روندی که افزایش قیمت برنج وارداتی در ماه گذشته طی کرده است اگر چه نشان از گرانی حداقل ۷۸ درصدی این کالای مصرفی مردم دارد اما از سرعت رشد قیمت آن نسبت به قبل کاسته شده است.

افزایش قیمت برنج وارداتی به ۷۸ درصد رسید

به گزارش قدس آنلاین، برنج وارداتی از جمله یکی از اقلامی است که بیش از یکسال پیش از لیست دریافت کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج و با ارز نیمایی وارد می‌شود و افزایش قیمت قابل توجهی را پشت سر گذاشته به طوری که از حدود ۸۰۰۰ تومان در هر کیلو به بیش از ۳۰ هزار تومان هم رسید.

این در حالی است که بررسی قیمت برنج در تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از قیمت کالاهای خوراکی در خردادماه نشان می‌دهد که افزایش ۷۸.۵ درصدی قیمت نسبت به سال گذشته ثبت شده است؛ به طوری که قیمت هر کیلو از این کالا در خرداد  پارسال به طور متوسط ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان بوده که به ۲۴ هزار و ۶۰۰ در اردیبهشت‌ امسال و ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان در خرداد افزایش یافته است.

این در شرایطی است که افزایش قیمت برنج وارداتی در اردیبهشت در مقایسه با اردیبهشت‌ماه پارسال ۱۰۶ درصد گزارش شده بود و بیانگر کاهش تورم نقطه به نقطه این کالا است.

اما در رابطه با برنج ایرانی متوسط قیمت هر کیلو در خردادماه سال گذشته حدود ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان و در اردیبهشت‌ سال جاری ۳۶ هزار و ۱۰۰ و خردادماه ۳۶ هزار و ۸۰۰ تومان بوده که نشان می‌دهد این کالا در مقایسه با خرداد پارسال ۴۲.۳ درصد افزایش قیمت دارد.

بر اساس این گزارش در خرداد، قیمت برنج ایرانی در بازار حتی با ۴۴ هزار و ۵۰۰ و برنج خارجی تا بیش از ۳۰ هزار تومان نیز گزارش شده است.

اما بررسی آخرین وضعیت واردات برنج در آمار گمرک ایران از این حکایت دارد که در سال گذشته ۹۳۶ هزار و ۸۰۹ تن برنج به ارزش ۸۶۸ میلیون و ۵۳۳ هزار دلار واردات انجام شده است.

در آخرین گزارش سال جاری در فروردین امسال نیز میزان واردات برنج ۹۹ هزار تن به ارزش یک میلیون دلار بوده و حدود ۴۰  هزار تن برنج در بنادر دپو شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.