تمام دست‌اندرکاران این پروژها تقدیر و تشکر می‌کنم.

ثمره تلاش ۱۲۰ هنرمند

وی ادامه داد: در این مدت ۱۲۰ هنرمند رشته‌های مختلف از جمله نقاشی و خطاطی، به طور شبانه‌روزی در کنار دیگر خادمان نقش‌آفرینی کردند و ثمره تلاش‌های آن‌ها خشنودی رهبر معظم انقلاب را به همراه داشته است.

محور همه فعالیت‌های آستان قدس، حرم مطهر است

وی تصریح کرد: در آستان قدس رضوی فعالیت‌های متعددی در حوزه فرهنگی، علمی، اجتماعی و وقف در حال انجام است اما محور اصلی همه فعالیت‌ها حول حرم مطهر تعریف می‌شود و این بارگاه ملکوتی است که در اولویت همه کارها قرار دارد، به همین دلیل است که باید به بهترین شکل از آن مراقبت شود. رحمتی ادامه داد: حرم مطهر رضوی یک سرمایه ملی است که در آن آثار هنری متعددی با عمر بیش از ۸۰۰ سال وجود دارد و نشان دهنده ارادت دیرینه هنرمندان و دلدگان به حضرت است و ما وظیفه داریم این هنر را با نگهداری و مرمت، برای نسل‌های آینده حفظ کنیم.

قائم مقام آستان قدس به روند اجرای طرح‌های مرمت حرم مطهر نیز اشاره کرد و گفت: بازسازی‌ها از روضه منوره آغاز شد و هر آنچه در حرم باید از آن محافظت شود، از ضریح مطهر گرفته تا قسمت‌های مختلف صحن‌ها و رواق‌ها مورد توجه قرار گرفت.

دریافت نظر کارشناسان و متخصصان

وی به مرمت توحیدخانه حرم، به عنوان یکی از کارهای شاخص انجام شده اشاره کرد و گفت: مشورت با صاحب نظران و متخصصان یکی از اصول مهم در اجرای پروژه‌های بازسازی بود و به عنوان نمونه  برای احیای توحیدخانه، نظرات بیش از ۳۰ متخصص دریافت شد. به همین علت است که می‌توانیم بگوییم با این دغدغه‌ها و حساسیت‌های لحاظ شده، حرم مطهر محل بهترین‌ها، اولین‌ها و زیباترین‌هاست و به همین دلیل است که خروجی کار موجب رضایتدمقام معظم رهبری شده است.

عشق و اراده مثال‌زدنی

رحمتی ادامه داد: در موفقیت حاصل شده سه عنصر نقش اساسی داشت، اولین آن، عشق به امام مهربانی‌ها بود که در وجود همه خادمان و دست‌اندرکاران موج می‌زد. دومین عامل، اراده قوی به وجود آمده بود و در راس آن تولیت معزز قرار داشتند که خودشان آستان همت بالا زدند و به طور جد پای کار ایستادند و سومین عامل، پاسداشت و حفظ هنر ایرانی اسلامی است که اگر این حساسیت وجود نداشت، شاید امروز این هنر ناب را نداشتیم.

حفاظت شایسته از گنجینه هنری حرم تداوم خواهد داشت

وی افزود: با توجه به حکم رهبر معظم انقلاب و دغدغه‌ تولیت محترم آستان، مطمئنا و حتما اقدامات مربوط به بازسازی، مرمت و حفاظت از امکان و بناهای حرم مطهر همچنان به عنوان یکی از اولویت‌ها در آستان قدس رضوی خواهد بود و تلاش می‌کنیم نگهبانان لایقی برای این گنجینه هنری باشیم.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.