مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشورا گفت: مسئله زیارت، عامل برقراری ارتباط بین مأموم و امام، نشانگر مودت، محبت و ارادت ما نسبت به امام و وسیله خودسازی و تطهیر نفس است.

زیارت نشانه محبت زائر به امام و وسیله خودسازی و تطهیر نفس است/ مسؤولان ما باید سیره اخلاقی امام رضا(ع) را نصب العین خود قرار دهند

آیت الله محمدحسن اختری مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشورا و دبیرکل سابق مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین به مناسبت روز زیارتی خاص امام رضا علیه السلام در روز بیست و سوم ماه ذی القعده به بیان اهمیت زیارت پرداخت و تصریح کرد: زیارت یکی از وظایف ما نسبت به اولیای خدای متعال است و باید به آن پایبند باشیم؛ زیرا زیارت باعث ایجاد ارتباط می شود و نشانه علاقمندی، مودت، محبت و ارادت ما نسبت به امام است.

آیت الله اختری افزود: این وظیفه را خداوند در قرآن کریم بر مسلمانان واجب قرار داده و به عنوان وظیفه ای از ما در قبال ذوی القربی پیامبر اکرم صل الله علیه وآله وسلم فرض کرده است. خداوند خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید: «قل لاأسئلکم علی اجرا الا المودة فی القربی». بنابراین مسئله زیارت، عامل برقراری ارتباط بین مأموم و امام و نشانگر مودت، محبت و ارادت ما نسبت به امام است، در نتیجه تقرب به خداوند متعال نیز تحقق می‌یابد. این یک اصل است که در همه زیارت ها صدق می کند.

اهمیت و ثواب زیارت از بیان پیامبر(ص)

مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشورا با اشاره به روایاتی از پیامبر اکرم(ص) در باب اهمیت و ثواب زیارت توضیح داد: پیامبر(ص) فرموده اند: هرکس مرا پس از مرگ من زیارت کند، مانند کسی است که مرا در زمان حیات زیارت کرده است. در مورد زیارت امام رضا(ع) هم روایات متعددی هم از پیامبر وارد شده و فرموده‌اند: بخشی از وجود من در سرزمینی در طوس قرار می گیرد که هر کس او را زیارت کند، خداوند بهشت را بر او واجب خواهد کرد. همچنین ائمه اطهار علیهم السلام بر زیارت امام رضا(ع) تأکید کرده اند. در منابع روایی اهل سنت هم از امام رضا(ع) روایت شده است که فرمود: هرکس مرا در طوس زیارت کند، من در سه جا به کمک او خواهم آمد. یکی هنگام حشر و زمانی که همه مردم در صحرای محشر جمع می شوند، من در کنار او حاضر خواهم شد و او را از هراس روز قیامت نجات خواهم داد؛ زمان دیگر، وقت عبور از صراط است و زمان دیگر، وقتی است که نامه اعمال انسان ها به او داده می‌شود و زمان حساب و کتاب فرا می رسد، من آنجا به داد زائر خود خواهم رسید.

وی در ارتباط با روز خاص زیارتی امام رضا(ع) نیز گفت: انسان هر زمان که به زیارت مشرف شود، ثواب و اجری که برای زائر قرار داده شده و حقی که زائر در پیشگاه مزور دارد، به او تعلق می‌گیرد اما در طول سال روزهای مخصوصی برای زیارت وجود دارد که ما از حکمت آن خبر نداریم و روز خاص زیارتی هر کدام از ائمه قرار داده شده است که برای امام رضا(ع) یکی از این روزهای خاص زیارت ایشان، بیست و سوم ذی القعده است.

