با وجود کاهش قابل ملاحظه موارد بستری بیماران کرونایی در روزهای پایانی اردیبهشت و خرداد ماه اما چند روزی است ‌موارد سرپایی و بستری در بسیاری از شهرها مجدداً شیب افزایشی یافته است.

 شیوع موج پنجم کرونا در استان‌ها / پای ویروس دلتا به شهرها باز شد / طغیان کرونا در جنوب کشور

به گزارش قدس آنلاین، ثبت رکوردهای مربوط به تعداد بیماران بستری شده و مرگ و میر ناشی از کرونا در برخی استان‌ها نشان می‌دهد کشور در آستانه بحرانی تازه به نام پیک پنجم کرونا قرار دارد.‌

اما اگر بخواهیم واقع‌بینانه نگاه کنیم زنگ خطر موج پنجم کرونا ‌به صدا در آمده و هر لحظه امکان قرمز شدن تمام استان‌ها وجود دارد و عادی‌انگاری‌ها و عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی زنگ خطری جدی برای اوج‌گیری کرونا محسوب می‌شود و اگر شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند و رعایت دستورالعمل ها جدی گرفته نشود وضعیت کرونا در استان‌ها روز به روز وخیم‌تر خواهد شد.

براساس این گزارش، با توجه به بالابودن سرعت شیوع و گسترش دلتا ویروس، رعایت دستور العمل‌های بهداشتی همچنان بهترین راه برای مهار و مقابله با این بیماری و جلوگیری از گسترش آن در دیگر مناطق کشور است و در کنار افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تسریع در واکسیناسیون نیز می‌تواند در جلوگیری از مواجه شدن با موج پنجم بیماری در کشور موثر و مفید باشد.

رئیس جمهور روز چهارشنبه در نشست ستاد مقابله با کرونا ‌با تاکید بر ضرورت رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم و اعمال نظارت‌های جدی و دقیق در این زمینه از سوی دستگاه‌های مسئول و نظارتی بر استفاده از تجربیات گذشته در زمینه مهار موج‌های قبلی این بیماری تاکید و ابراز امیدواری کرد بدون اینکه وارد خیز بعدی شویم، توقف سیر نزولی را بهبود ببخشیم و بتوانیم با موج پنجم سریع‌تر مقابله کنیم که این در سایه رعایت پروتکل‌ها خواهد بود.

‌با توجه به فضایی که در آن قرار داریم، برای اینکه دچار محدودیت‌های قبلی نشویم و شهرها دوباره تبدیل به وضعیت قرمز نشوند نیازمند رعایت کامل پروتکل‌ها هستیم تا دوباره مجبور به اعمال محدودیت‌های شدید نباشیم.

‌ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی نیز با اعلام اینکه‌ نیمی از استان‌های کشور قرمز نیستند و تنها 62 شهرستان از 450 شهرستان سراسر ایران قرمز هستند که البته شنبه تعداد بیشتری از شهرها به رنگ قرمز می‌پیوندند، تاکید می‌کند نیمی از استان‌های کشور شروع موج جدید کرونا را تجربه می کنند، علی‌الخصوص این موضوع در استان‌هایی همانند تهران و مازندران روند صعودی دارد، در حال حاضر ویروس دلتا ( هندی ) در ایران و  90 کشور جهان مشاهده شده است.

اما فرشیدی‌ رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه ‌در حال حاضر سویه غالب کرونا در هرمزگان از نوع انگلیسی ‌است می‌گوید ‌با توجه به همسایگی مناطق شرقی استان با سیستان و بلوچستان و ترددهای میان استانی، احتمال ورود نوع هندی به هرمزگان بسیار زیاد است.‌ پیشتر یک مورد کرونای هندی در هرمزگان مشاهده شده بود که سریع شناسایی و اقدام های درمانی لازم انجام شد.‌ تا به این لحظه نیز مورد جدیدی مشاهده نشده ، اما این به معنای نبود این ویروس در استان نیست، ممکن است مواردی باشند که هنوز شناسایی نشدند. ‌

‌ متاسفانه استان‌های جنوبی کشور به ویژه هرمزگان و سیستان و بلوچستان در آغاز پیک پنجم کرونا قرار گرفته‌اند و متاسفانه دماوند، فیروزکوه و آمل نیز از قسمت بالایی کشور به رنگ قرمز کرونایی درآمدند و به دلیل کمبود امکانات و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به دنبال گرمای هوا شاهد چنین وضعی در سیستان و بلوچستان هستیم.‌ از سوی دیگر امکان اینکه سوش هندی ویروس سبب بروز چنین وضعیتی باشد نیز وجود دارد.مبتلایان به نوع جهش کرونای هندی، شدت علائم بیشتری را تجربه می‌کنند و از نظر مرگ و میر هم می‌توان گفت میزان مرگ و میر بیشتری دارد.‌

