درحالی که گزینه استعفای حریری در محافل سیاسی لبنان به شکل جدی مطرح شده منابع اعلام کردند که او ساختار دولت آینده را هفته آینده به عنوان آخرین فرصت تحویل عون می‌دهد.

توصیه‌های بین‌المللی به نخست‌وزیر مکلف لبنان/ آخرین فرصت سعد حریری برای تشکیل دولت

قدس آنلاین: منابع آگاه از پرونده تشکیل دولت در لبنان گزارش دادند که «سعد حریری» نخست وزیر مکلف این کشور طی هفته آینده ساختار مورد نظر خود برای دولت آینده را تحویل «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان خواهد داد، به این امید که آخرین فرصت برای خروج از بن‌بست سیاسی و نجات کشور باشد.

در همین حال یکی از نخست وزیران پیشین لبنان که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد که رسانه‌ها همواره درباره استعفای حریری صحبت می‌کنند؛ در حالیکه او هنوز تصمیم جدی در این زمینه اتخاذ نکرده و حتی اگر تصمیمی در این خصوص داشته باشد این اتفاق بدون مقدمات سیاسی از پیش تعیین شده رخ نمی‌دهد.

این نخست وزیر پیشین لبنان گفت که حریری موضع نهایی خود را در سایه واقعیت سیاسی کشور اعلام خواهد کرد. موضوع انتخاب یک جایگزین برای سعد حریری قبلاً در دستور کار جلسه نخست وزیران پیشین لبنان قرار گرفته بود و آنها اشتیاق زیادی برای استعفای سعد حریری و پیدا کردن یک جایگزین برای او نداشتند.

درخواست جریان آزاد ملی از حریری برای روشن کردن سرنوشت تشکیل دولت

از سوی دیگر هیئت سیاسی جریان آزاد ملی لبنان در پایان نشست دوره‌ای خود به ریاست جبران باسیل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، این عادی و طبیعی نیست که پرونده تشکیل دولت لبنان بین پایتخت‌های مختلف جابجا شود، در حالی که مسئول اصلی تشکیل دولت، وظایف خود را براساس قانون اساسی با وجود گذشت نزدیک به 9 ماه از ماموریت او نادیده می‌گیرد.

این هیئت در ادامه اعلام کرد، اگر زمان تلف شده برای بیدار کردن وجدان‌ها کافی نباشد آیا دیدن صحنه‌های مردمی که نگران زندگی خود هستند و با خشم و عصبانیت در برابر ایستگاههای پمپ بنزین ایستاده و به دنبال سوخت و دارو می‌گردند وجدان‌ها را بیدار نمی‌کند؟

هیئت سیاسی جریان آزاد ملی لبنان تصریح کرد، در حالیکه تشکیل دولت یک موضوع داخلی و حاکمیتی است، در آن به سفر برخی سفرا به خارج جهت حل پرونده سیاسی و بحران مالی لبنان اکتفا می‌شود.

جریان آزاد ملی لبنان خطاب به کسانی که مدت طولانی اصرار به انکار وجود عوامل خارجی که موجب عدم تشکیل دولت می‌شود گفت، آنها امروز چه می‌گویند در حالی که مشخص شد همه تهمت‌هایی که طی این ماه‌ها به رئیس جمهوری کشور و رئیس جریان آزاد ملی وارد کردند مبنی بر اینکه آنها مانع تشکیل دولت می‌شوند ساختگی و دروغ بوده است.

هیئت سیاسی جریان آزاد ملی لبنان در عین حال تاکید کرد با همه این وجود این جریان از نخست وزیر مکلف می‌خواهد با رفع همه موانع داخلی در روند تشکیل دولت به خاطر لبنانی‌ها مسئولیت خود را سریعتر برعهده گرفته و دولت را تشکیل دهد.

این جریان درباره موضوع انفجار بندر بیروت و تحقیقات مربوط به آن گفت که در آستانه نزدیک‌شدن به سالگرد این انفجار مهیب لبنانی‌ها منتظرند که واقعیت را در همه جنبه‌ها بدانند.

جریان آزاد ملی لبنان همچنین به همه کسانی که در وظیفه خود کوتاهی می‌کنند و یا درصدد تحریف واقعیت این جنایت هستند هشدار داد.

هیئت سیاسی جریان آزاد ملی لبنان در پایان اشاره کرد که بانک مرکزی باید به یک بستر رسمی برای تعیین قیمت واقعی دلار پایبند باشد و متعهد شود که بودجه لازم برای واردات سوخت و دارو را تامین می‌کند.

توصیه بین‌المللی به سعد حریری

از طرف دیگر روزنامه الجمهوریه گزارش داد که احتمالاً پنج شنبه آینده قرار است نشستی میان سعد حریری با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر در قاهره برگزار شود که یکی از ایستگاههای سیاسی در چارچوب رایزنی‌های عربی و بین المللی در خصوص چشم اندازهای مرحله سیاسی لبنان است؛ به ویژه اینکه مصر تمایلی به استعفای حریری از ماموریت تشکیل دولت لبنان ندارد.

بر اساس این گزارش، مصر و روسیه و سایر طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی استعفای حریری را تایید نمی‌کنند و از او می‌خواهند فعلا منتظر بماند تا فرصتی برای تماس‌ها و رایزنی‌های مداوم ایجاد شود به این امید که موانع تشکیل دولت از بین برود.

تداوم اعتراضات در بیروت و طرابلس

در همین ارتباط، روز گذشته معترضان لبنانی در اعتراض به وخیم‌تر شدن شرایط اقتصادی و معیشتی، راه‌های ارتباطی در بیروت، طرابلس و دیگر مناطق لبنان را مسدود کردند.

اعتراضات در بیروت و طرابلس و دیگر مناطق لبنان به خاطر اوضاع اقتصادی و معیشتی است.

مسئولان لبنانی برای سومین بار در کمتر از دو هفته قیمت نان را افزایش داده‌اند. دولت همچنین قیمت سوخت را نیز در هفته‌های اخیر افزایش داده است.

این درحالی است که کاهش ارزش پول ملی لبنان همچنان ادامه دارد و هم اکنون هر دلار آمریکا 19300 لیر در لبنان قیمت گذاری می‌شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.