وزیر نیرو ضمن عذرخواهی از مردم بابت مشقات و مشکلات بوجود امده به دلیل قطعی برق، گفت: پیش‌بینی ها نشان می‌دهد موج گرما تا دو سه هفته آینده به پایان می‌رسد و می‌توانیم با پشتیبانی دستگاه‌ها از وزارت نیرو و همراهی مردم این دوره را پشت سر بگذاریم.

تمام ادارات تا پایان مرداد ماه  روزهای پنجشنبه تعطیل هستند

قدس آنلاین: رضا اردکانیان امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: در حالی که موج گرما دراغلب نقاط دنیا  زودرس بوده و دما بالا هست، مصرف از بخش تولید بالا هست بتوانیم با همکاری این  شرایط را پشت سر بگذاریم.

وی افزود: از دیروز صبح که جلسات متعددی در سازمانهای مختلف در دولت و دستگاه های مسئول و همکار تشکیل شده اتفاق های خوبی رخ داده که نتیجه آنرا مردم شاهد بودند.

وی با اشاره به اینکه ما شب قبل از آن حدود ۶ هزار مگاوات کمبود برق داشتیم که تحت هیچ شرایطی نمی‌توانستیم آنرا تامین و چاره کنیم که منجر به خاموشی شد، ولی دیشب حداکثر خاموشی ما بین یک و نیم تا ۲ هزار مگاوات بود که خیلی زودتر از شب قبل هم به انتها رسید و همین مقدار را هم سعی خواهیم کرد تدبیر کنیم.

وزیر نیرو گفت: اتفاق بزرگ و خوبی که رخ داد این بود که با وزارت صمت و  صنایع بزرگ به توافق رسیدیم که با تدابیری که می‌ک‌نند برنامه تعطیلات تابستانی یا تعمیرات دوره‌ای را جلوتر بیندازند و پیش بینی‌های هواشناسی اینست که باید همین دو سه هفته را سازگاری برنامه‌ریزی شده داشته باشیم که این اتفاق رخ داده است.

اردکانیان همچنین از تصمیم هیئت وزیران برای تفویض اختیارات خود در این حوزه بر مبنای اصل ۱۳۸ قانون اساسی به چهار وزیز نیرو، صمت ، کشور و نفت برای  سرعت بخشیدن به تصمیمات در مسیر حل مشکل تامین برق خبر داد و گفت: این کمک می‌کند که سریعتر تصمیم گیری کنیم و اولین تصمیم اتخاذ شده که امیدواریم تشریفات اداری و ابلاغ آن سریعتر انجام شود این بود که تا پایان مرداد ماه تمامی سازمانها و ادارات دولتی روزهای پنجشنبه تعطیل شوند ضمن اینکه در خصوص ساعات کار ادارات هم اختیاراتی به استانداران داده شده و مجموعه تصمیم گیری‌ها را به نوبت اعلام خواهیم کرد.

این عضو کابینه سپس به تشکیل ستادی در مرکز  کنترل مدیریت شبکه در وزارت نیرو و سازمان توانیر اشاره کرد و افزود: خود من محل کارم را به آنجا منتقل کرده‌ام و در کنار این همکاران هستیم و همه سازمانها در دولت مجلس دستگاه قضایی حتی نیروهای مسلح برای همکاری اعلام آمادگی کرده‌اند و تردید نداریم این گردنه پشت سر گذاشته خواهد شد.

وزیر نیرو با بیان اینکه هر چقدر کمبود برق کمتر باشد امکان برنامه ریزی هم بیشتر است، اضافه کرد: و ما تمام سعیمان را حسب دستور رئیس جمهور خواهیم کرد که اگر ناچار به خاموشی باشیم با اعلام قبلی در چارچوب جداول اعلام شده باشد. اما این نکته هم قابل توجه است که حتی اگر کمبود برق نداشته باشیم با این گرما و فشاری که روی تجهیزات برق کشور وجود دارد حوادث و اتفاق ها رخ می‌دهد و قابل پیشگیری نیست.

وی افزود: امیدواریم با تلاشی که دستگاه های مسئول برای شناسایی ماینرهای غیر مجاز دارند بخشی از مشکلات برطرف شود. تا کنون ۲۰۰ هزار دستگاه ماینر در همین چند هفته اخیر شناسایی شدند که ظرفیتی بیش از ۵۰۰ مگاوات مصرف داشتند و ارزیابی‌ها اینست که دستگاه‌های غیر مجاز فعال چندین برابر این رقم کشف شده است و ما درخواست داریم از کسانی که  به هر دلیلی درگیر این کار غیر مجاز هستند اینست که خودشان برای کمک به هموطنانشان این فعالیت را متوقف کنند در غیر این صورت با عواقب قانونی آن موجه خواهند شد.

وزیر نیرو در مرود احتمال قطعی آب هم با اشاره به اینکه وقتی ما اعلام می کنیم به نسبت  پارسال بارشهای ما ۵۰ درصد کمتر بود یعنی نمی‌توانیم مثل گذشته مصرف کنیم، اظهار داشت: اگر روال و عادت مصرفمان را در بخشهای مختلف ادامه دهیم طبیعی است که با کمبود مواجه می‌شویم.

ارکانیان افزود: الان در استان خوزستان  که سدهای ما در تولید برق ابی فعال هستند و می‌تواند ۱۰ هزار مگاوان ساعت برق بدهند در حال حاضر به ۲۴ درصد ظرفیت خود رسیده‌اند پس دیگر نمی‌توانیم از برق آبی استفاده کنیم.

وی گفت: در بخش شرب هم وضع به همین منوال است و باید نشان دهیم که همدلی و همکاری داریم. ما هم می‌پذیریم که هرگونه محدودیت و مضیقه‌ای باید با اعلام قبلی و با برنامه باشد.

وی افزود مشکلات فنی هم هست از جمله رله های فرکانسی که وقتی احساس می‌کنند شبکه در معرض خطر بزرگتری  قرار دارد به صورت خودکار عمل می‌ کند و برق منطقه را قطع می‌کنند.

وی با اشاره به مشکلات بوجود آمده برای صنایع گفت: ما توافق کردیم مابه‌ازای برقی را که صنایع الان مصرف نمی‌کنند در زمان دیگری در سال به صورت رایگان در اختیار آنها بگذاریم یا صنایعی که مولید برق دارند و بخشی از برقشان را یم‌توانند به ما بدهند به قیمت تضمینی از آنها خریداری کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.