کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: همه مردم جهان و ملت ایران شاهد این موضوع بودند که بعد از روی کار آمدن دولت آقای بایدن در ایالات متحده آمریکا، دولت‌های اروپایی همزمان با کاخ سفید و افزایش نقشی که بایدن برای اروپا قائل شد، یک بار دیگر، باز هم چهره خبیث خود را به تصویر کشیدند.

سید رضا صدرالحسینی کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل در گفت و گو با قدس آنلاین به بیانیه تروئیکای اروپایی و ابزار نگرانی آنها نسبت به غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در ایران پرداخت و در این باره گفت: بی‌تعهدی‌های کشورهای اروپایی در حوزه مسائل هسته‌ای و توافق برجام به همه کشورها به ویژه جمهوری اسلامی و ملت ایران ثابت شده است. نیازی به توضیح این مطلب نیست چرا که همه مردم جهان و ملت ایران شاهد این موضوع بودند که بعد از روی کار آمدن دولت آقای بایدن در ایالات متحده آمریکا، دولت های اروپایی همزمان با کاخ سفید و افزایش نقشی که بایدن برای اروپا قائل شد، یک بار دیگر، باز هم چهره خبیث خود را به تصویر کشیدند.  وی در ادامه خاطرنشان کرد: کشورهای اروپایی طرف برجام در تقسیم کاری که برای خود و آمریکا تعریف کرده‌اند، یک بار دیگر قرار گذاشته‌اند که نقش پلیس خوب را در مقابل پلیس بد یعنی آمریکا در برابر جمهوری اسلامی بازی کنند.  

صدرالحسینی در این زمینه توضیح داد: البته بعضی از کشورهای اروپایی در حوزه مسائل داخلی جمهوری اسلامی همچنان مداخله می کنند در حالی که این موضوع خلاف عرف حقوق و قوانین بین‌المللی است. اروپایی‌ها همچنین موضوع وارد کردن فشار به ایران در گفتگوهای برجام را نیز در دستور کار خود قرار داده‌اند، یعنی در حقیقت بخشی از اروپایی‌ها که اعم از کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان هستند کوشش می‌کنند بتوانند خواسته‌ها و مطالبات غیر قانونی و نادرست آمریکایی‌ها را در موضوع مسائل هسته‌ای ایران بازتولید نموده و از آن سوء استفاده کنند یا در راستای اهداف آمریکا جمهوری اسلامی را کانالیزه کنند.  

وی در ادامه مطلب گفت: جمهوری اسلامی با توجه به استقلالی که در حوزه سیاست خارجی و بین‌المللی خود دارد، تلاش می‌کند ضمن عدم قطع ارتباط و گفتگو با کشورهای اروپایی به خصوص کشورهای یادشده به عنوان تروئیکای اروپایی، استقلال خود را حفظ کند و انتقادات خود را نسبت به عدم انجام تعهدات کشورهای اروپایی مدام به آنها یادآوری کند. بر این اساس در جمع‌بندی می‌توان به این نکته اشاره کرد فعلاً اروپایی‌ها با نقش مثبت و آمریکایی‌ها با  نقش منفی در حال مقابله با استقلال علمی جمهوری اسلامی در حوزه هسته‌ای هستند.  

سید رضا صدرالحسینی در پایان خاطرنشان کرد: بی تردید جمهوری اسلامی در راستای تأمین منافع ملی خود اقدامات لازم را در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای به کار خواهد گرفت و نه به اروپا و آمریکا بلکه به هیچ کشور و دولتی اجازه دخالت در امور داخلی ایران را نمی دهد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.