۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 759457

گفته می شود گرما عامل بیش از یک سوم مرگ و میرها در جهان است کدام کشورها بیشترین جان باختگان گرما را دارند؟

قربانیان خورشیـــــــد !

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه خراسان در گزارشی به میزان مرگ و میر در جهان بر اثر گرمای زیاد پرداخته است که در ادامه متن آن را می خوانید:

 گرمای بی سابقه هوا در کانادا باعث شده بیش از ۲۰۰ نفر جان خود را از دست بدهند. روز گذشته هم تصاویری از مردم دهلران که دمای ۵۰ درجه را تجربه می کنند در فضای مجازی دست به دست شد، شهرستانی که طی هفته های گذشته در بعضی روزها گرم ترین شهر کشور معرفی شده است. البته معاون دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست هم هشدار داده که تا ۲۰ سال آینده ،دمای هوا در مناطق مختلف کشورمان بین ۳.۵ تا ۸ درجه سانتی گراد افزایش می یابد. امروز در این گزارش در کنار بررسی قربانیان گرما از ژاپن تا کانادا به اظهارنظرهای برخی از  کارشناسان پرداخته ایم.

زندگی در دمای ۵۰ درجه دهلران

«دهلران» نام یک شهرستان مرزی در جنوب استان ایلام است که در کنار منابع عظیم نفت و گاز و کشاورزی به گرمای وحشتناک هوا نیز شهرت دارد.گرمای هوای دهلران بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده از سوی سازمان هواشناسی در برخی روزهای تابستان امسال حتی به بالای ۵۰ درجه  می‌رسد. قطعی برق و گرمای طاقت فرسایی که آسفالت را هم ذوب می‌کند سبب شده تا مردم شهرستان دهلران گرمای جهنمی واقعی را تجربه کنند. از ابتدای تیر امسال تاکنون ۶ روز با دمای بالای ۵۰ درجه در این شهرستان ثبت شده و طی هفته‌های گذشته این شهرستان در بعضی از روزها گرم‌ترین شهر کشور نیز معرفی شده است. تصاویری از مردم این شهر در یکی از روزهای بالای ۵۰ درجه توسط خبرگزاری مهر منتشر شده است

قربانیان گرما از ژاپن و ایتالیا تا هند و کانادا

کشورهای متعددی هستند که آمار خیره کننده ای از مرگ و میر به خاطر گرما را به ثبت رسانده اند. از جمله رویداد تاریخی مرگ بیش از ۱۵۰۰ فرانسوی در آگوست سال ۲۰۰۳. اما نگاهی به  گزارش های مرگ و میر ناشی از گرما حاکی از نکات جالب توجهی است. یکی از نکات قابل توجه این است که بدانیم گرما جان همه را می گیرد؛ حتی اگر شهروند کشورهای ثروتمند «جی بیست» باشید (از جمله ایتالیا، ژاپن و هند که در گزارش آمده). برای مثال تنها در دوهفته اول مرداد دو سال پیش ۱۰۰ نفر در هند جان خود را به علت گرما از دست دادند.

 هند سالی ۵۰۰نفر

یکی از بالاترین ارقام ثبت شده مرگ به خاطر گرما در هند، متعلق به سال ۲۰۱۵ است که حدود ۱۸۰۰ نفر جان خود را از دست دادند. به گزارش «تایمز آف ایندیا» براساس آمار رسمی که سال ۲۰۱۹ منتشر شده در ۱۰ سال اخیر بیش از شش هزار نفر از مردم هند ،جان خود را براثر گرما از دست دادند. در همان تابستان داغ ۲۰۱۵ در پاکستان دو هزار نفر قربانی گرما شدند. علاوه بر این طی سال های گذشته به صورت میانگین بیش از ۵۰۰ نفر جان خود را بر اثر گرما در این کشور از دست داده اند.