گسترش نوع جهش‌یافته ویروس کرونا موسوم به دلتا استان خراسان رضوی را در وضعیت هشدار و آستانه موج پنجم شیوع کرونا قرار داده است.رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد می‌گوید در حال حاضر کرونای دلتا در مشهد گسترش پیدا کرده و به احتمال زیاد در روزهای آتی وضعیت این شهر از نظر شیوع کرونا قرمز خواهد شد.

آخرین وضعیت استان‌ها

با وجود  کاهش قابل ملاحظه موارد بستری بیماران کرونایی  در روزهای پایانی اردیبهشت و خرداد ماه اما چند روزی است ‌موارد سرپایی و بستری در بسیاری از شهرها مجدداً شیب افزایشی یافته  است و اکثر روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی نسبت به شیوع ویروس دلتا هشدار داده‌اند و خواستار تشدید محدودیت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی شده‌اند چرا که این ویروس از قدرت کشندگی بالایی به ویژه برای جوانان برخوردار است.

‌استان کرمان‌

‌براساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده از 23 شهرستان استان کرمان، 9 شهرستان بم، رودبار جنوب، قلعه گنج، منوجان، عنبرآباد، کرمان، ارزوئیه، سیرجان و رفسنجان در وضعیت قرمز، 10 شهرستان کهنوج، فاریاب، جیرفت، رابر، بافت، بردسیر، ریگان، نرماشیر، شهربابک و زرند در وضعیت نارنجی و 4 شهرستان راور، کوهبنان، انار و فهرج، ریگان در وضعیت زرد قرار دارند و به گفته مسئولان کرونا در استان کرمان برای پنجمین بار، خیز برداشته و مناطق مختلف، یکی پس از دیگری به رنگ قرمز پرخطر درمی‌آیند.

علی زینی‌وند استاندار کرمان با اشاره به وضعیت کرونایی استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: جنوب و شرق استان کرمان نیز دارد به همین سمت پیش می رود و وضعیت بسیار نگران کننده است.

وی با اشاره به اینکه گفته می شود تمردهایی می شود، افزود: به عنوان حاکمیت تا جایی که می توانیم، مصوبه داریم و کارهای را دنبال می کنیم اما جایی که مردم در منازل خود رعایت نمی کنند، خودشان می دانند و مسئول هستند.

استاندار کرمان با تأکید بر اینکه باید در دو سه هفته آینده شدیدترین محدودیت ها را اعمال کنیم تا ببینیم دو هفته آینده وضعیت ما چه می‌شود بیان کرد: در فعالیت صنوفی که محل تجمع نیستند، گشایش بشود اما جاهایی که تجمعی هستند و کمیته اقتصادی تصمیم گرفته، باید محدودیت ایجاد شود.

وی افزود: ادارات حتما طرح دورکاری را با طرح مدیریت هوشمند تطبیق بدهد و نیروها به همین صورت سر کار بیایند و دادگستری جاهایی که تجمع است، محدود کنند و فرمانداران هر اداره، دفتر پیشخوان و محلی را که محل تجمع است، اجازه دارند تعطیل کنند.

زینی‌وند با بیان اینکه نیروی انتظامی باید کمک و تقویت شود تا موارد کنترل ترددها به خوبی انجام شود بیان کرد: وضعیت اکثر شهرهای استان قرمز و یا فوق قرمز است و پیش‌بینی می‌شود با توجه به گزارشات علوم پزشکی، همه شهرها به این سمت برود.

وی بیان کرد: مردم تجمعات را گزارش بدهند و از مردم درخواست داریم از برگزاری مراسم خودداری کنند و اگر مردم دو هفته همکاری و همراهی کنند، از این شرایط عبور می کنیم.

محمدصادق بصیری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی و جانشین ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا اظهار داشت: در مناطق زرد کرونایی، گروه شغلی 4 تعطیل و دورکاری یک سوم ادارات باید اجرا شود؛ درمناطق نارنجی نیز گروه‌های شغلی 3و4 تعطیل بوده و دورکاری ادارات یک دوم اجرا می‌شود و درمناطق قرمز همه مشاغل جز گروه یک تعطیل بوده و دورکاری ادارات به دو سوم کاهش می یابد.