ویژگی های یک زیارت تأثیرگذار

آیت الله اختری در ارتباط با ویژگی های یک زیارت تاثیرگذار در زندگی زائر توضیح داد: در فلسفه زیارت یکی از جهاتی که بر آن تأکید می شود، همسوسازی خود با مزور است؛ ما وقتی به یک مجلس مهمی دعوت می شویم، تلاش می کنیم تا در آن مجلس متناسب با شرایط آن مجلس حاضر شویم و خود را پیراسته و آراسته می کنیم، بنابراین وقتی می خواهیم به زیارت ائمه علیهم السلام برویم باید تلاش کنیم تا خود را به نحوی با آنها همسو کنیم و به گونه ای باشیم که آنها می خواهند، باید خودمان را تطهیر کنیم، باید از لحاظ ظاهری آراسته باشیم و در باطن نیز خودمان را از آلودگی های پاک کنیم، توبه کنیم، همانطور که به ظاهر خود می‌رسیم باید درونمان را هم جلا دهیم و از رذیلت ها و بی اخلاقی ها دور باشیم؛ لذا باید سعی کنیم خودمان را اصلاح و تطهیر کنیم تا وقتی نزد امام خود می رویم، با ایشان صادقانه صحبت کنیم و آنچه در زیارت آمده را وقتی می‌خوانیم به گونه‌ای نباشد که خدای ناکرده در برابر امام معصوم دروغ بگوئیم و آنگونه نباشیم. زیارتی تأثیر گذار است که ما قبل و پس از آن تلاش کنیم تا خودمان را در مسیر ائمه و امام رضا(ع) قرار دهیم.

مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشورا تأکید کرد: بنابراین مسئله زیارت اضافه براینکه نشانه ابراز مودت، محبت و ارادت به امام است، وسیله ای برای خودسازی، تطهیر، اصلاح جسمانی و نفسانی خود است؛ ما به زیارت می رویم تا تأکید کنیم که ما پیرو شما و تابع مسیر شما هستیم و گام در مسیر دشمنان شما نخواهیم گذاشت و خود را برای نزدیک شدن به ائمه علیهم السلام می‌سازیم.

گلچینی از سیره اخلاقی و تربیتی امام رضا(ع)

وی در پایان به بیان گلچینی از سیره اخلاقی و تربیتی امام رضا(ع) پرداخت و گفت: ما می دانیم که ائمه اطهار علیهم السلام گل سرسبد جوامع و بشریت، امام و پیشوا هستند و در قله قرار دارند؛ آنها جایگاه رفیعی دارند که دیگران از رسیدن به آن مقام عاجز هستند. مأمون عباسی همیشه خود در برابر امام رضا(ع) به علم و جایگاه رفیع ایشان اذعان می‌کرد و می‌گفت من این مناظره ها را برگزار می‌کنم تا دیگران به جایگاه رفیع شما پی ببرند و شما را بشناسند. همچنین وقتی بنی عباس به او ایراد گرفتند که چرا علی بن موسی الرضا(ع) را ولی عهد خود قرار دادی گفت که من در میان همه خلق خدا، بررسی کردم هیچکس را در مقام و جایگاه و منزلت علی بن موسی الرضا پیدا نکردم و دیدم که او در همه جهات از همه بالاتر هستند، پس می‌بینیم که حتی دشمنان هم اذعان داشته‌اند که ائمه علیهم السلام در جایگاهی قرار دارند که هیچ کسی را به آن جایگاه راهی نیست. بنابراین یکی از مراتب این جایگاه، موضوع اخلاقی و زیستی است که همه رفتارها و تعاملات آنها با مردم الگوی تمام عیار برای ما هستند و تمام فضایل اخلاقی و انسانی در آنها جمع است.

آیت الله اختری تصریح کرد: امام علی علیه السلام در مورد جایگاه خود و امام معصوم می‌فرماید که من مانند مرکز و محور دایره هستم. ما هم اعتقاد داریم که امام نقطه مرکزی و اصلی دایره وجود است که همه امور از او سرچشمه می گیرد. در مورد فضایل اخلاقی و زیستی امام رضا(ع) هم نقل شده است که ایشان روی حصیر و پوست می خوابید. راوی نقل می کند وقتی امام نشسته بود و دیگران به خدمت ایشان می رسیدند، ایشان پیش هیچکس پای خود را دراز نمی‌کرد، مانند متکبران تکیه نمی‌داد، هیچ وقت صدای خود را به خنده بلند نمی‌کرد، هیچکس کلمه ناشایستی را از زبان ایشان نشنید و در معاشرت با دیگران تمام آداب و اخلاق را رعایت می کرد. ایشان حتی با خدام خود می‌نشست و با آنها غذا می‌خورد. این بود که یکی از القاب مشهور ایشان امام رئوف است و رأفت و مهربانی ایشان شامل حال همگان می شد. بنابراین کسانی که به ویژه مسئولیتی دارند و محوری برای دیگران هستند باید این نکات اخلاقی امام رضا(ع) را نصب العین خود قرار دهند و اصول اسلامی و اخلاقی را رعایت کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.