در تقویم رسمی کشور، نخستین روز از ماه ذی‌الحجه به مناسبت سالروز ازدواج امیرالمؤمنین(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) به عنوان آغاز هفته ازدواج نام‌گذاری شده است.

ازدواج آسان «مثل بهترین‌ها»

در این میان توجه به ترویج و فرهنگ‌سازی ازدواج آسان در بین جوانان از اهمیت بسزایی برخوردار است. موضوعی که در قالب پویش «مثل بهترین‌ها» مورد توجه مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی قرار گرفته است.

حساس‌سازی جوانان نسبت به اهمیت ازدواج آسان

مدیر مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی در زمینه برپایی پویش «مثل بهترین‌ها» می‌گوید: ترویج سبک زندگی اسلامی نقش محوری در تحقق ازدواج آسان دارد و همه نهادها، سازمان‌ها، خانواده‌ها، جوانان و... به نوعی باید در این زمینه وارد میدان شده و احساس مسئولیت کنند.

فاطمه دژبرد در این باره می‌افزاید: فرهنگ‌سازی در زمینه تسهیل ازدواج جوانان، ترویج دو مؤلفه «مودت و رحمت» در مسیر تحکیم و تعالی زندگی نومزدوجین و حساس‌سازی جوانان نسبت به اهمیت ازدواج بهنگام و در چارچوب ارزش‌های اسلامی از جمله اهداف اجرای این پویش است.

وی می‌گوید: برخی از مسائل مهم ‌و ضروری برای انجام ازدواج آسان وجود دارد که پرداختن و توجه به این موضوعات می‌تواند در تسهیل انجام ازدواج آسان بین جوانان مؤثر باشد.‌

مخاطبان این پویش چه کسانی هستند؟

دژبرد در زمینه مخاطبان و فرصت شرکت در این پویش نیز تصریح می‌کند: تمامی زنان و مردان و نومزدوجین کشور که از ابتدای

سال ۹۸ به بعد، پیوند و عقد ازدواج آنان برگزار شده در همه سطوح تحصیلی و در رده سنی ۱۸ الی ۳۵ سال می‌توانند با ارائه مدارک لازم در این پویش شرکت کنند.وی یادآور می‌شود: این پویش از دهه کرامت سال جاری آغاز شده و مخاطبان می‌توانند تا تاریخ ۱۴ مرداد سال۱۴۰۰ مطابق با ۲۵ ماه ذی‌الحجه و مصادف با «روز خانواده» با مراجعه به نشانی اینترنتی

banovan.razavi.ir پس از کسب اطلاعات لازم، در این پویش شرکت کرده و مدارک مورد نیاز را به نشانی درج شده در این پویش ارسال کنند.به گفته وی، اختصاص ۸۸ مورد اسکان دوروزه در سفر زیارتی به شهر مقدس مشهد و ۸۸ بسته متبرک، آموزشی، فرهنگی و... از جمله جوایز این پویش به شمار می‌رود.

محورهای مهم پویش

مدیر مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی درباره محورهای این پویش نیز می‌گوید: «مراسم عروسی خلاقانه»، «مهریه زیر ۱۴ عدد سکه بهار آزادی»، «سن ازدواج زیر ۲۵ سال»، «جهیزیه ساده» و... از جمله محورهای مورد توجه در این پویش است.

دژبرد اضافه می‌کند: مراسم عروسی یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های زندگی مشترک بوده و کیفیت برگزاری این مراسم از آرزوهای هر زوج جوان است که در این پویش در نظر داریم ضمن توجه به اهمیت این اتفاق مهم برای زوج‌های جوان (از نظر کمی و کیفی)، برنامه‌ریزی در ابعاد مختلف این مراسم را مورد توجه و اهمیت قرار دهیم.