جانشین ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا افزود: با توجه به آسیب مشاغل در ایام کرونایی ، تمهیداتی اندیشیده شده از جمله اینکه مشاغل گروه 2 در مناطق قرمز اجازه دارند تا ساعت 15 فعال باشند .

وی از تداوم طرح ممنوعیت ترددها خبرداد و گفت : ورود خودروهای غیر بومی به شهرستان‌های نارنجی و قرمز ممنوع و طرح ممنوعیت تردد شبانه از ساعت 22 تا 3 بامداد در همه شهرها برقرار و لازم الاجراست.

حمیدرضا رشیدی‌نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز با بیان اینکه بروز و شیوع جدی بیماری کرونا در منطقه را شاهد هستیم که از جنوب استان آغاز شده و اکثر شهرهای پرجمعیت استان را درگیر کرده است اظهار داشت: روز به روز بر شدت بیماری در استان افزوده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه براساس سرایت پذیری و ایجاد بیماری، به احتمال خیلی زیاد ویروس از نوع دلتا (هندی) در استان کرمان است گفت: برخی نمونه‌ها به تهران ارسال شده اما براساس پترن ایجاد بیماری و سرعت شیوع آن به لحاظ تشخیص بالینی می‌گوییم نوع ویروس جهش یافته دلتا است چراکه واگیری ویروس بیشتر است و علناً اعلام شده مرگ و میر نسبت به نوع ویروس چینی و انگلیسی بیشتر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: علت اینکه بیماران کمتر نسبت به پیک‌های قبلی دچار مرگ می‌شوند، این است تعداد قابل توجهی از افراد سنین بالا واکسینه شده و70 درصد سالمندان بالای 70 سال در استان کرمان واکسن دریافت کردند.

وی با بیان اینکه در روزهای گذشته حدود 800 بیمار در کل استان کرمان بستری بودند و اکنون تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های استان به هزار و 118 بیمار رسیده است گفت: بیشترین شلوغی و ازدحام بیماران را در منطقه جیرفت و بم داریم.

رشیدی‌نژاد با اشاره به اینکه در دو هفته گذشته موارد مثبت بیماران سرپایی نیز در استان افزایش یافته است افزود: قبلاً از هر 100 نفر مراجعه سرپایی 20 نفر مثبت بود و اکنون به 40 نفر مثبت رسیده است.

وی بیان کرد: اگر موارد ابتلا به کرونا سرسام‌آور باشد، مجبور می‌شویم از مراکز نقاهتگاهی استفاده کنیم که قطعاً سطح خدمات پایین می‌آید و امیدواریم به آن مرحله نرسیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: هنوز بحران تخت در جنوب استان اعلام نشده و در شرق استان هنوز مشکل تخت نداریم و امیدواریم به همین حد بیماری متوقف شود و موارد افزایش پیدا نکند.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان نیز با بیان اینکه بیماری از جنوب استان کرمان به دیگر مناطق در حال انتقال است اظهار داشت: روند ابتلا به کرونا در استان به گونه‌ای است که به احتمال زیاد هفته آینده وضعیت استان بدتر شود.

وی با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا بیان کرد: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 596 مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد 297 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: 44 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 147 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 53 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 55 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 112 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 23 هزار و 727 مورد رسیده است.

وی به فوت 11 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 3 هزار و 130 نفر رسیده است.

شفیعی تصریح کرد: دو استان همجوار ما یعنی هرمزگان و سیستان و بلوچستان در وضعیت نارنجی، قرمز و فوق قرمز قرار دارند و رفت و آمد و مراودات بین این دو استان با استان کرمان نگران کننده است.

هادی شهسوارپور فرماندار بم نیز با بیان اینکه این شهرستان از نظر رنگ بندی در حالت قرمز پررنگ قرار دارد و محدودیت‌ها به مدت یک هفته از امروز در این شهرستان اعمال می‌شود اظهار داشت: تعطیلی ادارات مربوط به پنجشنبه است و در هفته آینده به شکل دورکاری خدمات رسانی آن‌ها انجام خواهد شد.

وی عادی انگاری، برگزاری جلسات انتخاباتی و همچنین دورهمی خانگی نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در 2 هفته گذشته را از عوامل شیوع این بیماری دانست و تصریح کرد: طبق مصوبه ستاد کرونا با توجه به وضعیت قرمز پر خطر کرونایی از روز گذشته همه ورودی‌های منطقه گردشگری دهبکری در منطقه مسدود است و از ورود افراد غیر بومی جلوگیری می‌شود.

