قطعی پی‌درپی، غیرعادی و بدون برنامه برق در بسیاری شهرها آن‌هم در اوج گرما مسئله‌ای است که این‌روزها داد مردم را درآورده است. هر چند دولت در فراری رو به جلو استخراج رمزارزها، تحریم، خشکسالی و... را بهانه قرار داده و روحانی گفته وزارت نیرو بی‌تقصیر است!

دولت برای تولید برق «نیرو» نگذاشت

اما کارشناسان امضای «توافق پاریس» برای کاهش نیروگاه‌ها و کم‌کاری دولت در ساخت نیروگاه‌های جدید طبق سند چشم‌انداز انرژی کشور و همچنین مدیریت بسیار ضعیف دولت را به عنوان عامل اصلی در این اتفاق می‌دانند. حسن روحانی ولی در جلسه روز گذشته هیئت دولت ادعا کرد در هشت سال گذشته بیش از حد متوسط دولت‌های پیش، ظرفیت تولید برق افزایش یافته است! وی همچنین گفت در یک کشور اروپایی بودم که ۲۴ ساعت برق کل کشور رفت! سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور منتخب اما در دیدار روز گذشته خود با وزیر نیرو ضمن ابراز نگرانی جدی، نسبت به ضرورت رفع مشکلات پیش آمده تأکید کرد و درباره اقدام‌های این وزارتخانه برای عدم تداوم این وضعیت و تأمین برق مورد نیاز کشور، گزارش خواست.

کم کاری دولت در بخش تولید

انتقاد از ولنگاری در حوزه مدیریت برق در حالی است که برخی از کارشناسان معتقد هستند دولت روحانی در روزهای آخر زمامداری‌اش عملاً بسیاری از حوزه‌ها را به حال خود رها کرده و این موضوع هزینه بسیاری بر کشور تحمیل می کند. آن‌ها می‌گویند میراث دولت روحانی برای جانشینش «زمین سوخته» است؛ پس لازم است مجلس به عنوان خانه ملت دخالت کند و مانع هدررفت منابع ملی شود. روز گذشته مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به بازدیدش از مرکز پایش صنعت برق کشور گفته بود: متأسفانه ۱۰ هزار مگاوات فاصله بین تولید و مصرف برق کشور است که وزیر نیرو نتوانسته مدیریت لازم را در این بخش ایجاد کند و مشکلات زیادی را به وجود آورده است. همچنین سیدمرتضی حسینی نماینده میانه در گفت‌وگو با فارس گفت: دولت تنها نیمی از تکالیف برنامه ششم توسعه درباره برق حرارتی را محقق کرده است. یعنی بر اساس برنامه ششم، هرسال باید ۵هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های برق افزوده می‌شد و در انتهای سال ۱۴۰۰، ظرفیت نیروگاه‌های ما باید به ۱۰۰هزار مگاوات می‌رسید، اما درحال حاضر ۸۵هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی و در نتیجه ۱۵هزار مگاوات عدم تحقق برنامه در بخش نیروگاهی داریم.

پیگیری اهمال دولت در کمیسیون اصل ۹۰

اما یک نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با قدس در این‌باره می‌گوید: مشکلات موجود در عرصه مدیریت برق کاملاً جنبه مدیریتی دارد که بخشی از آن به سبب نبود دوراندیشی و برخی هم مربوط به ناکارآمدی دولت است. عباس مقتدایی خوراسگانی افزود: این غیرقابل قبول است که از نظر ظرفیت صنعت برق نصب شده، در غرب آسیا رتبه اول و در دنیا رتبه ۱۴ را داشته باشیم، اما در مقام عمل، شاهد این همه معضل در تأمین برق باشیم. وی با بیان اینکه استدلال خنده‌دار دولت در مقابل این معضل این است که می گوید با گذر زمان و سردتر شدن هوا مشکل برق هم حل خواهد شد! افزود: مسائلی مانند استخراج بیت کوین و خشکسالی همه بهانه است؛ چرا که چند سالی می شود که صاحبنظران در مورد کمبود برق و ضرورت برنامه‌ریزی برای جبران آن هشدار می‌دهند.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه اکنون مجلس برای حل مشکل برق کجای کار ایستاده و آیا استیضاح وزیر نیرو و حتی روحانی در دستور کار نیست؟ می‌گوید: موضوع استیضاح به سبب هزینه داشتن و اینکه دولت روحانی در واپسین روزهایش قرار دارد، فعلاً مورد توجه نمایندگان نیست. روزهای پایانی حفظ آرامش کشور بسیار مهم است. البته که تذکرات کتبی و شفاهی حتماً وجود خواهد داشت. مجلس همچنین به دنبال آن است که از طریق اعمال ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی و یا کمیسیون اصل ۹۰ به ناکارآمدی و ترک فعل‌ها رسیدگی کند. ما در روزهای گذشته از ظرفیت این کمیسیون برای شکایت از وزیر صمت و وزیر کشاورزی به جهت ناکارآمدی در تأمین نهاده‌های دامی استفاده کرده‌ایم. این استفاده برای شکایت از وزیر نیرو هم وجود دارد. در بلندمدت هم باید تلاش کنیم در انتخاب وزرای بعدی نهایت دقت را به خرج دهیم تا با مدیریت انقلابی و جهادی خود بتوانند گرهی از مشکلات مردم بگشایند نه اینکه باری بر دوش آن‌ها شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.