ایتالیا سالی بیش از ۲۰۰۰ نفر

شاید شوکه شوید؛ وقتی بدانید «ادواردو زانکینی» نایب رئیس ملی انجمن محیط زیست ایتالیا در گزارشی رسمی اعلام کرده که از سال ۲۰۰۵ تا سال ۲۰۱۶ میلادی موج شدید گرما در ۲۳ شهر ایتالیا ، جان ۲۳ هزار و ۸۸۰ نفر را گرفت. این یعنی گرما جان حدود شش هزار و ۵۰۰ ایتالیایی را بین سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ گرفته است.

ژاپن مرگ کهن سال ها

در این میان ژاپنی ها که از زلزله جان سالم به در می برند نیز  از قربانیان گرما هستند. در هفته جاری ۱۱ ژاپنی زیر تیغ آفتاب جان داده و  پنج هزار و۶۰۰نفر از آن ها در بیمارستان ها تحت مراقبت قرار گرفته اند. ژاپن دقیقا یک سال پیش ۸۰ شهروند خود را به علت گرما از دست داد که البته عمدتا از افراد کهن سال بودند.

شکستن رکورد گرما در کانادا

در کانادا هم این روزها هوا به نزدیک ۵۰ درجه رسیده و جان بسیاری از مردم این کشور را گرفته است. شهرستان لیتون در ۲۶۰کیلومتری ونکوور، از سه شنبه هفته گذشته تا کنون با ثبت گرمای ۶/ ۴۹ درجه، رکورددار سطح دما در کانادا بوده این در حالی است که آخرین رکورد در این کشور به سال ۱۹۳۷ و ثبت دمای ۴۵درجه بر می گردد. به گزارش خبرگزاری فارس، پلیس کانادا اعلام کرد که حدود ۲۳۳ نفر ظرف چهار روز بر اثر موج بی‌سابقه گرما در کانادا جان خود را از دست داده‌ که اغلب این قربانیان از ساکنان غرب کانادا به ویژه شهر «ونکوور» با ۱۳۴ قربانی بوده اند.

گرم‌ترین دوران زمین طی ۲۰۰۰ سال گذشته

کارتر بیز، نویسنده و کمدین آمریکایی در توئیتی می نویسد: ‏«بعضی ها شاکی هستند که این گرم ترین تابستان ۱۲۵ سال گذشته بوده. اما من دوست دارم فکر کنم این خنک ترین تابستان ۱۲۵ سال آینده خواهد بود.... نیمه پر لیوان» اما این طنز تلخ، بسیار به واقعیت نزدیک است. موسسه هواشناسی پستدام آلمان می‌گوید،  پنج تابستان داغ از قرن پانزدهم میلادی تاکنون همگی ظرف ۱۹ سال گذشته (قرن بیست و یکم) روی داده است. روزنامه لوموند فرانسه در گزارشی با استناد به تحقیقات گروهی از پژوهشگران معتقد است که زمین گرم‌ترین دوران خود را طی ۲  هزار سال گذشته تجربه می‌کند. بر این اساس، نه فقط این گرم شدن هوا از لحاظ «دامنه» و «سرعت» خود بی‌سابقه است؛ بلکه از نظر جهانی بودن آن نیز بی‌مانند است. هرچند پیش از این دوره‌هایی از گرم شدن یا سرد شدن در زمین وجود داشته، اما هرگز به   صورت همزمان در نقاط مختلف زمین نبوده است. به عنوان مثال در دوران قرون وسطی یک دوره گرمایی وجود داشته که ۴۰ درصد از کره زمین مشمول آن می‌شده است. این درحالی است که اکنون ۹۸ درصد کره زمین گرفتار چنین تغییراتی است. یورو نیوز در گزارشی نوشته که تغییرات اقلیمی، عامل ۳۷ درصد از مرگ و میرهای ناشی از گرما در جهان است. همچنین در این گزارش آمده که بیشترین درصد مرگ و میر ناشی از گرما و تغییرات آب و هوایی در شهرهای آمریکای جنوبی، جنوب اروپا و جنوب آسیا رخ داده است. سائوپائولو در برزیل با متوسط سالانه ۲۳۹ مرگ، بیشترین تلفات ناشی از بالا رفتن گرما را در میان شهرهای جهان داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.