عضو هیات مدیره انجمن صنفی حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: فعالیت‌ها به طور موقت در گمرک اسلام‌قلعه متوقف و درخواست شده است که موقتا به مرز ورود صورت نگیرد تا ثبات ایجاد شود.

توقف موقت فعالیت‌ها در گمرک اسلام‌قلعه

به گزارش قدس آنلاین، بر اساس گزارش برخی از منابع خبری و فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی عصر پنجشنبه ۱۷ تیرماه، نیروهای طالبان بعد از پایان درگیری‌ها و عقب نشینی نیروهای ارتش افغانستان به خاک ایران کنترل گمرک مرزی اسلام قلعه در مرز با جمهوری اسلامی ایران را به دست گرفته‌اند.

در همین خصوص با ابراهیم عطایی، عضو هیات مدیره انجمن صنفی حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت‌وگو کردیم و وضعیت و فعالیت‌ها در مرز را از وی جویا شدیم.

ابراهیم عطایی در خصوص تصرف گمرک اسلام قلعه به دست طالبان  اظهار کرد: در حال حاضر گمرگ اسلام قلعه بسته شده است و عده‌ای از سربازان و ماموران دولتی افغانستان به سمت مرز ایران فرار کرده‌اند.

وی عنوان کرد: فعالیت‌ها به طور موقت در گمرک اسلام‌قلعه متوقف شده و همچنین درخواست شده است که موقتا به مرز ورود صورت نگیرد تا ثبات ایجاد شود.

 پیش از این نیز مسئولان گمرک ایران اعلام کردند به دلیل تحولات اخیر افغانستان، تجارت ایران با این کشور در مرز دوغارون و ماهیرود متوقف شده است. - سخنگوی گمرک ایران- در این باره توضیح داده که از عصر پنجشنبه و متاثر از تحولات صورت گرفته در کشور افغانستان در اسلام قلعه ولایت هرات در نزدیکی مرز مقابل دوغارون خراسان رضوی و  بندر ابونصر فراهی در ولایت فراه افغانستان در مقابل مرز ماهیرود در خراسان جنوبی روند تجارت کشور با افغانستان متوقف شد.

وی همچنین از تجار و بازرگانان درخواست کرده که تا اطلاع ثانوی از ارسال محموله‌های تجاری به مرزهای "دوغارون" و "ماهیرود" خودداری کنند.

سخنگوی گمرک ایران گفته که مرز میلک در استان سیستان و بلوچستان شامل این محدودیت نیست و فعال است.

مقامات محلی استان هرات اظهار نظری نکرده‌اند

اما در همین راستا حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان گزارش داده که برخی رسانه‌های محلی هرات اعلام کردند طالبان پس از درگیری با نیروهای دولتی افغانستان کنترل گمرک مرزی اسلام قلعه هم مرز با ایران را در دست گرفت. این رسانه‌ها همچنین به نقل از منابع مردمی اعلام کردند مأموران دولتی افغانستان به خاک ایران پناه برده‌اند.

از سوی دیگر  در ساعات گذشته، مقامات محلی استان هرات هنوز در این باره اظهار نظری نکرده‌اند. گروه طالبان روز پنجشنبه نیز با حمله به برخی از شهرستان‌های هرات دو شهرستان را در این استان تصرف کرده‌اند اما مقامات محلی هرات گفته‌اند که آن‌ها به صورت تاکتیکی از این شهرستان‌ها عقب نشینی کرده‌اند.

تجار ایرانی به گمرکات مرزی دوغارون و ماهیرود افغانستان مراجعه نکنند

همچنین  دو گمرک مرزی ایران و افغانستان به دست طالبان افتاده است. گمرک مرزی ابونصر فراهی و گمرک مرزی اسلام قلعه از جمله مناطقی است که امروز طالبان در افغانستان آن را تصرف کرده است.

چند ماهی است که عملیات طالبان در افغانستان تشدید شده است. اکنون بخش زیادی از شمال و غرب افغانستان در اختیار طالبان است. قسمت‌های زیادی از مرز مشترک ایران و افغانستان نیز عملا به دست طالبان افتاده است.

به دنبال تسلط طالبان بر برخی گمرکات مرزی ایران، روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران از تجار ایرانی خواسته است که به گمرکات مرزی دوغارون و ماهیرود افغانستان مراجعه نکنند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.