وی یادآور می‌شود: زوج‌هایی که قصد شرکت در این پویش را دارند اگر در دوران عقد به سر می‌برند، می‌توانند به چگونگی و کیفیت مراسم ازدواج خود فکر کنند و برای این مراسم که یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های زندگی مشترک آن‌هاست، یک برنامه ویژه طراحی و در نهایت لازم است پیشنهادی درباره چگونگی برگزاری مراسم عروسی خود ارائه کنند که ویژگی‌هایی همچون: «حفظ حریم حیا و عفاف و حدود شرعی»، «خاطره‌انگیز بودن»، «سادگی و به دور از تجملات»، «جذابیت برای میهمانان» و... داشته باشد و یا اینکه به جای برگزاری مراسم عروسی انجام کارهای خیرخواهانه و عام‌المنفعه مورد نظر قرار گیرد.

مدیر مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی درباره زوج‌هایی که مراسم عروسی خود را پیشتر با ویژگی‌های اشاره شده برگزار کرده‌اند نیز می‌گوید: این دسته از زوج‌ها می‌توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی بیان شده و ارسال متن و شرح برگزاری مراسم خود و ارائه مدارک خواسته شده در این پویش شرکت کنند.

توجه به «مهریه کم»، «سن ازدواج» و «جهیزیه ساده»

دژبرد به دیگر محورهای این پویش اشاره و خاطرنشان می‌کند: یکی از قوانین اسلامی در نکاح و ازدواج، بحث مهریه زوجه است که در اسلام به آن توجه فراوان شده و این بحث برای بانوان امروزی به یک بحث حیاتی تبدیل شده؛ به گونه‌ای که خیلی از دختران جامعه کنونی ایران اسلامی، به همین دلیل مجرد مانده و از زمان ازدواج آنان گذشته است.

وی یادآور می‌شود: متأسفانه خیلی از ازدواج‌هایی که می‌توانست به موقع و در سال‌های قبل انجام شود به همین دلیل انجام نشده و بسیاری از ازدواج‌هایی هم که در سال‌های گذشته انجام شده، به دلیل همین مهریه‌های غیرمتعارف و سنگین به جدایی کشیده شده است.

دژبرد می‌افزاید: متأسفانه مهریه به یک عنصر تجملاتی تبدیل شده و به همین دلیل این پویش در نظر دارد این موضوع را به چالش بکشد و از زوج‌هایی که مهریه ازدواج آنان ۱۴ عدد سکه بوده، تجلیل کند تا حرکت به سمت و سوی فرهنگ‌سازی برای تعیین مهریه کم و ساده در راستای انجام ازدواج آسان بین خانواده‌ها، جوانان امروزی و جامعه رواج بیشتری پیدا کند.

وی درباره اهمیت تهیه جهیزیه ساده و به اندازه کفاف و به دور از تجملات نیز می‌گوید: هدف این پویش ترویج انجام ازدواج آسان و به دور از تجملات است تا زوج‌ها برای شروع زندگی به دور از تجملات، جهیزیه ساده‌ای انتخاب کنند؛ به همین دلیل پس از بررسی مدارک ارسال شده از سوی مخاطبان شرکت‌کننده در این پویش، از زوجین واجد شرایط در زمینه تهیه جهیزیه ساده، تجلیل به عمل خواهد آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عاملی ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    0 0
    ازدواج ساده و آسان فرهنگ‌سازی شود باور اینکه ازدواج آسان و ساده، ممکن و عملی است، برای عدهّ‌ای از جوانان و حتی خانواده‌های مذهبی سخت و حتی غیرقابل باور است چرا که هر روز شاهد ازدواج‌های پرزرق و برق و لبریز از تجمل‌گرایی و اشرافی و چشم و هم‌چشمی در جامعه و خانواده‌ها می‌باشد و روز به روز نیز متأسفانه بر تجملات چنین ازدواج‌ها و عروسی‌ها افزوده و به نمایش گذاشته می‌شود لذا ترس از ازدواج در میان جوانان بیشتر و بیشتر خواهد شد. گویی کسی متولی جلوگیری از این بزه و پاسخگوی این همه ناهنجاری در جامعه نمی‌باشد و اگر عده‌ای و یا مجموعه‌ای نسبت به رفع این معضل اجتماعی می‌پرداختند و به وظایف ذاتی، قانونی، دینی و…آشنا می‌بودند قطعا گرایش جوانان به ازدواج روزافزون خواهد شد و هر روز شاهد فروپاشی خانواده‌ها نمی‌شدیم. ....در ادامه https://www.farsnews.ir/my/c/72296