فرماندار بم بیان کرد: ورودی و خروجی شهرستان توسط نیروی انتظامی مسدود است و از هر گونه تردد غیرضروری در محورهای بم-کرمان، بم - زاهدان و برعکس خودداری خواهد شد.

استان بوشهر

‌سعید کشمیری رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به آغاز خیز پنجم ویروس کرونا در استان بوشهر اظهار داشت: افزایش دمای هوا سبب استفاده از کولر گازی و بسته شدن درب‌ها از جمله پنجره شده و این مهم زمینه انتشار ویروس کرونا را فراهم کرده که باید در فضاهای بسته از تهویه استفاده شود.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر با بیان اینکه روز گذشته 94 بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شدند گفت: از این مبتلایان 54 مورد آنان به کرونا مثبت، قطعی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از بستری 384 در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: در بخشی از بیمارستان‌های استان بوشهر تخت‌های بستری تکمیل شده که نگرانی‌ها را افزایش داده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون 50 بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند خاطر نشان کرد: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، 19 نفر در وضعیت حاد قرار دارند و با کمک دستگاه تنفس می‌کنند.

کشمیری از ثبت 3 مورد فوت دیگر ناشی از ابتلا به کرونا در استان بوشهر خبر داد و افزود: 3 خانم روز گذشته بین سن 50 تا 65 سال به سبب ابتلا به کرونا جان باختند و در این مدت 88 بیمار با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر تعداد فوتی‌های ناشی از ابتلا به کرونا در استان را تاکنون یک‌هزار و 263 نفر دانست و بیان کرد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون 54 هزار نفر در استان بوشهر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که حال بیش از 85 درصد آنان بهبود یافته است.

رئیس‌ دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به آغاز خیز پنجم کرونا از طغیان این ویروس در استان بوشهر خبر داد و گفت: اکنون 90 درصد شهرستان‌های 10 گانه استان بوشهر قرمز و تنها شهرستان بوشهر نارنجی کرونایی است که افزایش مبتلایان و تغییر رنگ‌بندی به شرایط بسیار پرخطر نشان از بی‌توجهی نسبت به دستورالعمل‌های بهداشتی است.

وی استفاده مکرر از ماسک در محافل و نشست‌ها، فاصله‌گذاری اجتماعی، پرهیز از مسافرت و دورهمی برای مقابله با کرونا را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: تنها را مصون ماندن از ابتلا به بیماری کرونا رعایت شیوه‌نامه بهداشتی است.

کشمیری، شناسایی روزانه حدود 400 نفر مشکوک به بیماری کرونا در استان بوشهر را نگران کننده دانست و خاطر نشان کرد: از این تعداد به طور متوسط روزانه 100 نفر بستری می‌شوند که بسیار نگران کننده است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر از ادامه واکسیناسیون علیه کرونا خبر داد و خاطر نشان کرد: با تحویل 30 هزار دوز واکسن از فردا شنبه 12 تیر ماه واکسیناسیون گروه‌های تعیین شده بر اساس سند ملی شدت می‌گیرد و این روند برای سایر اقشار مردم ادامه دارد.

استان سمنان

‌رضا چمن، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود از شناسایی 30مورد قطعی کرونا در شاهرود و میامی خبر داد و ابراز کرد: در 24ساعت گذشته 120نفر با علائم کرونا به بیمارستان مراجعه که 30نفر قطعاً تشخیص کرونا درباره آنها داده شده و 10نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

وی وضعیت شیوع کرونا در سطح کشور و آغاز موج جدید آن را نگران‌کننده خواند و افزود: نگران گسترش وضعیت قرمز به شهرستان‌های شاهرود و میامی هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با اشاره به وضعیت زرد میامی و وضعیت نارنجی‌رنگ کرونا در شاهرود گفت: مردم باید بیش از پیش به رعایت پروتکل‌ها و مسائل بهداشتی توجه داشته باشند.

چمن از مردم خواست تا از تجمعات دوری کنند و دور دورهمی های خانوادگی را خطی قرمز بکشند.

وی تأکید کرد: استفاده از ماسک، شست‌وشوی دستان و دوری از گردهمایی‌ها، تجمع‌ها و مهمانی‌ها می‌تواند ریسک شیوع بیماری را کاهش و تعداد کمتری را مبتلا به این بیماری کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با اشاره به ادامه روند واکسیناسیون کرونا با دریافت محموله جدید واکسن در کشور و شهرستان شاهرود گفت: تاکنون 27هزار و 775دوز واکسن کرونا تحویل گرفته که از این تعداد 25هزار و 391دوز برای تزریق به گروه‌های هدف استفاده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.